Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 22:50   #81
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men selv om man kan gjespe av artikkelen og Mostuen og avfeie henne som en riking som uttaler seg om ting hun ikke egentlig har greie på, så syns jeg likevel det er litt irriterende med den trenden jeg har sett den siste tiden som nettopp går på å prøve å "tvinge" kvinnen tilbake til kjøkkenbenken ved å bruke barna som brekkstang. Det er jo flust av artikler som forteller om Happy Home-bloggers og hvor skadelig det er for ettåringer å gå i barnehage og utrolig lite som skrives om at barnehager har en viktig sosialiseringsrolle og at det faktisk kan få ganske store økonomiske konsekvenser for kvinnen hvis hun aktivt velger husmorrollen uten å samtidig sørge for å sikre seg skikkelig økonomisk.

Det er en dårlig trend at tabolidavisene skal gi mor dårlig samvittighet for å jobbe fult og sende barna i barnehagen, mens fars ansvar i forhold til dette ikke nevenes i det hele tatt.

Sist redigert av juliette : 21-10-11 kl 23:00.
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:08   #82
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Endelig en tråd om dette. Jeg er en sånn som blir skikkelig sur av slikt.

At man er hjemme i flere år etter hvert barn er igrunnen ganske vanlig, hvis man får barn årlig, vil jeg tro?

Hun kan ringe meg, så skal jeg ta en prat om hvordan man legger på seg.

Gammel 21-10-11, 23:11   #83
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

[quote=Sonja Sockersöt;3010095

Når det er sagt kan det godt bli "stuerent" igjen å velge å være mer hjemme med barna de første årene. Jeg føler det er liten aksept for dette nå og det er mye snakk om å "gjøre en innsats for samfunnet og bidra til fellesskapet" ved å være i full jobb mens man har små barn. Det bør være rom for begge deler, vi har ulike prioriteringer.[/quote]

Det er jo ikke noe rart. Det blir en mindre og mindre andel av befolkningen som tar seg av en større og større. Det pga mange begynner sent å jobbe og vi blir hundgamle så det blir mange pensjonister på sikt. Vi trenger at folk jobber og produserer for å opprettholde det velferdssystemet vi har i dag. Så en stortingsrepresentant hadde et bra svar på facebook i dag som svar til trude M: Det som derimot ikke er en sannhet, eller en mening, men direkte faktafeil i det Mostue sier, er at Norge er en skjult kommuniststat med en ukultur. En ukultur som heter barnehage. Som kvinner blir presset til å plassere barna sine i, som hun sier. Mostue har vært i utlandet i mange år, så man kan ikke forvente at all innenriks politisk debatt i Norge har vært en del av hennes hverdag. Hadde det vært det, ville hun fått med seg at det er kvinnene i Norge som har kjempet frem barnehagene. Det er kvinnene som lanserte kravet om full barnehagedekning, det er kvinnene som har presset ned prisene, økt kvaliteten og tilgjengeligheten. Fordi de ønsker å delta. Det skal hele samfunnet være svært takknemlig for, ettersom kvinnelig yrkesdeltagelse gir fellesskapet større inntekter enn oljen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:14   #84
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir sur. jeg har nå brukt mesteparten av ettermiddagen på å le overbærende, men jeg er sur likevel. Jeg synes jeg stadig oftere leser i aviser og andre steder om folk som sier at likestillingen er gått for langt, og bruker barna som argument. jeg blir sur, fordi slike kommentarer enten åpenlyst eller veldig dårlig skjult mener at det er kvinnene som har sviktet barna. Jeg blir sur fordi ingen stiller spørsmål ved at småbarnsfedre jobber mer enn de fleste, og for at ingen kobler det mot en økende forekomst av bokstavbarn og adferdsproblemer og sånn. Jeg blir sur når unge kvinnelige kjendiser må forte seg å fremheve at de ikke er feminister, altså.

Også blir jeg dritsur når godt voksne menn mener at de er en slags ofre for feminismen når de må delta i familieliv og barneomsorg og sånn.

Men nå må jeg ta av meg de røde strømpene og drikke sjampis med mannen min.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:27   #85
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg blir sur. jeg har nå brukt mesteparten av ettermiddagen på å le overbærende, men jeg er sur likevel. Jeg synes jeg stadig oftere leser i aviser og andre steder om folk som sier at likestillingen er gått for langt, og bruker barna som argument. jeg blir sur, fordi slike kommentarer enten åpenlyst eller veldig dårlig skjult mener at det er kvinnene som har sviktet barna. Jeg blir sur fordi ingen stiller spørsmål ved at småbarnsfedre jobber mer enn de fleste, og for at ingen kobler det mot en økende forekomst av bokstavbarn og adferdsproblemer og sånn. Jeg blir sur når unge kvinnelige kjendiser må forte seg å fremheve at de ikke er feminister, altså.

Også blir jeg dritsur når godt voksne menn mener at de er en slags ofre for feminismen når de må delta i familieliv og barneomsorg og sånn.

