Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-11, 14:59   #101
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Kaia Huuse hadde sitt å si om mødre som overlot barna til fremmede, mener jeg å huske, men jeg orker ikke å søke opp link.

Denne saken i Dagbladet, kanskje?

Kaia Huuse har vært hjemme med sønnen siden han ble født. Og bestemt holdt ham hjemme fra barnehage. Hun definerer det som sin fanesak.

- Vi lever i et barnehagediktatur, sier hun.

- Regjeringen framstiller det som en selvfølgelighet å sende ungene i barnehage, og det synes jeg er merkelig. Jeg kritiserer ikke dem som sender barna i barnehage, men myndighetene som legger opp til det. Man blir fremstilt som unormal hvis man er hjemme sammen med barnet etter ti måneder.

- Hvis alle skal være i hver sin institusjon, lærer man ikke å fungere som en familie. Myndighetene skulle lagt til rette for at man var med sammen med barna. Jeg tror det er en bedre investering for samfunnet, hvis folk er mer sammen med barna sine. Det gir andre fokus, andre perspektiver.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:04   #102
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

oppklaring: Jeg synes det er skummelt at ser ut til å være en økende trend at noen kvinner blir hjemme i årevis med barna fordi det går utover pensjonsrettigheter, livslønn, karrieremuligheter og evnen til å forsørge seg selv hvis man må. Jeg synes det er skikkelig bra for både barn og voksne i en familie hvis man deler på ansvaret for å skape rom og tid til familien. Men jeg synes ikke det er bra hvis fedrene må jobbe masse og dermed blir perifere i sin egen familie.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:07   #103
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tenk om hun hadde greid å trøkke ut av seg dette uten å knytte det opp i mot kjønn.
At om ingen i familien A/S har lyst til å ha hovedomsorgen for barna etter 9 mnd, så kanskje man skal tenke over om det kanskje er hund man egentlig ønsker seg?

Mener du at jeg ikke lenger har hovedomsorgen for sønnen min nå som han har begynt i barnehage?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:08   #104
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om stokk dumme damer absolutt må ha barn, ser jeg på det som en god ting å minske ungenes eksponeringstid for nekene så mye som mulig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:13   #105
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Unnskyld meg, men det har ikke ramlet deg inn at noen faktisk ønsker å være hjemme med barna mens de er små? Da er det sikkert veldig kjekt å bli stemplet som en historieløs fjott som ikke vet sitt eget beste. Tenke seg til at noen ønsker å være hjemme og ta seg av barna da gitt! Er dette noe særlig bedre enn blonde dyrleger som mener at mødre som sender babyen i barnehage er dårlige omsorgspersoner?

Det er mulig jeg leser med vrangbrillene på nå altså, men det er slik jeg oppfatter holdningen din, og blir utrolig provosert.

Nå har jeg presisert, men ja, jeg synes det er litt historieløst. Det med fjott tror jeg imidlertid ikke jeg sa noe om.
Jeg synes det er helt vesentlig at man tar godt vare på barn. Men jeg synes at jeg må få lov til å synes det er synd at det oftest er kvinnene som velger slik, fordi det er kvinnene det går utover på et senere tidspunkt i livet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 22-10-11, 15:18   #106
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, m^2.

Gammel 22-10-11, 15:24   #107
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Vi er ikke uenige, Sonja. Jeg er bare ørlitegrann mer militant enn deg. Vi er nok per def. karrierfolk her hjemme også, men både mannen og jeg tilpasser hverdagen slik at vi får familietid og er veldig bevisst på det, og da går det. I tillegg har vi jobber som gjør at vi kan være fleksible. Det har blitt gjort mye arbeid på hjemmekontoret her i huset etter leggetid i alle år.

Gammel 22-10-11, 15:40   #108
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå får jeg vel dyrevernerne på nakken, men jeg kjenner at jeg er veldig glad for at denne dama er dyrlege og ikke menneskelege. Makan til nedlatende pisspreik. "Overlate barna til skolelei ungdom." Det er åpenbart at hun ikke har har hatt barn i barnehagen.

Hun presiserte for øvrig i et intervju på P4 i går at hun mener at det er det samme om det er en mann som er hjemme (etter fylte året, kanskje?). Det hjelper bare så lite når uttalelsene drukner i annet vissvass. Hun får kose seg i råsaverdenen sin med Kaia Huuse og Vendela Kirsebom.

