|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Litt utenom...
|
|
|
|
#262 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Mange steder blir lærere satt til å dekke opp vikartimer ved kollegers fravær/sykdom. Andre ganger kan man settes til oppgaver, prosjekter o.l. som går på toppen av det den individuelle arbeidstidsavtalen (som styrer hele arbeidsåret til den enkelte) har lagt opp til. Da tenker jeg ikke på rettebunker og planlegging som tar mer tid enn forventet, men heller f. eks. drift av trivselslederprsjekt, utviklingsgrupper rundt leseopplæring, eller annet som tar mye tid, og som ledelsen ikke har innbakt i noens arbeidstisdavtale. Underviser man utover leseplikten sin, eller har pålagt merarbeid utover arbeidstidsavtalen, hender det at man kompenseres med avspasering i stedet for lønn. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg betviler ikke at de ikke har opptjent seg den avspaseringen altså, jeg bare stusset på at det var så store forskjeller fra skole til skole.
|
|
|
|
#264 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tror det har mye å si hvor stor eller liten skolen er. Der jeg jobber nå er vi nærmere 50 lærere, og bruker så og si ikke ufaglærte vikarer. Vi som jobber der blir brukt. Der jeg jobbet før var vi knapt 20 lærere, og der måtte man bare ta det som var tilgjengelig av vikarer. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Der jeg jobbet før så fikk vi ikke utbetalt vikartimer - vi måtte avspasere dem, og da ble det noen timer. Vi fikk heller ikke lov til å nødvendigvis ta dem sammenhengende når vi skulle avspasere dem - skikkelig tap-tap-system for oss lærerne. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Jeg er ikke glad i vikartimer, men ordningen er lur. Da er det kjentfolk som er vikarer, og man slipper feks 19 åringer som forteller om russetiden sin og sånt til elevene. |
|
|
|
|
|
#267 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg er heller ikke så glad i vikartimer, men av og til kan det slå ut til vår fordel også. I fjor så avsluttet jeg skoleåret med minustimer - altså har jeg fått lønn for mer enn jeg har jobbet. Policyen ved skolen er at minustimer som er der fordi ledelsen ikke har utnyttet undervisningskapasiteten er ledelsens problem, vi drar ikke dem med oss over i nytt skoleår. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Svigermor er adjunkt ,og har nå en tredjeklasse. Hun hadde fri en hele uke i februar og en hel uke i mai.Avsparering pga møter osv. Var ledelsen som ville hun skulle ta en uke i februar og en uke i mai ,tror det var etter alle kartlegging osv. hun kunne velge litt da,men ble litt "presset" Og da i februar så brukte de lærervikarer fra Høyskolen borti her og i mai så var det en kompis av meg som var vikar for henne,han går på lørehøyskolen,og fikk litt betalt for det,men han hadde gjort det uten betaling og for erfaringen sin skyld
|
|
|
|
#269 |
|
superbruker
|
Det der systemet er det ikke bare lærere som har. Jeg jobber som hjelpepleier i kommunen. Vi har lov til å avspasere når det passer tjenesten. Det skal ikke leies inn noen for at en avspaserer. Skal vi avspasere en hel dag må vi være forberedt på å bli kalt inn til jobb likevel. Er noen syke og det blir for mye på de andre, får man telefon om at avspaseringsdagen er inndratt. Vi kan derfor ikke bruke den tiden på å reise bort. Skal vi avspasere noen timer på ettermiddagen vet man det aldri 100 % sikkert før man kan gå. Dårlig avtale.
|
|
|
#270 |
|
Tittel og tittel....
|
Sånn er det i barnehagen jeg jobber i også. Om det er lite barn en dag kan styrer komme og pålegge oss avspasering, jeg kan ikke si at jeg syns det er så morsomt og bli pålagt avspasering en dag jeg ikke trenger det.
|
|
|
|
#271 |
|
I mål
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg kunne igrunnen godt tenkt meg å bruke vikartimer til avspasering, i alle fall før jeg fikk skolebarn, da kunne jeg jo spart opp så vi kunne tatt en billigtur utenom skoleferiene eller noe. Men sånn er ikke systemet hos oss. Og jeg ville neppe gjort det uansett, for det går jo bare utover de andre som må ta timene mine, evt elevene dersom ingen tar dem på en ordentlig måte. Og da går det igjen utover meg fordi vi kommer bakpå ift planen. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er du lærer selv, eller hvordan vet du så mye om hva som foregår på skolen? Jeg har, som Anne C, jobbet på flere skoler og i ganske mange år, og jeg har ikke inntrykk av at lærere stadig vekk avspaserer utenom de fastsatte feriene. Faktisk vet jeg bare om ett eller to tilfeller der det har skjedd, og da har det vært sykemelding eller "aldersuke" inne i bildet. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jepp. På vår skole er det helt umulig å ta permisjon uten lønn. Det er rett og slett uaktuelt. De fleste skoler har nok en slags bank-ordning der man kan få slikt til, men det er ikke akkurat ofte man benytter seg av slikt. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke lov. Styrer kan spørre, men ikke pålegge avspasering. Akkurat som arbeidstaker kan spørre om avspaseringsdag, men ikke kreve det. Jeg har drøftet problemstillingen med Utdanningsforbundet og de var klokkeklar på det.
|
|
|
#275 |
|
audio, video, disco
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Vi får bare avspasere undervisningfrie timer, det er regelen, men det kan hende man får avspasert f.eks en aktivitetsdag o.l om man er heldig.
|
|
|
#276 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er ikke lærer(men førskolelærer), men jeg kjenner mange lærere, og alle som en avspaserer i større eller mindre grad, og det er ikke snakk om noen sykemelding eller aldersuke inne, det vet jeg helt sikkert.
|
|
|
|
#277 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#278 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hvorfor kan ikke styrer pålegge avspasering når leder kan pålegge arbeidstaker å ta ut ferie? Det høres veldig rart ut. Er det fordi det er samme dag og det ikke er varslet? Ellers ville jeg trodd det gikk under arbeidsgivers styringsrett, sånn generelt. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Læreren som Christian hadde de 3 siste årene på barneskolen hadde rett som det var ferie midt i skoleåret.
|
|
|
#280 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg opplevde å komme på jobb, få beskjed av styrer om å gå hjem, altså avspasere, fordi det var færre barn enn vanlig. Det er absolutt ikke lov, og heldigvis for det. Hadde det blitt presentert som et valg er det selvfølgelig helt ok. Mener det står i arbeidsmiljøloven, er ikke helt sikker hvor, siden det var representanter fra U.forbundet som tok saken med styrer. Jeg synes det er rett og rimelig at arbeidstaker har noe innflytelse når det handler om bruk av avspasering av pålagt overtid.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|