Amen.
Jeg blir også skikkelig sur, og så enda surere for at jeg gidder sur på en fjolle som Trude Mostue

Gammel 21-10-11, 23:36   #86
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men nå må jeg ta av meg de røde strømpene og drikke sjampis med mannen min.

Tipper du blir enda mer poppis om du beholder røde strømper på, og tar av resten.

Gammel 21-10-11, 23:37   #87
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:40   #88
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 23:46   #89
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Tipper du blir enda mer poppis om du beholder røde strømper på, og tar av resten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 21-10-11, 23:56   #90
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke prikket pøbelsara, men jeg er veldig veldig enig. Bortsett fra at jeg har hvite strømper og snart fire unger som jeg sikkert ikke burde hatt.

Det går jo ikke an å ta hun her alvorlig. Man kan alltids diskutere om det er for mye stress i småbarnsfamiliene, og noen barn må for tidlig i barnehage og om man burde tilrettelegge for mindre tidsklemme på et eller annet vis. Men dette med å ha mor gående hjemme (for det er jo alltid mor) for å ta seg av barna den tiden de ikke er i barnehagen (for de har ofte barnehageplass i tillegg) er blitt status. Jeg lurer forresten på hvordan man med slike holdninger kan ha filipinsk au pair. Disse damene har ofte små barn hjemme de ikke ser på flere år. De reiser ut for å forsørge ungene og dette oppleves som det beste de kan gjøre for barna. Jeg er litt enig med Poly i at man kunne hatt godt av en liten realitetsorientering i Norge.

Gammel 22-10-11, 00:40   #91
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Menn som er hjemme med ungene er det fordi de er kuet av dragekonene sine.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:29   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig i at det godt kan bli mer stuerent å velge slik, men jeg synes ikke det er greit at det alltid skal være kvinner som velger det, slik Trude Mostue formulerer det. Hun sier jo at hun ikke synes kvinner burde få barn dersom de ikke kan være hjemme mer enn et år.

I de familiene hvor ikke mammaen går hjemme flere år så blir det pappaen som skal føde babyen, sant?

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:32   #93
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I de familiene hvor ikke mammaen går hjemme flere år så blir det pappaen som skal føde babyen, sant?

Jo. Det høres jo logisk ut, tror jeg?

Gammel 22-10-11, 14:34   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jo. Det høres jo logisk ut, tror jeg?

Det er sånn blonddyrlegelogikk.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:40   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er sånn blonddyrlegelogikk.

Blonddyrelegelogikk er bra. Den kan jo lett overføres til å gjelde alle kvinner med barn i Norge. Har du ikke brød, så spis kake, da vel!

Gammel 22-10-11, 14:48   #96
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk om hun hadde greid å trøkke ut av seg dette uten å knytte det opp i mot kjønn.
At om ingen i familien A/S har lyst til å ha hovedomsorgen for barna etter 9 mnd, så kanskje man skal tenke over om det kanskje er hund man egentlig ønsker seg?

For det er vel ikke usannsynlig at det egentliog er det hun har tenkt? Eller?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:48   #97
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså: likestillingen har gått for langt? Hva menes med det? At det ikke er likestilling, men at det har bikket over og det er skeivstilt i kvinnens favør? Likestilling er enten å være likestilt eller så er det noe som er skeivt, likestilling som sådan kan ikke gå for langt. :flisespikker:

Det er ikke lenge siden fru Jan Eggum var ute i media og mente det samme, for ikke å snakke om Nina Karin Monsen, og jeg ble like irritert da, selv om verken de eller dyrlegen burde ha injurierende kraft, så er det en skummel trend.

Gammel 22-10-11, 14:50   #98
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jan Eggum?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:53   #99
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jan Eggum?

Kaia Huuse hadde sitt å si om mødre som overlot barna til fremmede, mener jeg å huske, men jeg orker ikke å søke opp link.

Gammel 22-10-11, 14:56   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg synes også det er en skummel trend. Jeg får en guffen følelse når jeg leser nettdebatter og noen (menn) lirer av seg surmagede kommentarer om kvoterte feminister og andre bekymrer seg for hvordan det skal gå med den oppvoksende generasjon. Det er jo ikke nytt at kvinner med små barn jobber. Jeg fikk mitt første barn på 80-tallet, og vi jobbet jo da også. Men vi fikk ikke barnehageplass, så dagmammaene florerte. At det skal være verre å sende barna i barnehage enn til dagmamma, har jeg vondt for å tro. Jeg bekymrer meg fordi også jeg synes å se en økende trend til at kvinner skal være hjemme mer og ta vare på barna. Det er utrolig trist at likestillingsdebatten er blitt så historieløs. Moren min, som er født under krigen, fikk ikke lov til å ta artium av faren sin, så hun tok handlelskole. Hun har alltid jobbet, men i lavtlønte typiske kvinneyrker. Hun er en smart dame, og ville sikkert ha kunnet gjennomføre en høyere utdanning med dertil tilhørende bedre og morsomme jobber uten noe som helst problem. Men det fikk hun ikke sjansen til. Og det er ikke så lenge siden, akkurat.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.