Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 15:08   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Gammel 20-05-11, 15:16   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Jeg hadde ikke reagert på at en russ brukte 10000 kr på Leger uten grenser istedenfor maifest heller.

Men jeg synes ikke nødvendigvis at en konfirmant skal ha full råderett over pengene sine. De er 15 år, umyndige og får en svær pengesum. Det er en typisk grunn til å ha foreldre i den alderen. Selvfølelig må det være en viss sensur. Jeg synes også det er greit at tante Anna sier at "disse pengene skal gå til kjøretimer" når de gis, og da må dette forventes at dette respekteres. Jeg synes ikke tante Anna kan komme og surmule i ettertid hvis ikke pengene var merket i utgangspunktet.

Gammel 20-05-11, 17:08   #3
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vet ikke om den var rettet mot meg blant annet, men føler meg truffet. "Russetråden" og det jeg prøver å få fram der er at noen har fått økonomiske problemer pga nye ønsker underveis som ikke var budsjettert opprinnelig. Eks. jakker med russebussnavnet for kr. 2600,- pr. stk, egen russebusslåt som var budsjettert, men da var allerede flere ute å kjøre økonomisk og foreslo å droppe russebusslåta på 40 000 kroner osv.

Ikke alle har opptjent det selv og det er et voldsomt gruppepress underveis her.... Ja, alle kan trekke seg når de ser at det blir for dyrt, men da betyr det mer penger å betale for russen som blir igjen. Ikke minst usikkerheten på hvordan russetiden blir når en må finne andre enn de vennene en vanligvis vanker med for å få en fin russetid...osv.

Konfirmasjonspenger er penger konfirmanten HAR og som den velger hva den skal gjøre med, eller om foreldrene setter føringer for hva som får brukes og hva skal spares. Verre med å komme ut i et økonomisk uføre pga en russetid rett før man skal etablere seg og studere, og dermed trenger hver krone man har.

Avsporing ja...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:13   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har du vel skrevet i et annet innlegg at du ikke synes veldedige gaver er sløsing, så jeg vet ikke helt hva som er poenget her, men likevel: Jeg synes det er helt greit om en russejente bruker alle sommerjobbpengene sine på russefeiringen, så sant hun ikke drikker seg på sykehuset med dem. Det jeg ikke liker med enormt pengeforbruk for russ, det er at det blir et press på dem som ikke nødvendigvis har råd til å følge med på forbruket. Og dette problemet er jo totalt ikke-eksisterende når det gjelder å gi penger til veldedige formål, så jeg ser ingen parallell i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.