Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Men er det ikke grenser for hvor langt man skal strekke seg også ved sterke ønsker fra klare personer?
Sterke ønsker fra klare personer kan pålegge pårørende ganske stor belastning. Da blir det et spørsmål om hvor langt det er mulig fysisk og psykisk å strekke seg og hvor langt det er OK å strekke seg. Jeg er vel der at jeg ikke mener at pårørende skal kjøre seg til "the bitter end" for å strekke seg etter avdødes ønsker, men skal ta hensyn til ønskene i den grad det er fornuftig innenfor deres liv og rammer.

Det er klart man kan trumfe gjennom rosa kiste til en mann som ønsket kamofarget kiste, men da er det vel gjerne en siste "faen ta deg" men slike ting handler vel ofte om mye annet.
Noen ønsker å å få asken sin spredt både her og der. Først og fremst er det vanskelig å få tilatelse til å gjøre det, dernest er det ikke alle som har råd og mulighet til å farte verden rundt å spre aske og mange ønsker seg en grav å gå til, et sted å legge blomster og samles. Og jeg mener oppriktig at da er det de pårørende og ikke den avdøde som skal hensyntaes. Jeg synes det er ganske egoistisk å skulle pålegge sine nærmeste å detaljstyre også etter sin død. Man kan ønske og fortelle hva en ville foretrukket, men å forlange at tinge skal gjøres sånn og slik.... Nei, jeg synes det er forferdelig egoistisk. Man er tross alt død!