Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 14:24   #101
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg kjenner at jeg er der at jeg synes det er lavmåls å mene at det på noen måte er noe negativt i at en konfirmant (eller hvem som helst) gir bort penger mennesker fullstendig frivillig har gitt til henne, til et godt formål.

Det gjelder også gamle tante Olgas donasjon.

Jeg er så hjertens enig med deg! (Og uenig med flere andre her, ser jeg. )

Gammel 20-05-11, 14:35   #102
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det er litt kvalmt at man skal ha innflytelse over gaver man gir til tantebarn og slikt.

Det er jeg ikke umiddelbart enig med deg i, men da må gaven være øremerket i utgangspunktet, og ikke noe man sutrer om i ettertid. Jeg synes det er helt ok å gi bort "penger til slik og slik formål", men jeg synes altså ikke man har noe med å forvente noe om de pengene man gir bort som ikke er øremerket.

Og derfor synes jeg det er lite lurt å gi bort mer penger enn man godtar at konfirmanten bruker på tant og fjas.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 14:41   #103
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt kvalmt at man skal ha innflytelse over gaver man gir til tantebarn og slikt.

Og jeg kjenner at jeg blir skrekkkelig provosert av språkbruken din. Det er forskjell i å si "jeg er sterkt uenig med deg" og "det du gjør er kvalmt".

Denne tråden har forøvrig fått meg til å skjønne at folk har forskjellige oppfatninger av konfirmasjonspenger. Jeg ser på det som en innskudd i å bygge et fundament ettersom konfirmasjonen tidligere var overgangen fra barn til voksen. Mens dere andre ser på det som penger til fru benyttelse.

Det som er helt sikkert er at jeg ikke kommer til å gi betydelige pengesummer i konfimasjonsgave. Da blir det heller gavekort på kjøretimer eller lignende.

Gammel 20-05-11, 14:43   #104
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Joda, jeg sa ikke at det ikke var det, det jeg forsøkte å si var at termen "forgiftet" ikke er det som generelt brukes om forventningen om gjenytelse - i hvert fall ikke i den antropologien jeg kjenner. I Mauss sin bok brukes parallellen til "poison" til å beskrive de negativt ladede sidene ved gavebyttene, mens det han skriver om gavens essens og uavhendelighet (i forhold til gjenytelser) oppfatter jeg som å være grunnlaget for den mer generaliserte forståelsen av gaver.

(Nå blir jeg litt engstelig, kjenner jeg, for sist jeg forsøkte å skrive noe om dette på FP, fikk jeg beskjed om å "get a life". )

Ser det var litt uklart, men jeg er altså helt enig med deg.

Gammel 20-05-11, 14:56   #105
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Denne tråden har forøvrig fått meg til å skjønne at folk har forskjellige oppfatninger av konfirmasjonspenger. Jeg ser på det som en innskudd i å bygge et fundament ettersom konfirmasjonen tidligere var overgangen fra barn til voksen. Mens dere andre ser på det som penger til fru benyttelse.

Jepp. For meg; Gir jeg penger, så gir jeg penger. Mener jeg noe om hva pengene skal brukes til, finnes det måter å øremerke midlene på. Som gavekort, sperrede konti m.m. :klargjør:

Gammel 20-05-11, 14:59   #106
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kvalmt, faktisk. Ja nå hevet du jo nivået på tråden flere hakk.

Jeg skjønner ike helt hva du mener. Mener du at man ikke kan gi penger øremerket språkreise/lappen/moped? Eller mener du at man i etterkant ikke kan si hva man mener om pengebruken?

Sistnevnte er det vel ikke så mange som har frontet her, så vidt jeg kan se. Hva jeg tenker og hva jeg sier høyt er to forskjellige ting.

Gammel 20-05-11, 15:03   #107
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner at jeg er der at jeg synes det er lavmåls å mene at det på noen måte er noe negativt i at en konfirmant (eller hvem som helst) gir bort penger mennesker fullstendig frivillig har gitt til henne, til et godt formål.

Det gjelder også gamle tante Olgas donasjon.

Ok, så er jeg lavmåls.
Hva som er et godt formål er jo ganske relativt. De fleste er vel enige om at dette var et godt formål. Hva hvis hun hadde gitt pengene til en obskur bistandsorganisasjon ikke medlem av bistandskontrollen, den lokale bordtennisklubben, Schäferklubben i Hokksund eller Demokratenes Ungdomsparti?

Gammel 20-05-11, 15:06   #108
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest hele tråden, men kommenterer HI.

Jeg syns det er verre når jeg skjønner at konfirmasjonspengene har gått til ren sløsing. Som f.eks. brukt opp penger til masse tull og konfirmanten ikke husker hva pengene gikk til. Har hørt om ungdommer som har fått minibankkort og tømt kontoen med sparepenger på noen uker. Samtidig så er det opptil enhver hva den bruker pengene til. En gaver er en gave...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:08   #109
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Gammel 20-05-11, 15:13   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil vel påstå at det ikke er å sløse vekk konfpengene å gi de til et veldedig formål.

Pr. def. mener jeg at pengegaver gitt uten øremerking er noe giveren ikke har noe med hva går til, jeg mener også at det er greit å gi gavekort på kjøreopplæring eller et eller annet sånt, ev. sperret konto, ev. BSU-tilskudd, og i akkurat denne saken er jeg dypt sjokkert (eller svært uenig) i at noen klarer å se noe som helst negativt i hva denne jenta har gjort.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:16   #111
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Jeg hadde ikke reagert på at en russ brukte 10000 kr på Leger uten grenser istedenfor maifest heller.

