Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Forberedelser til barnehagestart

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-11, 01:34   #41
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forberedelser til barnehagestart

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

En god ulldress til vognen. Skoposer til føttene. En vanntett dress. Har du en tykk god ulldress (joha, nøstebarn el.) kan du klare deg med en vårdress. Men Reima sine vinterdresser med pute i rumpen er genial til så små barn siden de sitter mye.

Gode luer, votter, ellers vanlige klær.

Trenger ikke regntøy, og støvler.

Enig med deg i at man ikke trenger regntøy, vi har ikke hatt det, vi bor på Østlandet å poden har gått i utebarnehage, han er en av veldig få som har vært tørr på de verste regndagene.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 08:54   #42
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Skjønner ikke hvordan barnehagepersonalet kan kreve regntøy. Vist man kommer og sier denne dressen er vanntett og det er den vi har. Så må de bruke den.

Vi hadde 1 sett første året, og 2 sett etter det. Vist du har tykk ulldress går det kansje med bare en vårdress frem til januar, og januarsalget. Ofte finner man små reimadresser på salg rundt om kring og. Jeg fant nettopp 2 i str 80 til 200kr på en butikk her.

Men er et par ganger siste halvåret jeg har kommet og hentet etter skikkelig skikkelig høstvær. Og pedleder har sagt at han kansje er våt for de har vert ute lenge, og de fleste har vert våt. Jeg går inn og kler av ungen som går i skall bukse, skall jakke, og goretex sko. Og han er knusk tørr.

Joggesko i goretex er ikke nok til et barn. Men om man har reimasokker fek i september og skifter til høye goretex støveletter i oktober så er de like høy og like vanntett som støvler.

På jobb har jeg bare 1 mor som deler mitt synspunkt. De har med 1 dress, en POP vårdress. Det er alt hun har. Hun er den tørreste ungen på avdelingen. Og det er ikke fordi hun står rett opp og ned. Hun er ikke den reneste. De fleste med regntøy som har lekt på samme måte ute er våt. Enten i beina, eller i armene, eller beggesteder.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 13:00   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

www.barnihagen.no har ofte tilbud på reima tec. Min sønn bruker kun det, eier ikke regntøy og bor på Vestlandet. Han er alltid tørr.

Gammel 02-07-11, 13:36   #44
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

IdaT regntøyet er noe av det mykeste jeg har kjent, like mykt som hvilken som helst dress som ungene har hatt (Reima, Reflex, NameIT, Ticket to Heaven for å nevne noen merker).

Gammel 03-07-11, 14:27   #45
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål: må klærne merkes med fornavn og etternavn, eller holder det med etternavn? Tenker på å prøve stempel, men da kan jeg jo ikke rive det vekk om han skulle få søsken. Vi er ganske alene om etternavnet vårt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 14:30   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker bare med fornavn når jeg skriver. Jeg tror de ville skjønt etternavn også, men det er mer risikabelt med tanke på alle som er innom i en barnehage som ikke nødvendigvis har fått med seg barnas fulle navn.

Merkelappene våre har både fornavn og etternavn. Hvis det er en stor barnehage kan det lønne seg å ha med avdelingsnavnet også.

Gammel 03-07-11, 14:40   #47
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er greit med bare etternavn i tøyet, særlig om navnet ikke er så vanlig. Jeg jobber i en treavdelings barnehage, og har rimelig god kontroll på etternavnene til alle barna, ikke bare på min avdeling.

Og ja - det er lurt å navne alt! Sokker/truser/votter/halser og annet småtteri flyter gjerne rundt i garderoben, og det er ikke lett å vite hvem som eier akkurat DET paret med Pierre Robert-ullsokker eller DEN H&M-trusa. Det er miljøvennlig også, hvis man slipper å kjøpe nytt når ting bare forsvinner!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 15:38   #48
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har pleid å navne alt, inkludert alle sokker og underbukser. Jeg har blitt litt sløvere siste året når storebror stort sett ikke skifter og har kontroll på tingene sine samt går på en mindre avdeling.
Vi hadde bare etternavn i starten, men hos oss ønsket de fornavn også, og når jeg ser omløp av vikarer og slikt kan jeg forstå det.
Etterhvert som jeg har sett at ting ikke har tatt helt av i å forsvinne, har jeg ofte bare skrevet fornavn med tøymerketusj, evt initialer. Men når lillesøster nå skal starte, kommer jeg til å merke alt ordentlig med strykelapper med fullt navn igjen.

Jeg har i løpet av storebrors 5 barnehageår kun mistet ett par ullvotter, så det er jo ikke så ille egentlig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 16:07   #49
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Etter seks barnehageår har vi mistet en dongeribukse og en ull-buff. Det lønner seg å være merkenevrotiker.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 16:12   #50
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Etter seks barnehageår har vi mistet en dongeribukse og en ull-buff. Det lønner seg å være merkenevrotiker.

Er ikke alltid det hjelper.

Jeg merker aboslutt alt, men vi mistet myye ull ifjor + noen votter.
I den nye barnehagen har vi ikke mistet noe men hjelpes så sløve de voksne er, for de legger alt i gjenglemt kassen eller i feil hyller og det til tross for at alt av podens klær er merket.ikke få ganger jeg har funnet klærne hans i hyllene til barn på andre siden av garderoben, å er de merket?? det så jeg ikke.

Gammel 03-07-11, 16:31   #51
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lett mye rundt omkring, særlig de første årene. Den beste måten å begrense misting på ved siden av merking er at man hver dag leter opp alt man vet skal være der. Jeg har også hengt opp lapper med bilder og etterlysninger .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 16:53   #52
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har også lett mye rundt omkring, særlig de første årene. Den beste måten å begrense misting på ved siden av merking er at man hver dag leter opp alt man vet skal være der. Jeg har også hengt opp lapper med bilder og etterlysninger .