Gammel 22-10-11, 16:11   #109
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå får jeg vel dyrevernerne på nakken, men jeg kjenner at jeg er veldig glad for at denne dama er dyrlege og ikke menneskelege. Makan til nedlatende pisspreik. "Overlate barna til skolelei ungdom." Det er åpenbart at hun ikke har har hatt barn i barnehagen.

Hun presiserte for øvrig i et intervju på P4 i går at hun mener at det er det samme om det er en mann som er hjemme (etter fylte året, kanskje?). Det hjelper bare så lite når uttalelsene drukner i annet vissvass. Hun får kose seg i råsaverdenen sin med Kaia Huuse og Vendela Kirsebom.

....og hun....

[/insert uinteressant bilde] [iub]

....derre....

....tannlegen.....

...med de....

...matchende barna.

Sist redigert av Pøblis : 22-10-11 kl 16:21.
Gammel 22-10-11, 17:00   #110
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hørte Trude på radioen i dag helledussen, hva slags virkelighet er det hun lever i egentlig?

Gammel 22-10-11, 17:13   #111
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

....og hun....

[/insert uinteressant bilde] [iub]

....derre....

....tannlegen.....

...med de....

...matchende barna.

Du glemte Lykke.........

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 17:30   #112
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mener du at jeg ikke lenger har hovedomsorgen for sønnen min nå som han har begynt i barnehage?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:29   #113
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Mener du virkelig det, Floksa? Hvordan definerer du hovedomsorg? Mener du at det er barnehagen som har hoveomsorgen?

Gammel 22-10-11, 20:50   #114
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistenker at Flokas tuller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:00   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette landet trenger seriøst en skikkelig økonomisk smell. Det er *litt* for tett mellom folk som lalala-er seg gjennom livet og tror (eller, opplever, faktisk) at det ikke er nødvendig å yte det grann for å nyte. Late kjerringer som surrer rundt og happyblogger takket være mannens inntekt og au pairens husarbeidsinnsats kan fanken ta meg holde smella si om slaraffenlivet sitt!

Problemet er bare at dersom vi får en skikkelig økonomisk smell, så vil disse happymuffinsbloggerne fremdeles ha råd til å være hjemme, og de som allerede har det trangt vil få det uutholdelig trangt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:29   #116
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du virkelig det, Floksa? Hvordan definerer du hovedomsorg? Mener du at det er barnehagen som har hoveomsorgen?

Om du regner på barnets våkne timer i løpet av en uke, for et barn med fulltidplass i barnehage så er ikke påstanden så fullgæli tullete, selv om det er tullete ment.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mistenker at Flokas tuller.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:37   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Om du regner på barnets våkne timer i løpet av en uke, for et barn med fulltidplass i barnehage så er ikke påstanden så fullgæli tullete, selv om det er tullete ment.

Det har jeg gjort - vi regnet ut da pøbelprinsessen var liten. Her kommer det:
Stå opp: 07.00
I barnehagen kl. 08.20
Soving i barnehagen 1 time
Henting senest kl. 15.40.
Legging kl. 20.00
Våkentid hjemme ma-fre: 5:40 x 5= 28:00 t
Våkentid barnehage ma-fre: 6:20 x 5 = 33:40/uke
Helg: Våkentid hjemme: 12:00 x 2 = 24:00 dvs. 52 t/uke.

Gammel 22-10-11, 21:39   #118
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvordan blir det om man tar med ferier, helgedager, sykedager, planleggingsdager mv? Jeg har ikke noe problem med å se hva du sier, men for barna mine og meg er det jo helt tydelig at vi foreldre stiller i en annen liga enn barnehagen.

Gammel 22-10-11, 21:42   #119
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg gjort - vi regnet ut da pøbelprinsessen var liten. Her kommer det:
Stå opp: 07.00
I barnehagen kl. 08.20
Soving i barnehagen 1 time
Henting senest kl. 15.40.
Legging kl. 20.00
Våkentid hjemme ma-fre: 5:40 x 5= 28:00 t
Våkentid barnehage ma-fre: 6:20 x 5 = 33:40/uke
Helg: Våkentid hjemme: 12:00 x 2 = 24:00 dvs. 52 t/uke.

Deres barn har jo ganske korte dager i barnehagen. Jeg vil tippe at du kan slenge på 1-2 barnehagetimer per dag hos veldig mange familier og da ser regnestykket plutselig helt annerledes ut. For ikke snakke om hvordan det ser ut etter at barna slutter med soving i barnehagen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:45   #120
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men man snakker da ikke om at det er et problem at barna er så mye på skolen at skolen har overtatt for foreldre?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.