Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Modding av skrivefeil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 14:29   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Helt enig.

Det er helt sikkert en del mennesker her inne med dysleksi blant annet. Terskelen for å skrive her må ikke bli for høy, mener jeg. Det må være plass for alle.

Jeg er lei av dysleksiargumentet. Det må være lov å flagge at på dette forumet er man opptatt av godt språk og god rettskrivning, uten at det blir oppfattet som et korstog mot dyslektikerne. Dysleksi utelukker på ingen måte god språksans og innsats for å få språket best mulig. Det ville det være en fornærmelse mot dyslektikerne å påstå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 14:41   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er lei av dysleksiargumentet. Det må være lov å flagge at på dette forumet er man opptatt av godt språk og god rettskrivning, uten at det blir oppfattet som et korstog mot dyslektikerne. Dysleksi utelukker på ingen måte god språksans og innsats for å få språket best mulig. Det ville det være en fornærmelse mot dyslektikerne å påstå.

Dere modder er fornuftige mennesker. Jeg er sikker på at dere løser dette helt fint og bruker så vel deres psykologiske innsikt som den faglige.

Gammel 02-10-06, 14:42   #3
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg er ambivalent til denne problemstillingen, dersom jeg i det hele tatt skal ta den seriøst?

På den ene siden vet jeg at jeg har mange skrivefeil. Noen ganger er det slurv, andre ganger inngrodde feil som jeg ikke ser selv. Det kan være greit å få dem rettet, men dersom dette er feil jeg gjør om og om igjen, ville jeg satt pris på en prikk( grønn ,vel og merke).

På den andre siden får jeg angst av tanken på at noen i det hele tatt gidder å bruke tid på noe så ubetydelig i den store sammenhengen( nå blir jeg vel sparka ut snart). Det er morsomt når en tråd utarter seg til en diskusjon om skrivefeil og tegnsetting, men ellers:

Og så er jeg enig i dette:
Lille Taylor:
Men i prinsippet synes jeg modding av skrivefeil virker temmelig teit. Jeg irriterer meg også voldsomt over visse typer skrivefeil, men samtidig synes jeg at det å rette på andres feil på slikt moddevis blir å rikke ved identiteten til folk...

Gammel 02-10-06, 14:53   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer ikke til å være noen konsekvent rødpenn- og maktmisbruker. Men jeg skammer meg ikke over å rette vaffler til vafler. Uten at jeg mener noe vondt med det. Eller vil såre noen. Eller være slem. Hvis noen (og jeg har fått med meg hvem, tror jeg) reagerer på det, må de si i fra.

Jeg er forøvrig rørende enig med Tinetoff når det gjelder det forslitte dyslektisk-argumentet. Jeg er drittlei av å tvinges til å akseptere sms-språk uten tegnsetting, de grusomme dialektinnleggene, innlegg uten store bokstaver, samt alle de som rett og slett mister mening gjenom upresist språk.

Dette kan selvsagt innleggeren få tilbakemelding på gjennom en prikk, og det trengs ikke modereres i tråden.

Sist redigert av HP : 02-10-06 kl 15:44. Årsak: Tegnsettingsfeil ;)
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 14:56   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kommer ikke til å være noen konsekvent rødpenn- og maktmisbruker. Men jeg skammer meg ikke over å rette vaffler til vafler. Uten at jeg mener noe vondt med det. Eller vil såre noen. Eller være slem. Hvis noen (og jeg har fått med meg hvem, tror jeg) reagerer på det, må de si i fra.

Jeg er forøvrig rørende enig med Tinetoff når det gjelder det forslitte dyslektisk-argumentet. Jeg er drittlei av å tvinges til å akseptere sms-språk uten tegnsetting, de grusomme dialektinnleggene, innlegg uten store bokstaver samt alle de som rett og slett mister mening gjenom upresist språk.

Dette kan selvsagt innleggeren få tilbakemelding på gjennom en prikk, og det trengs ikke modereres i tråden.

