Sv: Hva er en feminist?
Slik jeg forstår Katta, og som jeg vel også er enig i, er at kvinner er raske til å insistere på at man skal gi fra seg goder som har vært forbeholdt kvinner også.
Jeg har tenkt en del på en av likestillingstrådene. En eller annen skrev at hun lurte på hvordan gutta diskuterer dette. Hun tippet noe ala "kvinnene bruker ammingen for å jage oss på jobb" eller hva det nå var.
Jeg jobber med kun menn. De aller fleste er småbarnsfedre, eller har vært småbarnsfedre. Dermed vet jeg hva som er tonen på min arbeidsplass ihvertfall. Blant gutta. Det de sier er at de syns det er vondt at kona skal gå gråtende på jobb når hun ikke er klar enda fordi babyen er for liten til at hun er kmfortabel med å forlate den. De ønsker faktisk ikke mer tid hjemme dersom det innebærer mindre tid for henne. Og dette er menn som er engasjerte fedre. Flere av dem har jobbet redusert i småbarnstiden, de fleste av dem jobber slik at de ofte har fri på dagtid og dermed ser barna sine mer. De prioriterer dermed krystallklart tid med ungene sine. Mitt inntrykk er at menn har langt mer forståelse for babymødre og deres følelser enn mange kvinner.
|