Sv: Sikring av barn i buss
jonkennet: Det skjer så godt som aldri dødsulykker eller alvorlige ulykker i busser som driver bykjøring, annet enn ulykker der folk på utsiden har blitt påkjørt av buss eller på andre måter forulykkes i møte med bussen. Og i busser som holder landeveisfart er det uaktuelt å beholde barnet i vognen uansett. De fleste langdistansebusser og busser som holder høy fart har uansett bilbelte og påbud om bruk av dem. Flere har også integrerte, bakovervendte seter.
Jeg tror heller ikke regnestykket ditt holder helt mål i praksis, da det vel forutsetter at bussen bråstopper i den aktuelle farten? Det gjør busser sjelden når de kjører i byen. Det vanlige er at de enten bremser hardt opp, noe som absolutt medfører en fare for at barnevognen kullseiler, men som normalt ikke fører til at den seiler gjennom luften som et prosjektil. Alternativt kjører bussen inn i et annet kjøretøy, noe som vanligvis medfører en temmelig kontant bråstopp for den andre kjøretøyet, men ikke for bussen.
Du kan i praksis ikke bruke samme regnemåte for en buss som for en bil, fordi bussen normalt ikke vil stoppe like brått som en personbil. En buss som kjører rett inn i en fjellvegg vil unektelig stoppe like brått som en bil, men slike er sjeldne i bystrøk, og selv en husvegg vil ikke nødvendigvis bråstoppe en buss.
Jeg fant en gang en god statistikk på ulykker i buss fra Transportøkonomisk institutt som viste at buss var en av de aller tryggeste måter å frakte folk på når det kom til småkjøring og kjøring i by, men jeg klarer ikke å finne den igjen på stående fot.
|