Vil bare få sagt at jeg blir veldig glad om du retter mine feil når det gjelder stor bokstav i innleggene mine..
Har problemer med følelsen i venstre lillefinger, og det er den jeg bruker på shift-knappen. Noen ganger får jeg bare ikke trykket denn ned skikkelig, og ser ikke feilen før i ettertid..om jeg da i det hele tatt gjør det!!!

Gammel 02-10-06, 15:10   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig rørende enig med Tinetoff når det gjelder det forslitte dyslektisk-argumentet. Jeg er drittlei av å tvinges til å akseptere sms-språk uten tegnsetting, de grusomme dialektinnleggene, innlegg uten store bokstaver ,samt alle de som rett og slett mister mening gjenom upresist språk.

Sms-språk, mangel på tegn og store forbokstaver og orddelingsfeil er jeg enig i at man bør kunne påpeke. Dette fordi det etter min mening er en type feil som skyldes en uvane (etter min definisjon, da ) mer enn at folk sliter med rettskriving. Når det gjelder vaffler mener jeg det kommer an på språket forøvrig og på personen. Dersom det gjelder en person som ellers skriver rimelig bra norsk, har h*n sikkert ikke vondt av å få det påpekt. Da vil det jo komme inn i "uvane"-kategorien. Ellers er jo ordet et ord som det er veldig vanlig å skrive feil. Denne type ord kunne sikkert med hell blitt vurdert som tema til "ukas øverord" sammen med gaffler, sykkler osv.

Gammel 03-10-06, 12:43   #7
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er forøvrig rørende enig med Tinetoff når det gjelder det forslitte dyslektisk-argumentet. Jeg er drittlei av å tvinges til å akseptere sms-språk uten tegnsetting, de grusomme dialektinnleggene, innlegg uten store bokstaver, samt alle de som rett og slett mister mening gjenom upresist språk.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:58   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med deg i det du skriver her, unntatt dysleksiargumentet. Men det har jeg sagt nok om nå. Har etterhvert skjønt at det har vært brukt før et sted..... Ikke glem at alle har ikke deltatt på alle tidligere diskusjoner dere har hatt.....

Sist redigert av Jessica : 03-10-06 kl 13:05.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:05   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med deg i det du skriver her, unntatt dysleksiargumentet. Men det har jeg sagt nok om nå. Har etterhvert skjønt at det har vært brukt før et sted..... Ikke glem at det er ikke alle som har deltatt på alle tidligere diskusjoner dere har hatt.....

Det er ikke det at det har blitt brukt før, som er problemet med dysleksiargumentet. Det er at det ikke holder vann.

Gammel 03-10-06, 13:07   #10
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke det at det har blitt brukt før, som er problemet med dysleksiargumentet. Det er at det ikke holder vann.

For meg holder det vann..... Det har jeg begrunnet over her. Vet ikke hvor mye dere vet om dysleksi..........

Gammel 03-10-06, 13:11   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg holder det vann..... Det har jeg begrunnet over her. Vet ikke hvor mye dere vet om dysleksi..........

Argumentet "man må ikke rette på skrivefeil eller si at det er viktig å skrive riktig, for det finnes jo dyslektikere som kan ta seg nær av det" holder ikke vann. Jeg tror det var det argumentet (noe parafrasert) Tinetoff i utgangspunktet refererte til som "dysleksiargumentet".

Og jeg tror (jeg er fremdeles ikke helt sikker) det du har argumentert for, er at "man må ikke plage dyslektikere med å rette på dem hele tiden". Men det er det jo ingen som har sagt at de skal gjøre, så det argumentet er helt irrelevant for diskusjonen. (En annen mulig tolkning er at du mener å argumentere for at "dyslektikere skriver en del feil, og kan ikke for det", og det er det i alle fall ingen som har sagt seg uenig i, så det er enda mer irrelevant.)

Gammel 03-10-06, 14:19   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er ikke HELT pent å anta at Jessica, fordi hun mente at det var slemt mot dyslektikerne å snikrette i innleggene deres, også var automatisk enig med alle brødhuene dere har diskutert med tidligere, som nærmest har "definert" dysleksiargumentet som "ikke snakk stygt om skrivefeil - dyslektikerne blir lei seg!"

