Sv: Hva er en feminist?
Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.
Hvorfor er det viktig/riktig/bra at unge kvinner kler seg i dongeri, allværsjakke og er usminket eller lite sminket?
Er det sånn at at jeg er et brødhode fordi jeg liker å pynte meg, sminke meg og er interiørinteressert?
Jeg skal ikke begi meg inn på å definere hva en feminist er, men jeg registrerer at den feministiske retningen som råder blant kvinner i min egen generasjon anser forskjellene mellom kjønnene som svært små. Selv opplever jeg at det er store forskjeller mellom menn og kvinner, grunnleggende forskjeller i hvordan man tenker, hva man er opptatt av, hvordan man forholder seg til andre mennesker osv. Mye av dette er sikkert et resultat av oppvekst, omgivelser og hvordan man blir møtt av andre mennesker, men det er fortsatt store forskjeller.
jeg vil ikke si at du er et brødhode på grunn av interessene dine, nei. Men mener du at feminister mener at det ikke er forskjell på kjønnene? Så vidt jeg vet, har feministene vært opptatt av like rettigheter på tross av de åpenbare forskjellene. At man skal kunne skaffe seg en utdannelse og delta i yrkeslivet/kunne forsørge seg selv, selv om man føder barn og ammer for eksempel. Eller ha stemmerett selv om man er dame og sånn. 
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|