Sv: Hva slags ytterklær trenger jeg å handle inn?
Jeg vet ikke helt hva du mener med alle de forskjellige dressene (parkdress, skalldress, regndress, kjeledress, eller bobledress).
Noen kaller skalldress for parkdress eller vår/høstdress. Kjøper du en skalldress, vil du ikke ha behov for regndress, siden skalldressen er vann-og vindtett. Vanlig bobledress ville jeg ikke kjøpt til et barn som går selv og som kommer til å sitte/leke i snøen. Ville heller ha satset på en vanntett vinterdress.
Av egen erfaring, så foretrekker jeg skalldress (vår/høstdress) som f.eks Reimatec eller POP. Regntøy(gummiregntøy) har jeg aldri vært glad i og har derfor heller satset på en skalldress med høy vannsøyle og som puster. Har også hatt gummibukse med seler til å trekke på når det er varmt, oppholdsvår, men vått/sølete på bakken (men det har blitt veldig lite brukt).
En slik dress kan du bruke langt utover høsten, det er bare å regulere med klær under. Ullundertøy, ull mellomlag (tynn ulljakke/bukse).
Noen bruker samme dressen hele vinteren, dersom det er forholdsvis milde vintre. Da er det bare å bruke et tykkere ull mellomlag når det er kaldt.
Jentene mine har brukt vanntette og pustende vinterdresser som f.eks Reimatec. De minste størrelsene, har en babymodell, med "ballongfasong" og glidelås helt ned til foten på ene beinet/eller to glidelåser til midt nedpå låret. Denne typen dress brukte vi opp til str 98, og synes den var kjempegod. Lett å kle på og den har en "varmepute" i baken, som er gull når småbarn sitter rolig i snøen.
Ellers har vi også hatt et par-tre Troll dresser. Det er en skalldress med uttakbar ulldress inni. Da bruker man skalldressen uten ulldress på vår/høst og setter inn ulldressen når det blir kaldere. Jeg synes dressen var veldig bra som vår/høstdress, men når det ble skikkelig kaldt, synes jeg man måtte ha så mange lag ull under at det ble klumpete.
Jeg kan anbefale Reimatec eller POP vår/høstdress og samme merker når det gjelder vinterdress.
Evt. Trolldress om man vil ha en "alt i ett dress". Lurer på om POP også har dress med uttakbart fòr ?
Vil man ha en rimeligere dress så er Reflex bra dresser. (de har både vår/høstdresser og vinterdresser).
|