Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 15:20   #1
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Blunk

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Ja nå lurer jeg altså på det Blir ikke helt enig med meg selv hvorvidt det er greit, eller ikke.. Fristelsen er veldig stor til en tur til sol og varme før høsten setter inn. MEN, skolen er jo akkurat begynt og det er litt pinlig å komme med meld om at vi skal på ferie nå etter 2 mnd skolefr. Selv om det bare er snakk om 5 skoledager og ungene får med seg lekser de skal gjøre slik at de ligger likt med resten av klassen når de er tilbake.. Men vi gjorde det i fjor også Er det vi som ser litt for lett på det eller? vet at noen synes det er helt uhørt, men det er jeg ikke enig i, men det kan jo bli litt vel ofte, kanskje? føler egentlig at det er lettere å gjøre det senere på året, men det blir jo egentlig det samme. Kan ligge til at ungene er veldig skoleflinke, og har nesten ingen fravær utenom det vi har tatt dem ut... Er vi veldig respektløs? litt artig å høre hva andre mener...(og ja, vi har nesten tatt dem ut 3-5 dager hvert år..)

Gammel 20-08-11, 15:21   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?

Er du sikker på at du vil banke på denne døra her?

Gammel 20-08-11, 15:24   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig ugreit - for meg er det snakk om hva man lærer barna sine om arbeidsmoral etc. Skolen kan ikke nekte foreldrene å ta barna ut av skolen en uke - men altså. like etter ferien synes jeg det er rart - men klart: jeg ser tanken å legge ferien til en annen uke enn høstferien, prismessig sett.

Gammel 20-08-11, 15:27   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg skal si mye annet enn at jeg synes det er en uting. (Og later som jeg ikke merker at det koker litt over holdninger folk har til dette.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:28   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg vurderer å ta Mazungen fri en uke i høst jeg også, men ikke for ferie.

I mine øyne handler dette også litt om hvordan barnet gjør det på skolen. Det som slår meg at de ungene jeg har kjent som har hatt ekstra fri, absolutt ikke ligger etter akademisk og heller ikke sosialt.

For meg derimot ringer det litt feil å ta fri for sydentur, men noen større skade tror jeg ikke det gjør.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:28   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Her har du en diskusjon fra en tid tilbake (ganske nøyaktig et år) om denne problemstillingen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:28   #7
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor gamle er barna dine da?

Vi vurderer det samme til vinteren nemlig...
Har fått tilbud om å låne det nyinnkjøpte huset til onkelen og tanta mi i Thailand gratis, så vi vurderer å ta vinterferie-uka + ei uke til når vi først skal såpass langt. Gutten vår er fortsatt i barnehage, så det er ikke noe problem, men jenta går i 2-klasse. Vi har aldri tatt fri tidligere.
Jeg ser for meg at det er mer å ta igjen av skolearbeid når barna blir litt større kanskje? Og dersom det skjer hvert år, tja...

Gammel 20-08-11, 15:33   #8
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Greit for meg i hvert fall.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:33   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar ut poden for å reise i år. Men det er ikke en sydentur, men to uker fri for å reise til USA. Vi er borte i tre uker, men den ene uken er høstferie. Det er slett ikke noe vi kommer til å gjenta ofte, og jeg hadde ikke gjort det for badeferie på Mallorca.

Hadde det vært meg som bestemte reisetidspunkt, så hadde det ikke blitt utenom skoleferien.

Gammel 20-08-11, 15:38   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe problem en gang i blant.

Gammel 20-08-11, 15:44   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I prinsippet er det vel ingen forskjell på å ta fri nå og senere, men det føles forskjellig allikevel. Man har nå hatt 8 uker fri, man burde jo ha rukket det da.

Vi tar noen dager fri i tilknytning til juleferien annethvert år, da besøker vi besteforeldre utenlands. Jeg synes faktisk det er litt annerledes enn å ta ut ungene rett etter skolestart.

Gammel 20-08-11, 15:45   #12
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehm ... Jeg husker ikke hva jeg mente tidligere, så det er mulig jeg har endret mening. Men jeg synes det er ugreit. Sånn siden du spør. Både overfor barnet som går glipp av undervisning, signaleffekten, og også unødvendigheten. Man har jo drøssevis av ferier i skolen, og jeg synes man kan bruke av de ukene på en slik reise. Og så finnes det såklart en milliard formildende omstendigheter, og det kan godt tenkes jeg ville vært enig i noen scenarier hvor man velger å ta fri fra skolen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:49   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør det ikke, av rent prinsipp. Vi er opptatte av arbeidsmoral ala det Bauche nevner. Jeg plages dog ikke av at andre gjør det.

Gammel 20-08-11, 15:53   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi har gjort det en gang. Det får holde. Det var verdt det. (Vi fikk se pyramider og lære masse om månefaser og Egypt den uka. Det hadde verdi det også.)

Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 15:57   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vurderer gjøre det i mai, men da blir det kun 3 skoledager som blir berørt, og snuppa går i 1.klasse.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:03   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

En gang i blandt er greit,men ikke hvert år.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:05   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nja, sånn i utgangspunktet syns jeg det er unødvendig, og jeg personlig kommer ikke til å gjøre det. Men det er nok mye mulig at pappaen(vi bor ikke sammen) etterhvert kommer til å ytre ønske om å ta storebror ut av skolen for å reise til sitt hjemland, og da kommer jeg nok til å si ja så lenge det ikke er snakk om flere uker.

Gammel 20-08-11, 16:15   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistenker at jeg også har endret litt mening siden sist, men min holdning er nå at det er greit når det er en "spesiell anledning", men ikke som en tradisjon. Nå får jo en hver definere hva som er spesielle anledninger, men jeg synes ikke en sydentur lik de siste 5 årene kan regnes som det.

Hovedårsaken til at jeg har landet på det er a) hensynet til læreren og læringsmiljøet og b) at barnet ikke skal mene at spesialbehandling er noe det skal venne seg til.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:25   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jammen ikke helt sikker på hva jeg mener. Vi har de siste årene vært en uke på fjellet. Både på grunn av tilgjengelighet på hytte(bedriftshytte), pris og trengsel har vi reist en annen uke enn vinterferien. Det har jo vært uproblematisk så lenge ungene har gått i barnehagen. I år er vi ikke sikre på om vi tar turen nettopp fordi Snuppa begynner på skolen.

Gammel 20-08-11, 16:29   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg mistenker at jeg også har endret litt mening siden sist, men min holdning er nå at det er greit når det er en "spesiell anledning", men ikke som en tradisjon.

Det er jeg enig i altså - Det er forskjell på tradisjon og unntak.

Sist redigert av Che : 20-08-11 kl 18:11.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.