Det dere mangler her inne er noen av brødhuene, så kan dere herje med dem, i stedet for Jessica, som tross alt ikke har hevdet noe i retning av det klassiske, ikke holdbare "dysleksiargumentet".

Gammel 03-10-06, 14:20   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er ikke HELT pent å anta at Jessica, fordi hun mente at det var slemt mot dyslektikerne å snikrette i innleggene deres, også var automatisk enig med alle brødhuene dere har diskutert med tidligere, som nærmest har "definert" dysleksiargumentet som "ikke snakk stygt om skrivefeil - dyslektikerne blir lei seg!"

Det dere mangler her inne er noen av brødhuene, så kan dere herje med dem, i stedet for Jessica, som tross alt ikke har hevdet noe i retning av det klassiske, ikke holdbare "dysleksiargumentet".

Skal vi få tak i noen brødhuer?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:24   #14
Jessica
Pauset

Standard

Må si at jeg følte at det var ingen interesse her inne for å PRØVE å forstå det jeg skrev her. Følte meg litt mobbet.

Takk for støtten Polyanna

Gammel 03-10-06, 14:34   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg synes det var vanskelig å tolke Jessica på noen annen måte når hun insisterte på å overhøre alle påpekninger om at ingen hadde noen som helst planer om å drive systematisk korrektur av innlegg, og i hvert fall ikke mot noen som tydelig hadde skrivevansker. "Brødhue" er ditt ord, ikke mitt.

Gammel 02-10-06, 15:02   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig! Hvorfor skal vi ha en hel haug med skrivefeil bare for å gjøre det koselig for dyslektikerne?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 15:13   #17
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Enig! Hvorfor skal vi ha en hel haug med skrivefeil bare for å gjøre det koselig for dyslektikerne?

Nå merker jeg at jeg er i ferd med å få piggene ut her. Tror det er best jeg rømmer bort fra denne tråden før jeg blir kastet på hodet ut av hele forumet.

Gammel 02-10-06, 15:51   #18
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Nå merker jeg at jeg er i ferd med å få piggene ut her. Tror det er best jeg rømmer bort fra denne tråden før jeg blir kastet på hodet ut av hele forumet.

Hvorfor venter folk at de skal bli kastet ut hele tiden?

Ellers, siden jeg også engang har fått diagnosen dysleksi så vil jeg si meg enig med Tinetoff og Lille Ru.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 15:57   #19
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hehe ... det er en ironisk ment kommentar som stammer fra tiden som slaver under "mafiaen"

Gammel 02-10-06, 18:20   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Vel, det var ment som en spøk, tror jeg.

Jeg klarer ikke holde meg unna heller. Faktisk ble jeg ganske opprørt over hele greia. Ja, vi er flere som har fritidsproblemer og lider av flisespikkerier her. Og har man først startet et innlegg på dette, så må man etter min mening finne seg i at folk diskuterer det sønder og sammen.

Jo mer jeg tenker over det, jo mer idiotisk teit synes jeg det er å gå inn for å rette andres feil, så lenge man ikke er ansatt som læreren til folk eller så lenge ingen har bedt spesielt om å bli rettet på. Jeg lurer på for hvem det er man retter, skriveren eller seg selv? Det er greit at man er mange akademikere her inne. Det er mange her som er vant til å bruke språket på et høyt nivå og som er særedeles opptatt av rettskriving. Selvsagt ville det ha vært behagelig om alle her inne skrev tålelig bra og uttrykte seg på en presis måte. Jeg synes det er beundringsverdig at dyslektikere og folk med andre problemer i forhold til rettskriving gjerne vil bli bedre og jobber for å bli det. Jeg uttaler meg ikke spesielt om folk med en diagnose, men vet at det for mange krever MYE energi i det å skrive så rett som mulig. Jeg er uenig i at det skal være et uskrevet(?) kriterie om at man skal skrive bra eller være villig til jobbe hardt for å bli en god skriver for å være på et forum for dette.

Emneord
klassiker, panda, skrivefeil, unevnelig forum

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.