Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

I disse lavkarbotider ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-11, 10:18   #1
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I disse lavkarbotider ...

Hva kan man by på når halve byen går på den dietten?
Sist vi feiret bursdag her serverte jeg rundstykker med pålegg, hveteboller, kanelboller, gele, ostekake, peanøttkake, brownies, muffins, sjokoladekake, banankake og bløtkake. Siden vi har glutenintolerante i vennekretsen har jeg alltid et par glutenfrie alternativer. Nå kom altså gjester på lavkarbodiett som ikke kunne forsyne seg av noe på bordet. Jeg hadde baconkrisp i skuffen så jeg helte dette i en bolle, da, men ... Noe annet jeg kan gå for neste gang?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 10:26   #2
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: I disse lavkarbotider ...

Spekeskinke og eggerøre.

Omelett i små "pizzastykker".

Kjøttkaker på grillspidd.

Gammel 02-10-11, 10:41   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at lavkarbooppskrifter og forum har stor fokus på kosemat og jeg vil tro du finner en haug med oppskrifter på søtsaker inne på f.eks lavkarbo.no

INGEN er mer opptatt av søtsaker enn disse.

Gammel 02-10-11, 10:43   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ostekake er enkelt å lage med mandelbunn og sukrin, eller enda enklere, uten bunn, som muffins i små former. Bær og pisket krem går an. Panna Cotta og andre fløtebaserte desserter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 10:47   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg har inntrykk av at lavkarbooppskrifter og forum har stor fokus på kosemat og jeg vil tro du finner en haug med oppskrifter på søtsaker inne på f.eks lavkarbo.no

INGEN er mer opptatt av søtsaker enn disse.

Du har et poeng der. Jeg har inntrykk av at det gjerne blir slik på ekstremdietter. Jeg leste nylig bloggen til en raw food-frelst dame, hun brukte enormt med tid og krefter på at ting skulle være naturlig, men hver tredje oppskrift var en eller annen kake.

Gammel 02-10-11, 10:48   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Salat?

Bland et par typer salater, ha i litt baconbiter, kylling, cherrytomater, vårløk og evnt litt avokado (blir fort stygg om det står fremme). Sèrver med litt god hjemmelaget rømmedressing.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 10:52   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg, virkelig ikke. Så lenge de faktisk ikke er allergisk mot hvetemel- hva er problemet? Rett og slett uhøflig å ikke spise noe, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:01   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde ikke brydd meg, virkelig ikke. Så lenge de faktisk ikke er allergisk mot hvetemel- hva er problemet? Rett og slett uhøflig å ikke spise noe, synes jeg.

Oioi! Uhøflig, faktisk, å ikke spise noe. Det får'n si.

Det er ikke ofte vi har gjester, men jeg anstrenger meg da virkelig for at det skal være hyggelig for alle parter. Også de som går på ymse kurer og dietter. Som vertinne er det jeg som er uhøflig om jeg driter i mine gjester.

Makan. Dette var virkelig lavmål, Rine. Selv fra deg.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:07   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Uhøflig å kreve særtilpasning av menyen. Ikke uhøflig å ikke forsyne seg synes jeg,

Jeg Er ikke allergisk mot hverken mel eller sukker, men om jeg spiser det så blir det bare rot med matinntaket mitt, og dermed forsyner jeg meg som regel ikke av kaker. Det må være greit. Å kreve egen mat til meg ville jeg aldri finne på, det er unødvendig.

Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:08   #10
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:08   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Rine, kjenner jeg. Mange på dietter blir selvsentrerte og uhøflige. Alle sammenkomster handler om dem på et vis.
Om man ikke forbereder verten på forhånd kan man ta med noe selv, syns jeg.

Gammel 02-10-11, 11:09   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Oioi! Uhøflig, faktisk, å ikke spise noe. Det får'n si.

