Sv: Vinmonopol, ja eller nei?
Jeg er mot vinmonopolordningen. Både prinispielt og praktisk.
Et totalt frislipp der dagligvarebutikker og bensinstasjoner får selge sprit er naturligvis ikke det eneste alternativet til ordningen vi har i dag, og jeg mener det ville være et dårlig alternativ. Jeg er for et system som ligner på det britiske, og mener at man for å selge alkohol godt kan kreve en egen adskilt butikk. Det kan også med fordel være strenge bevillingskrav for å få drive alkoholsalg. Dette burde kunne ivareta både alkoholpolitiske hensyn og distriktshensyn – vi har for eksempel ikke noe vinutsalg der jeg bor (ok; det er ikke veldig langt til næsrmeste utsalg, men jeg skulle gjerne hatt et på det lokale «senteret»). Kvaliteten og kunnskapen som stadig fremheves som et argument for dagens ordning ville neppe forsvinne, tvert i mot; «Vinmonopolet» kunne fortsette omtrent som nå. De burde kanskje ha nytt navn, men de måtte ikke nødvendigvis ha ny eier (selv om det også ville være greit). I tillegg kunne vi noen steder fått spesialforretninger med enda bedre kvalitet på vareutvalget.
Ben "village drunk" Murphy
|