Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vinmonopol, ja eller nei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 20:27   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vinmonopol, ja eller nei?

....

Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 21:24.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:30   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinmonopol, ja eller nei?

Jeg er for ordningen vi har, og ønsker ikke vin og sprit på Meny eller bensinstasjonen. Grunnen til det er at det er dokumentert at økt tilgjengelighet og økt konsum henger sammen, og at konsum og antall personer med alkoholavhengighet henger sammen. Det er ikke noe stort offer for meg å reise på vinmonopolet når jeg trenger varer derfra.

Gammel 26-06-11, 20:32   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Den store fordelen med vinmonopolet, er at de sikrer et godt utvalg. Man kan vel stort sett stole på utvalget der, og prismessig synes jeg det er helt greit. Nå som nærsenteret vårt har fått vinmonopol, klager jeg ikke.
Der vi har hytte, måtte vi tidligere til nabobyen for å handle på polet. Det synes jeg blir tungvint.
Tidligere var det slik at antall pol skulle være konstant, slik at skulle man åpne et nytt, måtte et annet legges ned. Slik er det kanskje ikke lengre, og det er helt greit. Synes vel at tiden har løpt litt fra en slik holdning...
Men jeg synes det er endel dusteregler. Bla at man ikke kan handle øl før eller etter visse klokkeslett. I perioder synes jeg staten passer vel godt på oss...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:38   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg koser meg jo stort når jeg er på ferie i Italia og kjøper vin sammen med maten. Til nesten ingen penger. Men vil jeg ha det sånn her? Nei. Jeg syns polet er greit jeg.

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:41   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:42   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker polet. De har nye mer greie på vin enn innkjøpsansvarlig på rema og Esso, og sikrer dermed et mye bedre utvalg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:43   #7
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, til vinmonopol!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:44   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for dagens ordning.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:44   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jepp, enig med resten. Vinmonopol sikrer godt utvalg og de har flinke folk der som kan vin.

Gammel 26-06-11, 20:47   #10
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes polet er ganske genialt og ser litt med skrekk på hvordan utvalget hadde blitt om det hadde blitt Rema og Bunnpris-salg av vin. Markedet her er for lite til spesialbutikk og da hadde det nok blitt noen paller på Rema med Liebfraumilch, Dumle, Baileys, Larsen cognac og Amigo.

For ikke å snakke om First price eller Landlord vin!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:49   #11
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

For ikke å snakke om First price eller Landlord vin!

Ja, bare tanken.

Gammel 26-06-11, 20:50   #12
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også for Vinmonopolet,helt grei ordning. Man trenger ikke ha tilgjengelighet til alkohol på lik linje med mat og andre varer,men i de tilfellene hvor man må reise langt avgårde,kunne det jo vært et "miniutsalg" i dagligvarebutikken eller noe sånt. Noe liknende medisinutsalg,kanskje.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:50   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I utgangspunktet er jeg motstander av Vinmonopol, men jeg se så absolutt faren for kjip billigvin i butikkene Jeg ville allikevel trodd at dette ville blitt regulert av markedet, på samme måte som det ikke finnes bare Rema 100 og Bunnpris butikker i dagens marked.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:52   #14
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

I utgangspunktet er jeg motstander av Vinmonopol, men jeg se så absolutt faren for kjip billigvin i butikkene Jeg ville allikevel trodd at dette ville blitt regulert av markedet, på samme måte som det ikke finnes bare Rema 100 og Bunnpris butikker i dagens marked.

Det er søren ikke langt i fra bare Bunnpris og Rema, spør du meg. Vi har kjipt matvareutvalg her i landet.

Gammel 26-06-11, 20:53   #15
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Jeg er også for Vinmonopolet,helt grei ordning. Man trenger ikke ha tilgjengelighet til alkohol på lik linje med mat og andre varer,men i de tilfellene hvor man må reise langt avgårde,kunne det jo vært et "miniutsalg" i dagligvarebutikken eller noe sånt. Noe liknende medisinutsalg,kanskje.

Vin på blå resept?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:54   #16
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes polet er ganske genialt og ser litt med skrekk på hvordan utvalget hadde blitt om det hadde blitt Rema og Bunnpris-salg av vin. Markedet her er for lite til spesialbutikk og da hadde det nok blitt noen paller på Rema med Liebfraumilch, Dumle, Baileys, Larsen cognac og Amigo.

Helt enig. Jeg setter dessuten pris på å kunne få råd og tips når jeg er på polet, og jeg liker at de anbefaler produkter på fritt grunnlag. Og jeg liker at det har kommet pol på flere og flere småsteder slik at man slipper å legge ut på dagstur hvis man er på impulstur på hytta. Dette til tross synes jeg det er helt i orden å begrense tilgjengeligheten ved å ha begrensede åpningstider slik det er i dag.

Konsekvensene av vinsalg på Rema 1000 orker jeg ikke å tenke på engang. Uh.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:58   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det er søren ikke langt i fra bare Bunnpris og Rema, spør du meg. Vi har kjipt matvareutvalg her i landet.

Jeg er ikke uening i at det er langt bedre utvalg i andre land, men om en oppsøker andre matbutikker (som Meny, Ultra, Helgø osv), så synes jeg ikke det er så helt ille faktisk.

Gammel 26-06-11, 21:00   #18
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Vin på blå resept?

Var kanskje ikke helt det jeg mente. Tenkte heller at man kunne ha et utvalg av div.varer om man har 15 mil til nærmeste Vinmonopol,kanskje.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:00   #19
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Det er det at markedet regulerer som bekymrer meg.
For dem som bor i store byer vil det nok finnes marked for variert utvalg.

For en del av oss andre tror jeg dessverre utvalget hadde blitt kjipt. I Danmark er det også stor forskjell på by og bygd på alkoholutvalget i butikker. Det er ikke mye å rope hurra for på en liten Brugsen på landsbygda. De har Liebfraumilch og Gammel dansk.

Det skjønner jeg. Jeg antar at vinutvalget vil gjenspeile det generelle utvalget på de ulike stedene.

Gammel 26-06-11, 21:01   #20
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg synes det er greit med vinmonopol, da får en godt utvalg og betjening med god kunnskap om varene. Samtidig så hadde det vært greit å ikke va en time hver vei til nærmeste polutsalg, så egentlig kunne jeg tenkt meg at de hadde noen sorter på Sparbutikken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.