Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vinmonopol, ja eller nei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 23:39   #41
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinmonopol, ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg liker vinmonopolet. Tenk på hva slags begredelig utvalg vi ville hatt om det var rema som forhandlet vin!

Lik Danske Netto? Egen import fra Frankrike, Italia og Spania i hovedsak. Mange kjente 3 litre. Tror ikke nordmenn er veldig flink til å bruke fagfolk. Tenker på folks forbruk av 3 liter til kos, og bruk av VG og DN til å finne viner. Vanskelig å få terningkast 6 viner første helg.

Gammel 26-06-11, 23:39   #42
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til pol.

I tillegg til det som allerede er nevnt:

Det er klar sammenheng mellom hva som selges mest av på de forskjellige vinmonopolene, og hva folk stemmer i den/de valgkretsene som hører til de respektive vinmonopol.
Her ute stemmer folk desverre en del FrP og det selges mye sprit og billig vin på polet her. Oversatt til Rema 1000-nsk blir det Landlord vin i bøtter og spann. Med polet er jeg i det minste sikret at de kan ta inn Baron de Ley Finca Monasterio om jeg ikke orker å dra til byen.

Gammel 26-06-11, 23:43   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Lik Danske Netto? Egen import fra Frankrike, Italia og Spania i hovedsak. Mange kjente 3 litre. Tror ikke nordmenn er veldig flink til å bruke fagfolk. Tenker på folks forbruk av 3 liter til kos, og bruk av VG og DN til å finne viner. Vanskelig å få terningkast 6 viner første helg.

Danmark har en helt annen befolkningstetthet enn Norge. Jeg er sikker på at det ville være greit nok i de store byene. Litt kjipt for de som ønsker noe annet enn det vanligste, men greit nok for de fleste. I Oslo ville det sikkert også være finere butikker med bra utvalg. Men jeg ser ikke akkurat for meg at utvalget på landsbygda ville være så fortreffelig. Selv jeg som ikke er noen stor vindrikker synes det er fint å kunne velge en vin ikke etter kun farge, men etter hva slags mat den faktisk passer sammen med.

Gammel 26-06-11, 23:47   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vinmonopolet er jo viden kjent for å ha et veldig bredt utvalg, det vil man aldri i verden få med vin i butikk.

Gammel 26-06-11, 23:47   #45
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Danmark har hatt dårligere statistikk enn Norge ang. ungdomsfyll. Den danske alkoholpolitikken har derfor endret seg noe de siste årene. Aldersgrensene er hevet.

Nå har jeg nettopp lest at det i en del danske miljøer har blitt dannet en motkultur mot rølpefylla og at statistikken går nedover.

Jeg har ingen statistikk for Ungarn, men det var faktisk på studentfest i Budapest at jeg lærte at dårlig rødvin kan blandes ut i Cola.

Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:49   #46
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ordningen som er i dag er bra.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:51   #47
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg så veldig. Men så drikker jeg så og si aldri, så det hadde uansett ikke betydd noe for meg. Men jeg må innrømme at jeg drikker litt mer vin når jeg kan kjøpe det i butikken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:52   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hender jeg tenker at det hadde vært praktisk å ikke trenge å handle på vinmonoplet. Men igjen; hvis det skal være standard rema-utvalg på butikken, så kommer de uansett ikke til å ha den vinen jeg ønsker meg på butikken (jeg er ikke sååå sær, men jeg kan liksom ikke tro at utvalget blir særlig bra på rema ... ikke på meny heller).

Så jeg synes vinmonopolet. Men så må jeg vel innrømme at vi kjøper det aller meste av vår vin på systembolaget eller på tax free.

Gammel 26-06-11, 23:52   #49
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene.

Det er vel mange eksempler på steder hvor alkohol ikke "er en big deal" og hvor ungdommene reproduserer de dårlige drikkemønstrene. Som for eksempel Russland. Mener du at det ikke har noe å gjøre med hvor lett tilgjengelig det er?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:55   #50
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selv jeg som ikke er noen stor vindrikker synes det er fint å kunne velge en vin ikke etter kun farge, men etter hva slags mat den faktisk passer sammen med.

