Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Eller hva som helst annet. For hun ville jo ikke være husmor. Hun ville jobbe, være selvstendig og tjene egne penger, og hun ville ha en utdannelse. Som hun ikke fikk lov til å ta av faren sin.
Jeg vet ikke om dette er en generell beskrivelse av kvinnens hverdag eller om det er henvist på en bestemt person. Jeg mener at vi uansett ikke må glemme at det sikkert var husmødre på 50- og 60-tallet som var fornøyd med livet sitt og den jobben de gjorde hjemme. Problemet var, slik jeg ser det, at mulighetene dine i stor grad var begrenset av kjønn og ikke hvem du var som person, interessene og ambisjonene dine.
Å finne en god avveining mellom å ta vare på barn og ha et eget liv med arbeid og personlige ambisjoner er et gammelt dilemma og jeg vil tro at heller ikke vår generasjon sitter med den ultimate løsningen. Det hadde vært interessant å se historiens dom over den måten de fleste av oss organiserer familielivet vårt på i dag. Av den grunn synes jeg skråsikkerhet den ene eller andre veien er lite heldig. Få argumentene fram, diskutér dem og la folk få gjøre sitt eget valg uten for mye innblanding fra andre.
|