Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsnøytral barnehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 13:21   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja det er da helt naturlig å kalle vennene sine for venner. Gjør de ikke vanligvis det i Sverige altså? Slik at det er en stor sak når noen har begynte å gjøre det? På meg virket dette opplegget fryktelig voksenstyrt, og unaturlig. Dessuten lærer de barna gramatikalske feil. Noen ganger er det paktisk å si gutter eller jenter, eller han og hun, det er ord i vårt sprak som har en funksjon.

Mine barn har da også venner, og omtaler dem som det, eller ved navn. Det er liksom ikke noe å rope opp om.

"kompisar" er et litt løsere begrep enn venner. Det dekker venner også i og for seg, men også "klassekamerater" for eksempel. Vi har ikke noe tilsvarende begrep her tror jeg. Slik jeg leste artikkelen var ikke poenget i seg selv å ikke bruke han og hun som begreper (og det er jeg enig i at blir kunstig, bevares), men at man skulle prøve å unngå å si at "nå må guttene bruke innestemme" når det er to barn av hankjønn som roper litt høyt. Altså for å motvirke båssetting. Og det synes jeg er interressant selv om det virket litt i overkant slik det blir beskrevet.

Jeg synes dette er interressant delvis fordi jeg har barn som av og til ikke passer inn i stereotypiene. Blant annet leker de med jenter like mye som med gutter, og det har ført til endel erting og utestengelsesepisoder. Og jeg har naboer som i fullt alvor mener at kombinasjonen gutt og opptatt av å gjøre skolearbeidet fint og ligge langt fremme i klassen er en unaturlig, nærmest umulig kombinasjon. Og da tenker jeg at vi har en vei å gå med tanke på å la være å båssette barn pga kjønn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.