Men jeg synes ikke nødvendigvis at en konfirmant skal ha full råderett over pengene sine. De er 15 år, umyndige og får en svær pengesum. Det er en typisk grunn til å ha foreldre i den alderen. Selvfølelig må det være en viss sensur. Jeg synes også det er greit at tante Anna sier at "disse pengene skal gå til kjøretimer" når de gis, og da må dette forventes at dette respekteres. Jeg synes ikke tante Anna kan komme og surmule i ettertid hvis ikke pengene var merket i utgangspunktet.

Gammel 20-05-11, 15:19   #112
Slettet bruker
Passiv

Standard

En annen ting er at dersom konfirmasjonspengene tradisjonelt feks dekker førerkort i denne familien og alle gaver er gitt med dette i bakhodet så er det fortsatt ok å si at hun vil gjøre noe annet med dem etter min mening - men da under forutsetning at hun besørger førerkort selv når den tiden kommer.

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:22   #113
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener det samme som i "den andre tråden". Jeg er i min fulle rett til å overstyre bruken til mine mindreårige barns penger.
Gir jeg pengegaver, så er det helt ok at foresatte overstyre mottakeren også. Velger de å donere bort konfirmasjonsgaver, så de om det. Jeg hadde tenkt lengre frem, men akseptert at vi har ulike verdier i livet.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:37   #114
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvalmt, faktisk. Ja nå hevet du jo nivået på tråden flere hakk.

Jeg skjønner ike helt hva du mener. Mener du at man ikke kan gi penger øremerket språkreise/lappen/moped? Eller mener du at man i etterkant ikke kan si hva man mener om pengebruken?

Sistnevnte er det vel ikke så mange som har frontet her, så vidt jeg kan se. Hva jeg tenker og hva jeg sier høyt er to forskjellige ting.

Jeg har en i familien som tror h*n har råderett over det h*n gir i gave (og selger til andre), og det er veldig slitsomt, så jeg er ekstra påpasselig med å ikke gå i fella selv. Jeg har tatt meg i å bli snurt i enkelttilfeller, men etter en grundig oppvaske med mæ sjæl, har jeg funnet ut at det beste er å tenke at når man har gitt fra seg gaven, er det helt og holdent opp til mottaker hva han eller hun vil gjøre med det.

Jeg fikk inntrykk av at denne jenta hadde ikke tenkt å la seg konfirmere eller ha selskap, men gjorde det fordi hun hadde planer for pengene. Jeg synes det hun gjorde var helt fantastisk, og leger uten grenser har god nytte av pengene de fikk.

Gammel 20-05-11, 15:46   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg hadde tenkt lengre frem, men akseptert at vi har ulike verdier i livet.

Mener du at det er en bedre verdi å spare dem enn å gi dem bort?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:59   #116
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at en konfirmant som går mot strømmen og gir bort pengende sine til en god sak går folk til å endre synspunkt på det å gi penger til konfirmasjonen. Verden er gal, tydeligvis.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:29   #117
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg vil vel påstå at det ikke er å sløse vekk konfpengene å gi de til et veldedig formål.
.

Jeg mener heller ikke det, altså. Veldedig formål er ikke sløsing.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg hadde ikke reagert på at en russ brukte 10000 kr på Leger uten grenser istedenfor maifest heller.
.

Ikke jeg heller. Med mindre russen ba om penger til russefeiring og ga vekk alt.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er trist at en konfirmant som går mot strømmen og gir bort pengende sine til en god sak går folk til å endre synspunkt på det å gi penger til konfirmasjonen. Verden er gal, tydeligvis.

Hvorfor det? Det er da ikke akkurat en trend at konfirmanter gir vekk alt de får, så jeg tror ikke gode formål får mindre penger hvis et par stykker ikke vil gi penger som gave.

Gammel 20-05-11, 16:32   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det? Det er da ikke akkurat en trend at konfirmanter gir vekk alt de får, så jeg tror ikke gode formål får mindre penger hvis et par stykker ikke vil gi penger som gave.

Jeg synes tankegangen om at man ikke vil gi penger til konfirmasjonen fordi konfirmanten kan komme til å gi dem til veldedighet er merkelig, mildt sagt. Det har ingenting med at jeg er redd for at f.eks Amnesty får mindre penger å gjøre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:37   #119
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jeg ikke umiddelbart enig med deg i, men da må gaven være øremerket i utgangspunktet, og ikke noe man sutrer om i ettertid. Jeg synes det er helt ok å gi bort "penger til slik og slik formål", men jeg synes altså ikke man har noe med å forvente noe om de pengene man gir bort som ikke er øremerket.

Det er jeg enig med deg i, at man kan gi bort øremerkede penger - til en viss grense vel og merke. Hvis alle gir øremerkede penger så sitter mottaker igjen svinebundet og kan ikke kjøpe den pcen han ønsker seg, men ender opp med et telt og et stormkjøkken i stedet - for å sette det på spissen.

Egentlig syns jeg at å gi bort øremerkede penger er noe som er forbeholdt foreldre og besteforeldre. Andre som gir bort penger bør gi mottaker frihet til å bruke pengene som han vil - hvis ikke faller vel litt av hensikten med å gi nettopp penger bort?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:39   #120
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunnen det verste er å gi penger uten at de er øremerket men samtidig TenkeSitt og være snurt om mottakeren bruker pengene til noe annet enn giveren hadde tenkt inni hodet sitt.

Jeg er allergisk mot slikt etter hittil 40 år med en bestemor som er dronningen av usagte sterke meninger. Det er ikke fair å belemre andre med egne usagte forventninger. Etter enhver pengegave måtte det gjøres rede for hva pengene ble brukt til og det var ikke godt å vite hva som var godkjent og fornuftig bruk av pengene. Det er ikke mye til gave om alt handler om å please giveren.

Sist redigert av Pebbles : 20-05-11 kl 16:47.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.