Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Sorg og sykemelding

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-11, 16:22   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding

Kie, men jeg er enig med dem som sier sorg er naturlig og ikke noe man sykemeldes for. Den depresjonen man kan få av sorg, derimot, den bør man kunne sykemeldes for. Man kan sørge uten å være deprimert. Og missa har rett i at vi ikke har råd til å gi alle i sorg fri fra jobben med lønn.

Gammel 05-10-11, 16:33   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Kie, men jeg er enig med dem som sier sorg er naturlig og ikke noe man sykemeldes for. Den depresjonen man kan få av sorg, derimot, den bør man kunne sykemeldes for. Man kan sørge uten å være deprimert. Og missa har rett i at vi ikke har råd til å gi alle i sorg fri fra jobben med lønn.

Da er jeg nysgjerrig på hvor du setter grensen. Både i tid og alvorlighetsgrad.

Gammel 05-10-11, 16:42   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Da er jeg nysgjerrig på hvor du setter grensen. Både i tid og alvorlighetsgrad.

Der man setter den når man vurderer om en pasient trenger sykemelding eller ei: er personen i stand til å jobbe, helt eller delvis. Hvordan man gjør det jeg jeg ikke peiling på, men det gjøres jo for alle andre situasjoner, så da må det vel kunne gjøres her også? Altså, det er jo arbeidseven man skal vurdere. Hvilke andre diagnoser enn diagnoser mht depresjon kan gjøre at en sørgende ikke klarer å jobbe? Stress? Men det får man ikke sykemelding for ellers heller, gjør man?

Gammel 05-10-11, 16:49   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der man setter den når man vurderer om en pasient trenger sykemelding eller ei: er personen i stand til å jobbe, helt eller delvis. Hvordan man gjør det jeg jeg ikke peiling på, men det gjøres jo for alle andre situasjoner, så da må det vel kunne gjøres her også? Altså, det er jo arbeidseven man skal vurdere. Hvilke andre diagnoser enn diagnoser mht depresjon kan gjøre at en sørgende ikke klarer å jobbe? Stress? Men det får man ikke sykemelding for ellers heller, gjør man?

Dette er nemlig problemet leger sitter med til daglig. Sorgreaksjon er definert som en normaltilstand. Ergo skal man egentlig ikke sykmelde for det i det hele tatt. Det står imidlertid at man skal utvise skjønn, men det finnes ingen gyldig kode å sette det under før sorgreaksjonen er så åpenbart unormal at den går innunder en psykiatrisk diagnose.

Gammel 05-10-11, 16:53   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Dette er nemlig problemet leger sitter med til daglig. Sorgreaksjon er definert som en normaltilstand. Ergo skal man egentlig ikke sykmelde for det i det hele tatt. Det står imidlertid at man skal utvise skjønn, men det finnes ingen gyldig kode å sette det under før sorgreaksjonen er så åpenbart unormal at den går innunder en psykiatrisk diagnose.

Men igjen: hvorfor må man ha årsaken til at man er deprimert? Man kan jo sykemeldes for feks kraftige magesmerter før man er utreder og årsaken til magesmertene er funnet? Så da burde det være mulinå sykemeldes noen som åpenbart er deprimert, uten å ta stilling til hva som utløste de symptomene man har? Hva er det jeg ikke forstår? Jeg forstår det er noe.

Gammel 05-10-11, 16:55   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men igjen: hvorfor må man ha årsaken til at man er deprimert? Man kan jo sykemeldes for feks kraftige magesmerter før man er utreder og årsaken til magesmertene er funnet? Så da burde det være mulinå sykemeldes noen som åpenbart er deprimert, uten å ta stilling til hva som utløste de symptomene man har? Hva er det jeg ikke forstår? Jeg forstår det er noe.

Fordi man ikke er deprimert. Man er i sorg. I hvertfall til det har vart lenge nok til å kvalifisere til en depresjonsdiagnose.

Gammel 05-10-11, 17:03   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Fordi man ikke er deprimert. Man er i sorg. I hvertfall til det har vart lenge nok til å kvalifisere til en depresjonsdiagnose.

Jammen hvor går grensen der da? Når man kan sykemeldes for å gå på veggen, feks. Jeg var feks sykemeldt (aktivt) i to uker fordi jeg ikke fungerte fordi livet var generelt kjipt og jeg hadde null å gi. Jeg er jo langt fra alene om den typ sykemldinger. Jeg begriper fremdeles ikke hvorfor man mht sorg skal forholde seg til det som en diagnose (som ikke er gyldig), mens man i alle andre situasjoner vurderer arbeidsevne.

Alle som sørger trenger jo ikke sykemelding, men noen sørger på en slik måte at de trenger det. Og jeg begriper ikke hvorfor de ikke kan komme inn under en diagnose knyttet til psyke, helt uavhengig av bakgrunnen til at de ikke fungerer i arbeidslivet.

Og jeg mener ikke at alle som gråter mye og ofte når noen de er glade i dør, kvalifiserer til sykemelding. Jeg tenker på folk som faller sammen og ikke fungerer i det hele tatt.

Gammel 05-10-11, 18:08   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie, men jeg er enig med dem som sier sorg er naturlig og ikke noe man sykemeldes for. Den depresjonen man kan få av sorg, derimot, den bør man kunne sykemeldes for.

Men det kan man jo? Som Katta skrev tidligere, sorg som sådan er det ingen sykemeldingsmuligheter for idag men det brukes derimot velferdsperm, avspasering, ferie, og perm uten lønn.
En depressiv reaksjon ifm sorg, altså en sorgreaksjon der man får en rekke symptomer som gjør at reaksjonen defineres som depressiv, og da kan man få sykemelding.
Varer den depressive reaksjonen mer enn to uker (har jeg lært i denne tråden) dreier det seg altså om en depresjon. som man også kan få sykemelding for.

Og når arbeidsgiver trekker på skuldrene og sier skaff deg en sykemelding framfor å gi rett til avspas eller annet er de jo dumme, siden arbeidsgiverperioden gjør at arbeidsgiver selv betaler de første dagene av en sykemeldingsperiode. Gir de arbeidstageren lov til å avspasere eller ta ferie er det jo faktisk arbeidstageren selv som betaler for at de ikke er tilstede. Så ...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.