|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Synes ikke neger stiller i helt samme kategori som frøken, barnehagetante, sykesøster osv. Neger er et ord jeg forbinder med undertrykking og slavehandel, de andre er vel mer bare gammeldagse. Eller? Har personlig aldri følt det som negativt om noen kaller meg søster istedetfor sykepleier.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Nei, kanskje ikke, men jeg forbinder ord som frøken og barnehagetante som substitutter for yrkestitler i typiske kvinneyrker og at de henspeiler på en samfunnsnorm som sa at kvinner ikke egentlig jobbet, men mer var litt koselige rundt syke mennesker og barn. Eller noe. Litt dårlig forklart, men jeg mener iallefall at når kvinner ikke hadde skikkelige yrkestitler så har det sammenheng med kvinneundertrykking i bunn og grunn. Og selvsagt var det ingen som mente noe vondt med det, men det hadde stor invirkning på samfunnets oppfatning av kvinner likevel-
|
|
|
#3 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#4 |
|
koko
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har opplevd å bli kalt frøken ja, i et kontaktmøte. Da kniste jeg inni meg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|