|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?
Lik Danske Netto? Egen import fra Frankrike, Italia og Spania i hovedsak. Mange kjente 3 litre. Tror ikke nordmenn er veldig flink til å bruke fagfolk. Tenker på folks forbruk av 3 liter til kos, og bruk av VG og DN til å finne viner. Vanskelig å få terningkast 6 viner første helg.
|
|
|
|
#42 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Ja til pol.
|
|
|
#43 |
|
maler
|
Danmark har en helt annen befolkningstetthet enn Norge. Jeg er sikker på at det ville være greit nok i de store byene. Litt kjipt for de som ønsker noe annet enn det vanligste, men greit nok for de fleste. I Oslo ville det sikkert også være finere butikker med bra utvalg. Men jeg ser ikke akkurat for meg at utvalget på landsbygda ville være så fortreffelig. Selv jeg som ikke er noen stor vindrikker synes det er fint å kunne velge en vin ikke etter kun farge, men etter hva slags mat den faktisk passer sammen med.
|
|
|
#44 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Vinmonopolet er jo viden kjent for å ha et veldig bredt utvalg, det vil man aldri i verden få med vin i butikk.
|
|
|
#45 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg synes ordningen som er i dag er bra. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg så veldig. Men så drikker jeg så og si aldri, så det hadde uansett ikke betydd noe for meg. Men jeg må innrømme at jeg drikker litt mer vin når jeg kan kjøpe det i butikken. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Det hender jeg tenker at det hadde vært praktisk å ikke trenge å handle på vinmonoplet. Men igjen; hvis det skal være standard rema-utvalg på butikken, så kommer de uansett ikke til å ha den vinen jeg ønsker meg på butikken (jeg er ikke sååå sær, men jeg kan liksom ikke tro at utvalget blir særlig bra på rema ... ikke på meny heller).
|
|
|
|
#49 |
|
etterpåklokest
|
Det er vel mange eksempler på steder hvor alkohol ikke "er en big deal" og hvor ungdommene reproduserer de dårlige drikkemønstrene. Som for eksempel Russland. Mener du at det ikke har noe å gjøre med hvor lett tilgjengelig det er? |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Passe aktiv
Helt enig, og her har vi tilgang til topp kunnskap. Vinmonopolet ivaretar salg og opplysning på en god måte.
Sist redigert av Lavender : 27-06-11 kl 00:03. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Grubler.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Ja. Vinmonopolet er jeg fornøyd med. De eneste gangene jeg skulle ønske de solgte vin i butikk, er når jeg trodde vi hadde en flaske liggende og hadde gledet meg til å nyte den til et bedre måltid. Men som regel har jeg oversikt på det vi har av vin.
|
|
|
#52 |
|
maler
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Men er vin lite tilgjengelig på vinmonopolet? Jeg synes egentlig ikke det. Man må gå i en egen butikk for å få det, men tilgjengeligheten er jo rimelig god. Bortsett på endel steder med bakstrebersk kommunestyre, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor kommuner kan bestemme at innbyggerne ikke skal ha tilgang på vinmonopol hvis det ellers er marked for det.
|
|
|
#53 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg har vinmonopol på samme sted omtrent som jeg handler mat, så det er veldig tilgjengelig for meg. Men jeg gidder liksom aldri dra innom der. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Passe aktiv
Har korrigert, tenkte mest på at konsesjonene er sårbare for små samfunn. Det er stort engasjement rundt nye utsalg. Vet at det har blitt flere Pol totalt. Vil tro endel i nye kjøpesentre og bydeler.
|
|
|
|
#55 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg er delt. For meg som bor sentralt i Oslo er det ikke noe problem at jeg må handle på Vinmonopolet. Men av hensyn til de som ikke bor sentralt og nært et Vinmonopol så synes jeg det er tragisk at det skal være så vanskelig å få kjøpt ei flaske vin eller at man må planlegge nøye mnds forbruk på forhånd hvis man er i nærheten av et pol. Og sorry, bestille vin og få tilsendt i posten er bare tragisk og overhode ikke det samme som å handle på polet.
|
|
|
#56 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg er for polet, pga utvalg og ekspertise. Nå bor jeg i en større by, og da er det jo ikke noe problem å stikke på polet når det trengs heller. Er aldri langt unna.
|
|
|
#57 |
|
Shake it out!
|
Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).
|
|
|
#58 |
|
Passe aktiv
Akkurat det liker jeg, polet og farmasøyter selger fortsatt på denne måten. Altså uten påvirkning. Utfallet kan selvsagt være det samme, men tanken om salg på denne måten er ganske spesiell. Polets utsalg har blitt mye bedre de siste 10 årene. Inndelt etter produserende land og pen selgende innredning. Før det var vinene eksponert etter varenummer, hvis interiør designeren snakker sant.
Sist redigert av Lavender : 27-06-11 kl 00:25. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Ekvilist
|
Poenget er at mange utvikler alkoholproblemer gradvis, og jo høyere/hyppigere forbruk man har i utgangspunktet - jo større sjanse er det for å utvikle alkoholproblemer. Drikker flere mennesker hyppigere midt i uka , så blir det flere folk med alkoholproblemer. Derfor synes jeg noen ganger denne "naturlig forhold til alkohol" a la et glass eller to til maten nærmest daglig blir så fjern, iallefall når det framstilles som en trygg motsetning til den uanstendige helgefylla. Jeg tror ikke nødvendigvis det første er så innmari mye bedre enn det siste med tanke på risiko for å utvikle avhengighetsproblemer.
|
|
|
#60 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.
|
![]() |
|
|