Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsnøytral barnehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 12:14   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kjønnsnøytral barnehage

I en svensk barnehage unngås bruk av kjønnsbetegnelser på barna, og farger og leketøy er sammensatt for å forhindre at barna påvirkes av kjønnsstereotypier.

http://www.dagbladet.no/2011/06/28/n...batt/17087289/

Gammel 28-06-11, 12:18   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Interessant forsøk. Nå er det jo veldig mange flere steder hvor ungene møter kjønnsstereotyper, men de tilbringer såpass mye tid i barnehagen at jeg synes det er en fin arena å teste det på.

Vår barnehage kunne godt hatt et snev av dette. De har ekstreme skiller mellom gutter og jenter, også på leker.

Gammel 28-06-11, 12:22   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste om barnehagen i en engelsk avis, og er litt sånn njæææææ. Der var det flere opplysninger enn i dagbladteksten. F.eks. bruker de "hen", i stedet for "hun" og "han", det syns jeg er litt voldsomt. Barnehagen heter også Egalia.

Det er for øvrig ikke noe nytt, dette har blitt gjort i svenske barnehager i mange år.

Jeg syns det er er fint at man er bevisst på kjønnstereotype leker, at man ikke bare går ut i fra at elektrikern som skal komme er en mann og slikt, men det jeg ser på som problematisk med endel slike barnehager, er at de verdsetter motsatt oppførsel mer enn "kjønnsterotyp". Det blir sett på som bra at jenter herjer og gutter perler, men ikke nødvendigvis motsatt. I tillegg mener jeg undersøkelser viser at pedagogene verdsetter rolige aktiviteter mer, enn bråkete og herjete. Jeg syns herjeglede er veldig viktig, både for gutter og jenter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:23   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk ærlig talt litt assosiasjoner til kommunisme av dette. Kamerater liksom. Alle skal være mest mulig like. Jeg er ikke tilhenger av at alle skal gjøres klin like. Man greier ikke å endre det som er nedfelt i oss fra naturens side uansett, og kanskje vil slik likhetsgjøring heller forsterke "de indre" kjønnsforskjellene når det kommer til stykke. Det er ikke dermed sagt at jeg er tilhenger av å presse kjønnsstereotypi på barna heller.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:26   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Å styre unna kjønnstereotypier på farger og aktiviteter er jo bare flott.

Men å kun framelske det motsatte og late som om de ikke er gutter og jenter?

går det ikke an å finne en fornuftig balanse her?

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:28   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg fikk ærlig talt litt assosiasjoner til kommunisme av dette. Kamerater liksom.

De bruker nok det svenske ordet "kompisar", kamerater er ganske sikkert journalistens oversettelse.

Gammel 28-06-11, 12:29   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De bruker nok det svenske ordet "kompisar", kamerater er ganske sikkert journalistens oversettelse.

Like ille allikevel.

Gammel 28-06-11, 12:30   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Like ille allikevel.

Syns du? Hvorfor det?

Kompis er jo et helt vanlig utrykk på svensk, og blir brukt om både gutter og jenter.

Gammel 28-06-11, 12:32   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns dette virker fryktelig kunstig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:32   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kompis er et sånt koselig svensk ord, og det brukes jo allerede om både jente- og guttevenner. Det synes jeg er helt fint.

Jeg synes det er fint om de voksne jobber med å være bevisst på å ikke gruppere barna i gutter og jenter - f.eks., som det står i artikkelen, ikke irettesette "guttene" dersom Per og Pål bråker (mens Knut ikke bråker), og jeg synes det er fint om de er bevisst på å ikke forsterke den hysteriske kjønnsdelingen på leker og klær som jeg ser i småbarnsmarkedet for tiden. Jeg tror ikke dette medfører hverken kjønnsforvirring eller undertrykking av naturlige impulser, så lenge de voksne ikke er helt forskrudde (og er de det, er det et problem uansett), og jeg vet ikke hvor stor varig konsekvens dette vil ha for noen, men jeg er for å prøve å utvide handlingsrommet for både jenter og gutter. (Og, som Tally er inne på, er det viktig å ikke samtidig nedvurdere eller undertrykke det "kjønnstypiske" - gutter må få lov til å herje og jenter må få lov til å perle, liksom.)

Gammel 28-06-11, 12:33   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ikke er han konsekvent, heller. Stort sett bruker han "kompiser", men ett sted bruker han "kamerater". For øvrig er vel "kamrat" et helt kurant ord på svensk også, er det ikke?

Gammel 28-06-11, 12:33   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Syns du? Hvorfor det?

Kompis er jo et helt vanlig utrykk på svensk, og blir brukt om både gutter og jenter.