Det har jeg også faktisk, da var de dyre vottene hans borte, de kom aldri tilbake. Timberland skoa han hadde som høstsko kom tilbake da høsten var slutt.

Gammel 03-07-11, 23:31   #53
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Har du sett denne:

(Klikk på bilde for lenke til siden.)

Jeg hadde også en jente som begynte i barnehage før hun var ett, og en god stund før hun kunne gå. Jeg hadde ikke lyst til å kjøpe sko/støvler til henne før hun faktisk kunne gå, så jeg var på utkikk etter lure ting. Og den buksen over, den var ganske lur. Nå ble den ikke brukt veldig mye, for som de andre her påpeker så er det sjelden man er ute med de minste når det er øsepøsevær. Men den buksa var nå fin likevel, da. Vi brukte den også litt på vinterstid med et ekstra par varme ullsokker inni. Syns den buksa rett og slett er genial!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 23:44   #54
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Merke sokker ja. Lurt. Mangel på det har det resultert i at jeg har et par sokker, som ikke er par. Jeg ser det forsåvidt på størrelsen. Inni den ene sokken, som er vår, er det nemlig ikke navn. (Jeg vet det, jeg lot ham nemlig få med noe tiltrekt skifttøy før jeg tok navnerunden etter siste arvepose kom i hus.) Den andre sokken er en størrelse mindre, og har navnet til han med nabokurven.

Generelt sett får Knerten en del klær fra gutten ved siden av. (Hvorfor reagerer ingen på at barnet som ikke bruker body lenger, trusegutt som han er, "bare" har kortermet body i kurven sin, ikke t-skjorte, men at denne bodyen er for liten? KAN det være fordi de hentet den i kruven til den ett år yngre gutten som har plass ved siden av, tro? Neida, la oss bare ta på bodyen...) Det er greit at både de og vi (normalt sett) er gode på å navne, så bytter vi tilbake.

Dersom jeg glemmer å navne tøyet er det stort sett (med unntak av sokker) allerede navnet. Men da med navnet til onkelen hans, siden det aller meste er arvetøy. Nå vet jo de faste at han har denne onkelen da, han snakker myyyyye om ham, men jeg anser det som en fordel å merke med egne lapper likevel...

Så ja, du merker sokker, bukser, gensre, ull, yttertøy, sko, tøfler og luer og votter.

Gammel 03-07-11, 23:57   #55
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri navnet sokker og boxere, men alt annet. Pompen skal begynne på skolen nå, og vi har aldri mistet noe. Vi bor på et lite sted, og har et sjeldent etternavn. Kun vår familie som heter det. Pompen skriver fornavnet sitt på en annen måte en de fleste andre med samme navn. Jeg har navnet med fullt navn, kun fornavn og kun etternavn litt etter som.

Blir nok å navne alt nytt med fullt navn nå som han skal på skolen. Nærskolen er nedlagt, så han skal på en stor skole et stykke unna. På feltet der bor det mange innflyttere og de er nok ikke så kjent med etternavn. Altså, i den forstand at de ikke kjenner hele slekta di, bare de vet hva du heter til etternavn. Sånn er det nemlig her.

Gammel 05-07-11, 13:57   #56
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En butikk her har opphørssalg og selger Reimatec høst/vår-dress til 50%. Hvordan er størrelsene på dem? Jeg har sett på både 74 og 80, og jeg synes de ser litt store ut, men det er vanskelig å bedømme?

Vi bruker 74 nå, han er ganske nøyaktig 9 kg og 69 cm lang. Jeg vil ikke kjøpe for stor, men heller ikke for liten. Hvilken størrelse velger jeg?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:23   #57
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Reimatec er litt store i størrelsen ja.

Vi kjøpte bevisst stor dress første høst, som han hadde altfor stor om høsten, men fordi det er en høstdress er den ikke tykk, så det gikk helt fint. Så hadde han stadig mer ull under den på vinteren, der var plass fordi den var litt stor. Og så var den en passe dress med stadig mindre ull under på våren. Den ble litt liten etter sommerferien, men da hadde jeg allerede kjøpt en et par størrelser større på salg, så vi kjøprte samme opplegg denne vinteren.

Gammel 05-07-11, 14:26   #58
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Lillesøster begynner også i august, da er hun nesten 2 år dog.
Vi har klart:
- Hel regndress
- To delt regntøy sett
- Name it dress
- Bergans klær
- Troll regndress med ullfor
- HAUGER med ullklær etter Storebror.
- Støvler, gortex sko, sandaler, joggiser.

Skit. Ungen har nok klær til å bade i søledam fjorten ganger om dag.
Og ja, hun kommer til å gjøre det.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:29   #59
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster begynner i bhg i august og er da 13 mnd.

Vi har klart:
- todelt regntøy med regnvotter og sydvest
- høstdress fra PoP
- vinterdress fra Molo (etter storebror)
- vintervotter og vinterluer
- ullklær (noe nytt og noe etter storbror)
- joggesko, sandaler (må ha goretexsko, vinterstøvler og gummistøvler/gummisokker etterhvert)

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:44   #60
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi har god erfaring både med myk regndress fra NameIT og med teknisk dress fra Reima. Men vær obs på at det bør være god plass i dressen, både at den ikke er for liten, men også at armer og ben ikke er trange. Når man har på godt med ullklær inni blir det lett vanskelig å bøye for de små, så da får de ikke til å bevege seg. Måtte faktisk bytte dress pga det problemet. Det er selvfølgelig også viktig at selve dressen er myk, men det hjelper altså ikke om den er trang.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.