Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 00:52   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

I sosialantropologien kaller man gaver som kommer med forventninger til mottakeren for en forgiftet gave. Jeg setter min ære i å forgifte gavene mine så lite som mulig .

Men hva ligger i begrepet "forgiftet"? Hadde jeg gitt bort penger, gir jeg aldri noen kommentar om hva de skal brukes til (så langt), og hadde heller aldri kommentert hva jeg syntes om formålet i etterkant. I motsetning til en del folk jeg kjenner, som gudhjelpemeg må dele meningen sin med alle til enhver tid.

Gammel 20-05-11, 00:55   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men hva ligger i begrepet "forgiftet"? Hadde jeg gitt bort penger, gir jeg aldri noen kommentar om hva de skal brukes til (så langt), og hadde heller aldri kommentert hva jeg syntes om formålet i etterkant. I motsetning til en del folk jeg kjenner, som gudhjelpemeg må dele meningen sin med alle til enhver tid.

I begrepet "forgiftet" ligger det at giver forventer noe tilbake. Enten som f.eks. en tjeneste, eller som i tråden her; en bestemt type takknemlighet og respekt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 00:58   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I begrepet "forgiftet" ligger det at giver forventer noe tilbake. Enten som f.eks. en tjeneste, eller som i tråden her; en bestemt type takknemlighet og respekt.

Men det er jo ikke sikkert giver gir uttrykk for dette til mottaker. Er den da forgiftet?

Gammel 20-05-11, 01:01   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men det er jo ikke sikkert giver gir uttrykk for dette til mottaker. Er den da forgiftet?

Det kan den godt være. Hvis tante Olga sitter og er snurt og baksnakker yndige Lise for halve bygda fordi hun A) drakk opp pengene eller B) gav pengene til Røde Kors - da straffer hun Lise fordi Lise ikke viste tante Olga riktig type gjentjeneste for den flotte gaven. Hvis Olga derimot tenker at jaja - jeg har jo gitt bort pengene, nå er det Lise som selv bestemmer hva hun vil gjøre med dem, selv om jeg kanskje syns at det er ufornftige valg hun tar, da er gaven ikke forgiftet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 01:15   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nei, men jeg tenkte vel mer det at man kan forbeholde gaven til lappen, til studier, til leilighet osv. Jeg har aldri skjønt greia med å gi så vanvittig mye penger til en konfirmant. Med mindre pengene er til et spesielt formål som konfirmanten sparer til.

Jeg er helt enig altså. Jeg kunne bare ikke la den passere.

Og jeg synes også det er er helt sprøtt å gi enorme pengesummer til en 15-åring. Særlig hvis man forventer at de skal brukes på noe fornuftig. (Å gi bort et beløp på papiret, med beskjed om at dette er til BSU/førerkort/jordomseiling/whatever er noe helt annet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 14:58   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syntes det var helt greit at hun løste det sånn. Fint valg.

Men jeg husker også hvor deilig det var med litt penger (i underkant av 4000) da jeg konfirmerte meg, og synes derfor det er greit at konfirmanten generelt får styre bruken litt selv. Så blir det mindre utgifter på meg en periode. Er det noe de ønsker seg av utstyr, klær, eller generelt ha litt god råd en stokket stund, så er det jo det som er viktig da som 14-15 åring. Alt handler jo ikke bare om framtida. Den kommer fort nok uansett. Vi vi kanskje anbefale dem å spare noe hvis de får en del, men i hovedsak er det jo deres gaver og deres liv. Vi sparer uansett til dem som de skal få til sertifikat samt litt når de er ferdig med vgs. En start i livet. Ellers får de få seg sommerjobber og spe på til det de trenger etter hvert. Sånn løste vi jo eget liv, så da skal da vel også ungene klare seg om de har noe oppi hodet.

Sist redigert av Dronningen : 20-05-11 kl 15:08.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 01:18   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Det kan den godt være. Hvis tante Olga sitter og er snurt og baksnakker yndige Lise for halve bygda fordi hun A) drakk opp pengene eller B) gav pengene til Røde Kors - da straffer hun Lise fordi Lise ikke viste tante Olga riktig type gjentjeneste for den flotte gaven. Hvis Olga derimot tenker at jaja - jeg har jo gitt bort pengene, nå er det Lise som selv bestemmer hva hun vil gjøre med dem, selv om jeg kanskje syns at det er ufornftige valg hun tar, da er gaven ikke forgiftet.

OK. Jeg antar da at mine gaver ikke vil være forgiftet. Interessant innfallsvinkel. Takk for info.

Skal sies at jeg sjelden gir pengegaver. Og konfirmasjon har jeg ikke vært i på *telle* snart 15 år.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.