|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkStrålende bra av konfirmanten! Og ja, jeg synes det ville være snerpete å bli sur for at din gave ble sendt videre til et godt formål. Jeg hadde vært stolt som fy av å kjenne noen som gjorde dette, jeg.
![]() |
#22 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Ikke jeg heller.
Nei si det. Jeg hadde aldri noe særlig penger og fikk vel 3000 til min egen konfirmasjon. Jeg kjøpte meg en sovepose til speiderbruk, den har jeg enda. Resten ble spart. Jeg har vel litt i ryggmargen at så store summer skal brukes på noe "skikkelig" (hva nå enn det er), for store summer kommer sjelden rakende på en fjøl.
Nei, det er ikke bedre å tule dem bort, det har jeg skrevet i et annet innlegg.
![]() |
#23 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg hadde vært stolt hadde jeg vært i slekt med denne jenta, og hun hadde valgt å gi min pengegave til veldedig formål. Tøff jente, spør du meg.
![]() |
#24 |
Bedreviter
|
Pussig så ulikt vi reagerer. Jeg hadde sikkert doblet beløpet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Unik
But why? Vil jeg gi til veldedig formål, så gir jeg jo selv. Og folk som benytter bryllup og bursdager til å ønske seg noe til et veldedig formål synes jeg er helt topp, altså. Jeg synes bare det er "redelig" å informere om det på forhånd. Så ikke tante Olga trenger å gi vekk alt hun har spart opp til denne personen gjennom mange mange år, hvis hun ikke ønsker det.
![]() |
#26 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkSå hvis hun hadde ønsket seg gaver til et veldedig formål hadde det vært greiere å svelge? Nei, jeg kan bare konkludere med at jeg hadde vært superstolt over å kjenne den jenten eller en annen som gjorde tilsvarende! Betydelig mer sympatisk enn en del andre konfirmanter som sutrer hvis de ikke får store nok gaver eller konfirmerer seg kun for gavene... Vi ønsket oss penger til navngitte organisasjoner til bryllupet vårt, og selv om veldig få valgte den løsningen, var vi veldig glade for de som gjorde det! Og jeg tror jommen vi skjøv litt av de "ikke øremerkede" pengegavene også inn til en av de organisasjonene - det er jeg i så fall sikker på at giverne hadde syntes var greit!
![]() |
#27 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det er jo ikke du som gir til veldedige formål, selv om pengene du ga går til det...
![]() |
#28 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Unik
Ja, jeg synes det. Da kan man jo velge selv hvor mye man ønsker å gi til Røde Kors/Kattenes velferd/Redd barna/Menighetens ungdomsarbeid.
![]() |
#30 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMine penger kunne de gitt bort. Men jeg får vondt i magen av å tenke på å gi bort gaven til noen som har spart i femten år uten å høre med dem først.
![]() |
#32 |
Unik
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMin 500-lapp kunne de også gitt bort. Men jeg hører jo om konfirmanter som får pengegaver i størrelsesorden 3-15.000 fra enkeltgivere.
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkVi vet jo ikke hvor mye hun fikk fra hver enkelt, og heller ikke om hun snakket med giverne om det før hun ga bort pengene?
![]() |
#34 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkI sosialantropologien kaller man gaver som kommer med forventninger til mottakeren for en forgiftet gave. Jeg setter min ære i å forgifte gavene mine så lite som mulig og syns det er flott at konfirmanten gir bort til veldedige formål. Selv kjøpte jeg blant annet en sony walkmann, gul og vanntett - veldig moderne og tipp topp den gangen, for noen av pengene jeg fikk til konfirmasjonen. Jeg ser ikke at det er spesielt mye mer høyverdig og respektfullt at jeg brukte pengene på meg selv enn om jeg hadde gitt pengene til Røde Kors. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkOg ja, jeg synes også at tante olga må få lov til å ikke synes det er allreit at gaven gis bort med et pennestrøk når dette er hardt oppsparte midler til en kjær person, der tenkt formål var start på voksenlivet. Og jeg snakker ikke om hundrelappene, men tusenlappene.
![]() |
#36 |
Unik
Nei, og derfor skrev jeg forutsetningen min nederst i hovedinnlegget. Men det virker som faren var positivt overrasket, ihvertfall.
![]() |
#37 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Olga må jo nesten ta sjansen på at yndige Lise velger å drikke opp pengene i russetiden i stedet. Hvis giver skal detaljstyre hva gavene skal brukes til så trenger de ikke å gi dem bort i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDette handler ikke egentlig om giver, men meg som mottager og respekt for giver.
![]() |
|
|