Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-11, 22:13   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Toerns lærer kaller seg innimellom for frøken. Hun er av den gamle skolen på godt og vondt. Ungene kaller henne navnet hennes. Det var noe spesielt med Frøken da. Jeg tror liksom ikke det hadde vært helt det samme om vi hadde brukt navnet hennes. Selv om vi visste jo hva hun het i og for seg, men hun var liksom hevet over alle andre dødelige. Hun var jo Frøken.

Gammel 08-06-11, 22:14   #62
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jentene kaller lærerne Mr, Mrs eller Ms etterfulgt av etternavnet.

Jeg jobber på sykehjem, og der er det mange som kaller meg søster. Jeg har ingenting imot det. De fleste der husker ikke navnet mitt uansett.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:28   #63
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Mira: Går de ikke på norsk skole?

Gammel 08-06-11, 22:33   #64
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg begynte på skolen i 1976,og vi kalte alle kvinnelige lærere Fru <Etternavn> og mannlige Herr <Etternavn>. Nå idag kunne det ikke falt meg inn å si herr eller fru om barnas lærere,det er en naturlig ting for de at de tiltales ved fornavn,selv de lærerne som er av den litt eldre garde,på skolen vår.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:39   #65
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Når jeg gikk på førskolen, kalte jeg lærerinnen for frøken + etternavnet, men etter den tid gikk det bare på fornavn. Frøken er vel litt gammeldags nå? Er det ikke?

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:43   #66
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir heldigvis ikke kalt frøken.

Gammel 08-06-11, 22:43   #67
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det virkelig noen under 60 som bruker den betegnelsen fortsatt?

Ja, jeg blir av og til kalt det i fullt alvor, og jeg syns det er litt søtt. Det hender de rødmer etterpå, voksne mennene.

Ellers er jeg selvfølgelig fr.

Gammel 08-06-11, 22:43   #68
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ema, her.

Når jeg gikk på førskolen, kalte jeg lærerinnen for frøken + etternavnet, men etter den tid gikk det bare på fornavn. Frøken er vel litt gammeldags nå? Er det ikke?

Det er ikke vanlig, nei. I løpet av 11 år har jeg vel bare opplevd en forelder som har kalt meg frøken. Elevene kaller meg stort sett med fornavn, du der eller mamma.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:45   #69
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynte på skolen i 1982, og har aldri hatt en eneste kvinnelig lærer jeg har kalt frøken. Fornavn, og på videregående brukte vi etternavn på noen av dem (som i kun etternavn). Elevene til søsteren min (og foreldrene deres) kaller henne ved fornavn såvidt jeg vet.

Gammel 08-06-11, 22:46   #70
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Elever har jo kalt meg det meste. Det er ganske søtt når 7. trinnselever kaller meg mamma. Men "jævla tjukk hore" var vel muligens litt i overkant. Samme elev kalte meg forøvrig jævla tjukk feit kjærring mens faren satt og hørte på. Charming!

Det var nok en stolt far.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:47   #71
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er forresten naturfaglærer i en 5. klasse. Når jeg hilser på dem om morgenen får jeg denne hilsenen i retur:
"God Morgen Blånn Blånnesen, naturfaglærer i 5A."

-Jim Carrey-
Gammel 08-06-11, 22:53   #72
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Reagerer ikke noe på det, og synes som andre at det var en fin tittel. Tenker i alle fall ikke på det som noe nedsettende.
Da jeg gikk på skolen kalte vi læreren vår for frøken. Etter hvert fikk vi andre som vi brukte navn på. Mens da vi i 4. klasse fikk mannlig lærer så kalte vi ham lærer. Litt spesielt når jeg tenker på det i etterkant, men hele klassen gjorde det. "Du lærer, kan du hjelpe meg?", som om det var navnet hans.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:56   #73
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg er forresten naturfaglærer i en 5. klasse. Når jeg hilser på dem om morgenen får jeg denne hilsenen i retur:
"God Morgen Blånn Blånnesen, naturfaglærer i 5A."

Nåh, det er jo en kjempesøt morgenhilsen.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 23:49   #74
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også det var avleggs.

Da jeg begynte i første klasse fikk vi beskjed om å kalle læreren vår "frøken".
Da jeg begynte på ungdomsskolen og en i klassen kalte den nye læreren vår "frøken" kikket hun rart på ham, pekte på sin gravide mage og sa "Ser jeg ut som en frøken?"

Fra da av var hun *fornavn*.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 23:51   #75
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her kaller frøken seg selv for frøken, så da gjør vi også det.

Gammel 09-06-11, 00:11   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

JegKvinnelige lærere; omtales dere som frøkner?

Har vært småskolelærer i 13 år og ingen har noensinne kalt meg frøken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 00:26   #77
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Men hvorfor er det så ille å bli kalt for frøken i en sånn situasjon? Eller at det skrives når man omtaler lærerene til barna? Spesielt i førskoletråden, hvor man kanskje ikke engang vet navnet på læreren?
Og er det riktig å kalle en kvinne for lærer? Eller er det hannkjønn? Lærerinnen? Er det bedre?

Gammel 09-06-11, 00:28   #78
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Lærer" er en kjønnsnøytral betegnelse ("lærerinne" er antikvert). "Frøken" er omtrent på linje med "søster" om sykepleiere og "barnehagetante" om ansatte i barnehagen.

Gammel 09-06-11, 00:29   #79
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Lærer" er en kjønnsnøytral betegnelse ("lærerinne" er antikvert). "Frøken" er omtrent på linje med "søster" om sykepleiere og "barnehagetante" om ansatte i barnehagen.

-Jim Carrey-
Gammel 09-06-11, 00:29   #80
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Det skjer at jeg sier både det ene og det andre, men stort sett sier jeg det ikke høyt, biter det i meg eller retter meg selv med en gang, men det sitter fast...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.