Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Ja det er da helt naturlig å kalle vennene sine for venner. Gjør de ikke vanligvis det i Sverige altså? Slik at det er en stor sak når noen har begynte å gjøre det? På meg virket dette opplegget fryktelig voksenstyrt, og unaturlig. Dessuten lærer de barna gramatikalske feil. Noen ganger er det paktisk å si gutter eller jenter, eller han og hun, det er ord i vårt sprak som har en funksjon.
Mine barn har da også venner, og omtaler dem som det, eller ved navn. Det er liksom ikke noe å rope opp om.
"kompisar" er et litt løsere begrep enn venner. Det dekker venner også i og for seg, men også "klassekamerater" for eksempel. Vi har ikke noe tilsvarende begrep her tror jeg. Slik jeg leste artikkelen var ikke poenget i seg selv å ikke bruke han og hun som begreper (og det er jeg enig i at blir kunstig, bevares), men at man skulle prøve å unngå å si at "nå må guttene bruke innestemme" når det er to barn av hankjønn som roper litt høyt. Altså for å motvirke båssetting. Og det synes jeg er interressant selv om det virket litt i overkant slik det blir beskrevet.
Jeg synes dette er interressant delvis fordi jeg har barn som av og til ikke passer inn i stereotypiene. Blant annet leker de med jenter like mye som med gutter, og det har ført til endel erting og utestengelsesepisoder. Og jeg har naboer som i fullt alvor mener at kombinasjonen gutt og opptatt av å gjøre skolearbeidet fint og ligge langt fremme i klassen er en unaturlig, nærmest umulig kombinasjon. Og da tenker jeg at vi har en vei å gå med tanke på å la være å båssette barn pga kjønn.