Sv: Vanskelig
Her synes jeg du sier noe vesentlig:
Opprinnelig lagt inn av Nip, her.
Vetle vet jo helt klart at vi ikke spiser masse junk fordi jeg synes det er noe som burde spise sjelden av de grunner at de ikke er så sunt, det er jo ikke vanskelig for han å skjønne at jeg da synes andre spiser usunt heller... men jeg snakker ikke så mye om det til han.
....
Det er jo ikke sånn at han ikke drikker brus hos pappan sin fordi han vet jeg ikke synes noe om det, og han forteller meg gjerne det - ikke lager jeg noe stort styr av det heller.
Det er jo ikke bare fordi du synes det ikke er sunt dere ikke spiser det. Det er fordi det ikke er sunt. Hvis han - eller et hvilket som helst barn - skal lære seg hva som er sunt og usunt tenker hvertfall jeg at det er viktig at det forklares hvorfor det er sånn. Slik at barna selv forstår og etterhvert kan ta ansvar. Og at det ikke blir en sånn underlig dille mamma driver med, som man må snike seg rundt når man blir litt eldre og skjønner at slikt går an.
Lillegutt, som er 8 år f.eks, kan få puttet en is i neven av en nabo - akkurat som din sønn. Han kommer så bort til meg og spør om han får vondt i magen av det, fordi han vet han kan få det av og til (cøliaki, melkeallergi, osv), men ikke har god nok oversikt enda til å vite av hva. Så svarer jeg at nei det får du ikke av den der, eller jo - den der kan du få vondt i magen av. Men hvis du vil kan vi heller gå inn og finne en is til deg i frysa som du ikke får vondt i magen av. Han tar ansvar for å ikke få i seg noe han ikke tåler, men det er ikke dermed sagt at han skal være fri for is om du skjønner, når naboen tilbyr.
I det lange løp tror jeg hvertfall at om jeg tar fra han "alt som er godt" eller "alt som andre får" fordi han er allergisk vil han til syvende og sist gå bak ryggen på meg istedet. Så jeg tenker det er bedre å la han få det som er naturlig i situasjonen, men da sørge for å ha et tilsvarende godt alternativ til han. (hjemmelagd sukkerfri, melkefri kokosmelk-med-banan-is på pinne f.eks, i dette tilfellet).
Sist redigert av m^2 : 03-10-11 kl 12:03.
|