|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Drømmer
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
Glad
|
Jeg også, måtte gå før jeg lot meg lokke til å bli provosert.
|
|
|
#123 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Her hvor vi bor var det sjelden barn på småbarnsavdelingen før 8:30, og nesten alle ble hentet for 16.30. Og mannen og jeg delte på å levere og hente da. Jeg dro tidlig på jobb, mannen leverte, jeg hentet. Her vi bor er det veldig mange med jobber hvor man kan flekse og ha hjemmekontor, da. Jeg har en venninne som jobber i barnehage i en industrikommune (Grenlandsområdet), og der er det annerledes, fordi mange av foreldrene har fast arbeidstid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#124 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Hos oss åpner barnehagen 0700 og stenger 1700, og leverer man 0730 er det ikke mange barn som ikke har kommet ennå. De fleste er vel der fra litt før halv åtte til litt før halv fem. Hos oss har mannen valgt å jobbe i nærområdet, noe som gjør at vi kan levere åtte og hente halv fire. Jeg er ikke Trude Mostue, men føler meg personlig ikke komfortabel med å ha barn i barnehagen 9+ timer om dagen.
|
|
|
#125 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes heller ikke 9+ timer i barnehagen er noe å trakte etter, men det er jo ikke vanlig at barna er så lenge? Det er flere barn som har heltidsplass nå enn før, men det må man jo ha hvis man skal ha 7-timersdager i barnehagen også.
|
|
|
|
|
#127 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Se - her kommer den dårlige samvittigheten snikende inn her også, i denne tråden. 9 timer er fy fy. Mine barn er ofte 8-9 timer i barnehagen. De har det helt fint. Og det er ingen tvil om hvem som har omsorgen for barna.
|
|
|
#128 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
ræv med ører
Det er jo fint at det funker for dere og deres barn. Mine barn er helt skutt og ubrukelige resten av dagen hvis de er 9 timer i barnehagen. Det går i ett i barnehagen, hele dagen, og på kvelden orker de hverken aktiviteter eller å gjøre noe annet enn å sløve på sofaen. De blir slitne, rett og slett. Det er det som gir meg dårlig samvittighet, ikke at jeg er borte så lenge fra dem. Nå skal det også sies at jeg hverken henter eller leverer, og er borte fra tidlig til sent, så det er slett ikke dårlig-mor-genet som melder seg hos meg.
|
|
|
#130 |
|
ræv med ører
Det er veldig vanlig her, i hvert fall (kommune på Nedre Romerike der "alle" pendler til og fra Oslo). Hvis man jobber i Oslo i 8 timer og bruker en halvtime i reisevei så blir det vanskelig at barna får særig kortere dager. Det er langt ifra alle som har fleksitid eller mulighet for hjemmekontor.
|
|
|
#131 |
|
maler
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Plutten er 8 timer i barnehagen. Det er jo ganske lenge. I løpet av den tiden sover han 1-2 timer. Det går helt fint for han, men jeg kunne godt tenke meg å hente han tidligere hvis det var praktisk mulig. Det er det dessverre ikke. Han er på ingen måte utslitt når han hentes, men det hadde vært koselig med mer tid hjemme på ettermiddagen. Det hadde vært godt for skolebarna også, litt mindre stress. Men når det ikke går får vi gjøre det beste utav det.
|
|
|
#132 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Barna blir antagelig mer slitne i barnehagen enn hos en dagmamma, for det er gjerne høyere aktivitet og mer støy. Ikke at jeg ville foretrekke dagmamma foran barnehage, men jeg tenker at det kan være mer slitsomt for små barn ihvertfall.
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Dette tror jeg kommer an på avdelingene også. De småbarnsavdelingene mine har vært på har vært veldig fine. Det har vært 9-12 unger og de har fått være små. Delt inn i små grupper, fokus på dagsrytme hos de aller minste. God tid til å sitte i fanget og roe ned. God tid til å spise, sitte på fanget og i vogn når man trenger det. Så avanserer man etterhvert. Jeg ser for meg at å begynne i en stor basebarnehage kanskje er mer slitsomt, men det har jeg ikke prøvd. Jeg tror helt klart at dagmamma også kan være bra, men jeg er skadeskutt pga dagmamma from hell selv, så det kommer ikke på tale for mine barn. Da får det heller være litt mer stressende. Ingenting er mer stressende enn en dagmamma som ikke virker, det er sikkert.
|
|
|
#134 |
|
Passiv
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Bra, Fnatten. |
|
|
|
#136 |
|
ræv med ører
Det er nok det, i teorien. I praksis ser jeg jo at flere og flere strever etter et slikt liv, selv om forholdene ikke ligger til rette. Også de ikke-rike blir påvirket av glansbildebloggene, og jeg synes det er en skummel trend.
|
|
|
#137 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Hattifnatten har et av de beste innlegg jeg har lest i denne debatten. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Fnatten sitt innlegg var utrolig bra.
|
|
|
#139 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Mostue har vel hele veien vært ekstremt heldig som har hatt mulighet til å virkelig satse på jobben sin. I et intervju jeg leste for noen år tilbake fikk jeg inntrykk av at foreldrene hennes holdt fortet på hjemmebane mht til barna og husholsdningen. Det er svært få som lever i en slik situasjon at de både kan unngå barnehage og samtidig satse for fullt og tjene godt på det. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da madammen var baby jobbet hennes mor som sykepleier på sykehus. Hun leverte en 6 uker gammel baby i barnehagen om morgenen og hentet på ettermiddagen. Jeg gjetter at arbeidstiden var fra 07.30 til 15.00, eller rundt omkring der.
|
|
![]() |
|
|