Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sikring av barn i buss

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 13:04   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sikring av barn i buss

Regner med dere har diskutert dette før, men siden jeg ikke er veldig gammel traver (skjønt, passerte nettopp 2 års medlemskap! ) har jeg ikke sett det.

Jeg tenkte på da jeg satt på bussen i morges: Hvordan er babyer og små barn egentlig tryggest på bussen? Nå tenker jeg ikke på barnehageturer, men f.eks. hvis jeg og knøttet skal ta buss, noe vi kommer til å gjøre mye. Det satt nemlig en mann med en liten knert på fanget, knerten var under året, og satt jo ikke akkurat i ro selv om pappaen holdt ham. Hvis bussen bråstopper da, er ikke det ganske risky når det ikke var noe sete foran dem? Er det tryggere å ha dem i vognen, for eksempel?

Hva gjør dere når dere tar buss med babyer? Regner ikke med at alle kjører overalt, alltid?

Gammel 06-05-11, 13:05   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av barn i buss

Jeg tar enten babyen opp av vognen, eller står ved siden av vognen og tviholder på den mens bussen kjører. Aldri barn i barnevogn som ikke holdes godt fast under kjøring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 13:06   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nei, det er ikke godt nok å feste vognen med stropper.

Gammel 06-05-11, 13:09   #4
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Nei for all del, jeg ville aldri finne på å la babyen ligge i vognen uten at jeg holdt den (altså vognen) enormt godt fast altså. Men hvis en tar den opp tenker jeg på, hvor trygt er fanget?

Gammel 06-05-11, 13:15   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har håpet at jeg gjør det beste ved å ha barnet fastspent i selene i vogna (noe annet er uaktuelt uansett altså, har en houdiniaspirant her), vogna plassert mot kjøreretning og meg selv klamrende fast som et ekstra anker.
For meg virker det i alle fall mer fornuftig å ha barnet i vogna enn på fanget, jeg stoler ikke på at jeg klarer å holde fast og samtidig ikke fyke forover mot seteryggen foran meg med barnet i klem. Når man har tatt 31-bussen noen ganger blir man nemlig kastet frem og tilbake som en annen potetsekk, og vogna har jo litt fjæring som utligner litt i det minste.
Sånn ellers foretrekker jeg å ta t-banen med vogn, meget enklere og i mitt hode et litt tryggere alternativ.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 13:22   #6
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde stropp til vognen, jenta i seler i vogn og vogn mot kjøreretning, og meg selv som holdt godt fast i vognen.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 13:44   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Baby/barn i vognen som man holder fast.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 13:55   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Små barn forblir i vogna, og man slipper den ALDRI. Store barn (over ett år) får sitte på fanget hvis de ønsker.

Vi tar bussen i svært bynære områder med lav hastighet. Derfor føler jeg ikke bussen som noen enorm sikkerhetsrisiko.

Gammel 06-05-11, 13:58   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi tar bussen i svært bynære områder med lav hastighet. Derfor føler jeg ikke bussen som noen enorm sikkerhetsrisiko.

Statistisk sett er det veldig få farer forbundet med å ta buss i by.

Gammel 06-05-11, 14:02   #10
ingling

ingling sin avatar

Standard

Det høres ut som om dere tenker som meg, i grunnen. Klart det er få uhell i buss, men sjåførene på bussen vi tar kjører av og til litt hardt, så jeg tror jeg kommer til å velge "holde veldig godt fast i vognen"-varianten ja. T-bane er jo ikke et alternativ alle steder i Oslo. Når de er over ett år regner jeg med at det går fint å ha på fanget ja, det har vi gjort selv med nevøen etterhvert som han ble halvannet-to og ikke var så interessert i å sitte i vognen alltid.

Gammel 06-05-11, 14:11   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er selvsagt skrekkscenario, men en grunn til at jeg synes det er kjekt å ha på stormtrekket på bagen også. Det kunne nok hindret at babyen fløy ut av vognen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:15   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

vi kjører jo buss daglig. mine har kjørt buss siden de var nyfødt. er ikke så mye å gjøre med sikringen. pleier helst å ha dem i vognen fastspent, men nå vil ikke minstemann det lenger så han får sitte på setet, for andre passasjerers skyld.. (hyyyyl) ) Men noen av bussene har bakovervendt barnesete.. da bruker vi det.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:51   #13
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjørte ofte buss i vinter, og da satt hun i vogna med seler på mot kjøreretningen (så fremt det lot seg gjøre). Stropper alltid fast vogna i festestroppene.

Gammel 06-05-11, 15:29   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg har håpet at jeg gjør det beste ved å ha barnet fastspent i selene i vogna (noe annet er uaktuelt uansett altså, har en houdiniaspirant her), vogna plassert mot kjøreretning og meg selv klamrende fast som et ekstra anker.
For meg virker det i alle fall mer fornuftig å ha barnet i vogna enn på fanget, jeg stoler ikke på at jeg klarer å holde fast og samtidig ikke fyke forover mot seteryggen foran meg med barnet i klem. Når man har tatt 31-bussen noen ganger blir man nemlig kastet frem og tilbake som en annen potetsekk, og vogna har jo litt fjæring som utligner litt i det minste.
Sånn ellers foretrekker jeg å ta t-banen med vogn, meget enklere og i mitt hode et litt tryggere alternativ.

Enig, og gjorde det samme. Reiste ett år med trikk til barnehagen, og kom til at det var best å være konsekvent på vogn og seler. Barnet var over ett år. Den ene dagen kunne hun sitte pent ved siden av meg, neste dag ville hun løpe og leke. Selv trikk er en humpete tur. Tror ikke det hadde skjedd så mye annet enn slag, men synes ikke det er bra at småbarn løper i trikker og busser.

Gammel 06-05-11, 17:12   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg virkelig hater å kjøre buss med baby. De kjører alltid før jeg får satt meg, er det fullt av folk har jeg opplevd mange ganger at folk støtter seg på kalesjen/på vogna når de går forbi/bussen bremser etc. stappfulle busser er jo dritfarlig.

Men må man, så må man. Bare rart at det er som det er.

Gammel 06-05-11, 17:26   #16
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jeg ser hva du mener, Apple. Her vi bor har vi fordelen at vi kan gå på på første stoppested der bussen står en stund, og tilsvarende av på siste. Da er bussen et greiere alternativ enn toget, som ofte er stappa når det kommer til vår stasjon. Men bussene i Oslo sentrum er jo stappfulle, så der er det sikkert greiest å bare ta beina fatt eller noe. Får utforske.

Gammel 06-05-11, 17:28   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg sto ved siden av vogna og holdt i den så lenge barna var babyer, etterhvert fikk de sitte på fanget.

Jeg fatter ikke at noen tør å forlate vogna under en busstur.

Gammel 06-05-11, 19:51   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Tviholdt på vogna, som jeg alltid ville ha stående slik at barnet lå med hodet mot kjøreretningen. Brun hatet buss, det var de eneste gangene han gråt før han ble ett år

Gammel 06-05-11, 19:57   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

I vogna, med seler, mot kjøreretningen. Tviholder på vogna ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 13:11   #20
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

I bæresjal eller bæremeis. Ja eller vogn, mot kjørerettningen. Aldri på fanget løst.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:28.