Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"
Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.
Flere ganger har jeg vært på foredrag i regi av Norges Cøliakiforening, hvor det har blitt trukket frem at skolen bør tilrettelegge for undervisning i Mat og helse tilpasset for elever med cøliaki. Elevene skal vel lære å lage mat og hva er da poenget om de ikke lærer å lage mat de faktisk kan spise selv? Cøliaki er en livslang sykdom og behandles med glutenfritt kosthold så lenge de lever. Jeg er usikker på om skolen plikter å tilrettelegge undervisningen, vi er ikke kommet så langt opp i skolen enda 
Nå tror ikke jeg det finnes noen tilsvarende interesseorganisasjon for eggallergikere , men på generell basis i en ideell verden burde det tenkes i samme bane for alle typer matallergier.
Hun som har mat og helse hos oss samler inn informasjon fra alle hjemmene helt i begynnelsen av skoleåret. I løpet av året lages "vanlig" mat, men hun har alltid alternativer til de som har ulike allergier (og/eller religiøse preferanser). Det eneste hun ikke tar hensyn til er "liker-ikke-ditt"-kommentarer. Alle velger selv hva de smaker på.
|