Sv: Båndtvang?
Nå er jeg en av de hundeeierne som lar hunden løpe løs innimellom. Men jeg har en liten rottehund som er så pysete at alt som er mer enn to meter unna meg er skummelt og potensielt dødelig. Hun lystrer innkalling og jeg følger alltid med sånn at jeg ser om det kommer noen. Vi går kun turer på oppmerkede stier og selvsagt plukker jeg opp når hun gjør fra seg.
Dessverre er det mange andre som IKKE har kontroll på sine hunder. Jeg har vært nødt til å bære min hund for å være trygg på at hun ikke bli "spist opp" av andre løshunder. Jeg har også opplevd at folk har latt hunden sin løpe fritt og ikke har hatt kontroll på dyret sitt, noe som igjen resulterte i vill rådyrjakt midtvinters. Jeg unngår ofte å gå turer, fordi jeg er redd andres hunder. Jeg er helt for båndtvang og har ingen problemer med å ha min i bånd, men stoler såpass på henne at jeg lar henne løpe et par minutter iløpet av turen. Og selvsagt plukker man opp etter hunden sin!
Jeg er absolutt ingen perfekt hundeeier, men som hundeeier med hundefrykt tror jeg iallfall selv at jeg har respekt for andres frykt og holdning til hundehold og båndtvang.
|