Det er ikke ofte vi har gjester, men jeg anstrenger meg da virkelig for at det skal være hyggelig for alle parter. Også de som går på ymse kurer og dietter. Som vertinne er det jeg som er uhøflig om jeg driter i mine gjester.

Makan. Dette var virkelig lavmål, Rine. Selv fra deg.

"Selv fra meg?"

Hvis jeg hadde invitert på boller, kaker og kaffe og det dukket opp noen som plutselig gikk på lavkarbo (som, såvidt jeg har forstått det betyr at man kutter hvetemel, stivelse og sukker for å føle seg bedre/gå ned i vekt) og de ikke kunne ta en bolle med ost, men ble stående uten å spise noe, ville jeg sett på det som sært og uhøflig, ja. Det er jo ikke slik at de blir syke av å spise det, de har tross alt bare kastet seg på siste (eller nest siste?) mote innen ernæring.

Gammel 02-10-11, 11:11   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Pokker, jeg burde tenkt på ryktet mitt før jeg bannet i lavkarbokirka.

Gammel 02-10-11, 11:12   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Tro meg, har du spist lavkarbo en stund kan du faktisk bli temmelig syk av en hvetebolle.

Gammel 02-10-11, 11:16   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er lavkarber og er ikke enig i deres uttalelser om at det er uhøflig å ikke spise maten som blir servert. Jeg forventer ikke at noen skal tilpasse noe som helst til meg og det er ikke synd på meg for at jeg velger å avstå fra den maten som gjør meg dårlig og tykk.

At jeg ikke har påvist allergi mot mat jeg velger å avstå fra bør vel ikke bevises for noen andre enn meg selv?

Jeg velger å la være å ta med meg erstatningsprodukter for kaker og lignende nettopp fordi jeg spiser meg god og mett før jeg går og da har jeg heller ikke lyst på mat mens jeg er i selskap. Jeg håper at det er mitt selskap som gjør at jeg er invitert og ikke maten som du serverer. (Tilføyer at jeg spiser meg god og mett dersom jeg vet at det blir servert mat jeg ikke kan spise, jeg hører som regel med verten på forhånd og forventer ingen spesialbehandling)

Så om du har lyst å gjøre noe for lavkarberne, spør dem, de fleste vil nok si at de enten tar med seg noe, eller at du skal la være.

Jeg sier nei til sukkerholdig mat hver eneste uke, og hvordan i all verden skal jeg klare å komme ned i vekt om jeg hadde vært høflig og svart ja hver eneste gang?

Sist redigert av Señora : 02-10-11 kl 11:23.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:19   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det da ønskelig at man lar være å komme på besøk dersom man ikke kan spise boller? Eller skal man komme, drikke en kopp te og diskret la kakene stå i fred?

Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 11:22   #17
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Tro meg, har du spist lavkarbo en stund kan du faktisk bli temmelig syk av en hvetebolle.

Gammel 02-10-11, 11:26   #18
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Er man berettiget til å bli fornærmet om en som går på Grethe Roede sier nei, takk til kake? Samme med lavkarbo. Eller andre kostholdsstiler. Ost og oliven, er det lavkarbo? Det er i tilfelle enkelt, om man som vertinne vil ha noe til alle.

Gammel 02-10-11, 11:27   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Rødme

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det da ønskelig at man lar være å komme på besøk dersom man ikke kan spise boller? Eller skal man komme, drikke en kopp te og diskret la kakene stå i fred?

Det siste, synes jeg. Jeg misliker "det kan ikke jeg spise-folk" spesielt når de vitterlig spiste det for en måned siden.

Gammel 02-10-11, 11:30   #20
Señora

Señora sin avatar

Standard

Det siste, synes jeg. Jeg misliker "det kan ikke jeg spise-folk" spesielt når de vitterlig spiste det for en måned siden.

Hvor lenge skal man ha hatt et kosthold før det er lov å si at man ikke kan spise det man ikke kan spise? Ett år? Hele livet? Trenger man å si at man ikke kan spise? Kan man la kaken passere uten å si noe?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.