Helt enig, og her har vi tilgang til topp kunnskap. Vinmonopolet ivaretar salg og opplysning på en god måte.

Og det må ikke være slik at dagligvare butikkene blir aleneforhandlere.

Sist redigert av Lavender : 27-06-11 kl 00:03.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:55   #51
eka
Grubler.

eka sin avatar

eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Vinmonopolet er jeg fornøyd med. De eneste gangene jeg skulle ønske de solgte vin i butikk, er når jeg trodde vi hadde en flaske liggende og hadde gledet meg til å nyte den til et bedre måltid. Men som regel har jeg oversikt på det vi har av vin.

Gammel 26-06-11, 23:55   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er vin lite tilgjengelig på vinmonopolet? Jeg synes egentlig ikke det. Man må gå i en egen butikk for å få det, men tilgjengeligheten er jo rimelig god. Bortsett på endel steder med bakstrebersk kommunestyre, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor kommuner kan bestemme at innbyggerne ikke skal ha tilgang på vinmonopol hvis det ellers er marked for det.

Gammel 26-06-11, 23:58   #53
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vinmonopol på samme sted omtrent som jeg handler mat, så det er veldig tilgjengelig for meg. Men jeg gidder liksom aldri dra innom der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:58   #54
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan umulig være mange som blir nedlagt. Noen er flyttet fra et lokale til et annet, men totalantallet har gått kraftig opp.

Det var i 1992 109 polutsalg og i 2009 248.

Har korrigert, tenkte mest på at konsesjonene er sårbare for små samfunn. Det er stort engasjement rundt nye utsalg. Vet at det har blitt flere Pol totalt. Vil tro endel i nye kjøpesentre og bydeler.

Gammel 27-06-11, 00:02   #55
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er delt. For meg som bor sentralt i Oslo er det ikke noe problem at jeg må handle på Vinmonopolet. Men av hensyn til de som ikke bor sentralt og nært et Vinmonopol så synes jeg det er tragisk at det skal være så vanskelig å få kjøpt ei flaske vin eller at man må planlegge nøye mnds forbruk på forhånd hvis man er i nærheten av et pol. Og sorry, bestille vin og få tilsendt i posten er bare tragisk og overhode ikke det samme som å handle på polet.

Så er det selvfølgelig hensynet til de som ville ha drukket mer om det var tilgjenglig overalt. Og det er jo uten tvil slik at forbruk og tilgjenglighet henger sammen, og et enda større alkoholforbruk er det jo ingen som vil ha. Så i det store bilde bør vel dette hensynet veie mest. (Selv om jeg ofte irriterer meg over det rigide systemet vi har. Ofte blir vi bedt bort på kvelden uten mye forvarsel og det hadde vært greit å kunne stikke innom Meny for å kjøpe med ei flaske vin til maten. Og som i kveld, etter en lang dag med bursdagsfeiring til vesla skulle jeg veldig gjerne ønske jeg kunne kjøpe ei flaske vin på Bunnpris, ganske enkelt fordi jeg fortjener et glass vin men har ikke

Så nei, jeg personlig skulle gjerne sett at salg av alkohol ble liberalisert i Norge men av hensyn til totalforbruket så bør vi fortsatt ha ordningen med Vinmonopol.

Gammel 27-06-11, 00:05   #56
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for polet, pga utvalg og ekspertise. Nå bor jeg i en større by, og da er det jo ikke noe problem å stikke på polet når det trengs heller. Er aldri langt unna.

Ute i distriktene, på steder hvor polet ikke har etablert seg, så kunne de kanskje hatt tilgang til noe i butikkene. Ikke nødvendigvis brennevin, men vin og andre lette produkter. Det tror jeg faktisk ikke hadde vært så dumt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 00:09   #57
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker polet. De har nye mer greie på vin enn innkjøpsansvarlig på rema og Esso, og sikrer dermed et mye bedre utvalg.

Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).

Forøvrig selges ikke sprit i butikker og på bensinstasjoner, men på egne butikker, selv i USA.

At tilgjengeligheten øker når man får vin i butikkene, det er jeg ikke det minste i tvil om. Akkurat det kan være et argument for polet, sånn i et rusmisbruk-perspektiv. Men ikke mht kvalitet, mener jeg.

Jeg vet ikke helt om rusmisbrukperspektivet heller er godt nok, de som virkelig vil drikke, de lar seg ikke stoppe av polet, og jeg tror ikke helt man får flere alkoholikere av økt tilgjengelighet. At man kanskje får flere som drikker vin midt i uka, det tror jeg kanskje, men jeg vet ærlig talt ikke om det er så mye verre enn den helgefyll-kulturen vi har i Norge i dag.

Og så blir jeg litt når jeg hører om reglene for vinimport til Norge (jeg har undersøkt litt mht å kunne importere vin for salg i Norge), og det er mer eller mindre håpløst for en liten aktør, all den tid man IKKE har lov til å reklamere for vinen overfor polet, utover å sende dem en liste med navn og druesort (omtrent der).

Ja, og så liker jeg ikke storebror-holdningen heller. Så jeg tror muligens jeg har gått fra å være en varm forsvarer av vinmonopolet til å ikke være det lengre.

Gammel 27-06-11, 00:17   #58
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og så blir jeg litt når jeg hører om reglene for vinimport til Norge (jeg har undersøkt litt mht å kunne importere vin for salg i Norge), og det er mer eller mindre håpløst for en liten aktør, all den tid man IKKE har lov til å reklamere for vinen overfor polet, utover å sende dem en liste med navn og druesort (omtrent der).

Akkurat det liker jeg, polet og farmasøyter selger fortsatt på denne måten. Altså uten påvirkning. Utfallet kan selvsagt være det samme, men tanken om salg på denne måten er ganske spesiell. Polets utsalg har blitt mye bedre de siste 10 årene. Inndelt etter produserende land og pen selgende innredning. Før det var vinene eksponert etter varenummer, hvis interiør designeren snakker sant.

Sist redigert av Lavender : 27-06-11 kl 00:25.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 00:23   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt om rusmisbrukperspektivet heller er godt nok, de som virkelig vil drikke, de lar seg ikke stoppe av polet, og jeg tror ikke helt man får flere alkoholikere av økt tilgjengelighet. At man kanskje får flere som drikker vin midt i uka, det tror jeg kanskje, men jeg vet ærlig talt ikke om det er så mye verre enn den helgefyll-kulturen vi har i Norge i dag.

Poenget er at mange utvikler alkoholproblemer gradvis, og jo høyere/hyppigere forbruk man har i utgangspunktet - jo større sjanse er det for å utvikle alkoholproblemer. Drikker flere mennesker hyppigere midt i uka , så blir det flere folk med alkoholproblemer. Derfor synes jeg noen ganger denne "naturlig forhold til alkohol" a la et glass eller to til maten nærmest daglig blir så fjern, iallefall når det framstilles som en trygg motsetning til den uanstendige helgefylla. Jeg tror ikke nødvendigvis det første er så innmari mye bedre enn det siste med tanke på risiko for å utvikle avhengighetsproblemer.

Gammel 27-06-11, 01:16   #60
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.

Det som vel skjer er at folk kjøper inn i store mengder når de først handler, og dermed har de det tilgjengelig hjemme i langt større grad. Og har man et hjemme så er det jo lett å ta seg en...

Jeg tror faktisk ikke den jevne Nordmann drikker noe mer når ting blir lettere tilgjengelig. De som vil drikke masse, de drikker masse åkke som, og de som er mer måteholdende, de fortsetter å være det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.