I mine ører er det like ille. Venn klinger kanskje litt bedre hvis man skal flisespikke, og det ville kanskje blitt brukt her til lands. Men jeg vet ikke om jeg syns det er riktig å gå rundt og kalle alle for venn heller, hverken om man er barn eller voksen. Kollega da kanskje.

Gammel 28-06-11, 12:34   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ikke er han konsekvent, heller. Stort sett bruker han "kompiser", men ett sted bruker han "kamerater". For øvrig er vel "kamrat" et helt kurant ord på svensk også, er det ikke?

Kompis er mye vanligere, tror jeg, som alminnelig betegnelse på venner/venninner blant barn.

Gammel 28-06-11, 12:36   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg syns forøvrig at barna i barnehagen skal sees og behandles som individer, som Per og Kari. Hverken som gutter, jenter eller kompiser.

Gammel 28-06-11, 12:37   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I mine ører er det like ille. Venn klinger kanskje litt bedre hvis man skal flisespikke, og det ville kanskje blitt brukt her til lands. Men jeg vet ikke om jeg syns det er riktig å gå rundt og kalle alle for venn heller, hverken om man er barn eller voksen. Kollega da kanskje.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener? Syns du det er unaturlig å ikke si venn og venninne? På svensk er det så vidt meg bekjent mye mer naturlig å si kompis enn noen av de delene?

Jeg deler heller ikke mine eller Hiawatas venner inn i venner og venninner, det er fullstendig unaturlig i språket mitt.

Hvis du tror at de mener at de skal kalle alle venner, så tror jeg du misforstår. Det de mener er at når det er naturlig å snakke om venner, så bruker de kompiser, i stedet for kjønnspesifikke ord. På norsk er det da helt vanlig å si "barnhagevenner". Man sier jo virkelig ikke "barnehagekolleger". Og det står heller ingen steder at de ikke bruker barnas navn.

Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 15:09.
Gammel 28-06-11, 12:40   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kompisar betyr jo venner. Vesla har alltid pratet om vennene sine som "venner" og ikke som "jenter" (hun har stort sett bare hatt jentevenner). Om hun var svensk ville hun sagt "mina kompisar" om "vennene mine". Ikke noe kommunistisk over det. Alle gutter og menn jeg kjenner bruker ordet "kamerat" om vennene sine uavhengig av politisk ståsted. Jeg har virkelig aldri tenkt på det som en utelukkende kommunistisk betegnelse. Snodig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:41   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Men hvis man tenker litt på bruksområdet, så blir det jo ikke "Hei kompis, kom hit!", fordi man ikke ville sagt "Hei gutt, kom hit!". Snarere blir det aktuelt når barna omtaler andre barn i bhg, f.eks. "En kompis i bhg har grønn sykkel", i stedet for "En jente i bhg har grønn sykkel". Eller at de voksne sier "Kompiser, kom og sett dere!" evt. "Per og Pål, kom og sett dere", i stedet for "Gutter, kom og sett dere!".

Gammel 28-06-11, 12:42   #18
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det virker for drøyt, jeg, altså! Vi er gutt og jente, hvorfor skal vi ikke bli kalt han og hun?

Jeg har hatt mine barn i vanlige barnehager, og de har klart å leke med det de ønsker allikevel, de. Ingen av mine jenter er utpreget jentete, og det har aldri vært forventet av dem heller, selvom barnehagene ikke var 'kjønnsnøytrale'.

Synes det blir for unaturlig å drive det på den måten. Man bør vel heller fokusere på at man er forskjellig, og omfavne forskjellene!

At jenter er jentete og gutter er guttete er gammeldags!

Gammel 28-06-11, 12:44   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Synes det virker for drøyt, jeg, altså! Vi er gutt og jente, hvorfor skal vi ikke bli kalt han og hun?

Hvis du leser den engelske artikkelen så ser du at det er ikke snakk om å aldri bruke disse begrepne, men når man ikke vet kjønnet så ilegger de dem ikke kjønn basert på stereotyper. De går f.eks. ikke ut i fra at elektrikeren som skal komme til barnehagen som de aldri har møtt er en mann, eller at personen som jobber i kantina er en dame.

Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 15:09.
Gammel 28-06-11, 12:46   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske innlysende meg at om man ferdes i et mer kjønnsnøytralt miljø uten fokus på hva som er gutteting og jenteting så må barna bli mindre farget av typiske ytre kjønnsstereopier. Dette har ikke vært fokus i noen av barnehagene eller skolene vi har vært i kontakt med og man ser veldig tidlig hvordan jentene plasseres i sin bås og guttene i sin. Kjønnstankegangen gjennomsyrer hele tankegangen vår hjemme og i barnehage/skole, så må nok tiltak og stor bevissthet til om man virkelig vil gjøre noe med de grensene som skapes av kjønnsidentitet både hos gutter og jenter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 28-06-11 kl 12:51.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.