Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-11, 10:58   #1
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg kjenner ingen på min alder som kaller læreren frøken og trodde det var utdatert i min generasjon før jeg leste denne tråden.

Derimot er det enkelte som begynner å bli ganske gamle (som jeg kjenner godt) og som tviholder på sin rett til å si frøken og barnehagetante (og neger). Fordi de alltid har gjort det og derfor er det riktig.

Synes ikke neger stiller i helt samme kategori som frøken, barnehagetante, sykesøster osv. Neger er et ord jeg forbinder med undertrykking og slavehandel, de andre er vel mer bare gammeldagse. Eller? Har personlig aldri følt det som negativt om noen kaller meg søster istedetfor sykepleier.

Gammel 09-06-11, 11:02   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Synes ikke neger stiller i helt samme kategori som frøken, barnehagetante, sykesøster osv. Neger er et ord jeg forbinder med undertrykking og slavehandel, de andre er vel mer bare gammeldagse. Eller? Har personlig aldri følt det som negativt om noen kaller meg søster istedetfor sykepleier.

Nei, kanskje ikke, men jeg forbinder ord som frøken og barnehagetante som substitutter for yrkestitler i typiske kvinneyrker og at de henspeiler på en samfunnsnorm som sa at kvinner ikke egentlig jobbet, men mer var litt koselige rundt syke mennesker og barn. Eller noe. Litt dårlig forklart, men jeg mener iallefall at når kvinner ikke hadde skikkelige yrkestitler så har det sammenheng med kvinneundertrykking i bunn og grunn. Og selvsagt var det ingen som mente noe vondt med det, men det hadde stor invirkning på samfunnets oppfatning av kvinner likevel-

Grunnen til at jeg satt neger i parantes var jo nettopp at det ikke egentlig hadde noe med saken å gjøre, men at det belyser godt hva slags betydning språket har når det gjelder beskrivelse og syn på en gruppe mennesker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 12:06   #3
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei, kanskje ikke, men jeg forbinder ord som frøken og barnehagetante som substitutter for yrkestitler i typiske kvinneyrker og at de henspeiler på en samfunnsnorm som sa at kvinner ikke egentlig jobbet, men mer var litt koselige rundt syke mennesker og barn. Eller noe. Litt dårlig forklart, men jeg mener iallefall at når kvinner ikke hadde skikkelige yrkestitler så har det sammenheng med kvinneundertrykking i bunn og grunn. Og selvsagt var det ingen som mente noe vondt med det, men det hadde stor invirkning på samfunnets oppfatning av kvinner likevel-

Grunnen til at jeg satt neger i parantes var jo nettopp at det ikke egentlig hadde noe med saken å gjøre, men at det belyser godt hva slags betydning språket har når det gjelder beskrivelse og syn på en gruppe mennesker.

Joda, jeg er jo egentlig helt enig med deg. Men som sagt, personlig så har jeg aldri reagert neagtivt på om noen kaller meg søster. Synes heller det er litt komisk og søtt når gamle damer kaller meg det. Noe som heller irriterer meg er når jeg blir kalt for en hvit engel. Det synes jeg er mer nedlatende, akkurat som jeg fikk et kall om å bli sykepleier og gjør det for å glede andre uten å ønske noe betaling for det. Ja, særlig.

Gammel 09-06-11, 12:11   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har opplevd å bli kalt frøken ja, i et kontaktmøte. Da kniste jeg inni meg.

På jobb er jeg en lærer som er på fornavn med elevene mine og jeg prøver å få dem til å si renholder i stedet for vaskedame.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.