|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tiggere
Jaha? Så da er de bare late da, de som tigger? Eller?
|
|
|
#3 |
|
Nei, jeg tror ikke det. Jeg bare stusset over at du mente at velferdsordningene burde holde og at folk ikke trenger å tigge.
|
|
|
#4 |
|
På vei
Ja, jeg mener det. Og jeg kan ikke se at dette skulle ha noe med latskap å gjøre. Problemene er nok av en helt annen art enn latskap. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Men om de allikevel er nødt til å tigge, så kan jo ikke velferdsordningene være gode nok.
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Det argumentet er ikke nødvendigvis gyldig. Bare for å ta østeuropeerene som eksempel - mange av dem tigger på gaten og sender penger hjem til familien sin. Kanskje i tillegg til velferdsordningene?
|
|
|
#7 |
|
Oi.
|
|
|
#8 |
|
Skrekkøgle
|
De aller fleste av dem, får ikke noe velferdsordninger mens de er her. Kun de som eventuelt har asylsøknader inne, de får månedspenger som alle asylsøkere, det er vel rundt 2500 eller noe, det har jo ikke økt siden 1988... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Gir dere til tiggere?Jeg klarer ikke å la være å gi.
|
|
|
#10 |
|
På vei
Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Gir dere til tiggere?Jeg er helt på linje med ElinM i denne diskusjonen. Jeg gir aldri penger til tiggere. Før jeg fikk barn jobbet jeg en del som frivillig i forhold til flere av gruppene som tigger penger eller trenger mer penger enn det de har til rådighet. Nå har jeg verken tid eller overskudd, men håper å få tatt opp igjen dette arbeidet etterhvert. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame. (Må innrömme at jeg ikke er i stand til å diskutere denne saken på rent prinsipielt grunnlag, til det er jeg altfor personlig involvert. Jeg greier ikke la väre å se for meg broren min.)
|
|
|
|
#13 |
|
Det er ikke alle som får sosialstønad selv om de trenger det. Sosialkontorene gir ikke ut penger til folk som ikke kan dokumentere diverse, så da faller noen utenom, dessverre.
|
|
|
#14 |
|
Den som gir seg...
Sv: TiggereJeg gir ikke penger, men har gitt mat ved enkelte anledninger. Det er ikke synlige tiggere i den byen jeg nå bor i, og det er ikke så ofte jeg er i Oslo lenger. Jeg hadde kjøpt =Oslo om jeg ferdes der det selges.
|
|
|
#15 |
|
intro
|
Sv: TiggereJa, det hender jeg gir en slant til norske tiggere. Det er kanskje stygt å gjöre forskjell, men rumenerne får ingenting av meg (ei heller de som uavlatelig spiller den samme melodien på trekkspill - med kun én finger). Årsaken til at jeg iblant gir til norske tiggere er todelt. For det förste er jeg generelt litt dumsnill av meg. For det andre har jeg en tung rusmisbruker i när familie, og jeg har stor medfölelse med misbrukerne og deres pårörende. Man kan si hva man vil om hvor gode velferdsordningene er, men jeg vet av erfaring at det ikke er enkelt å skaffe hjelp verken for misbrukeren selv eller familien. Alternativet til tigging er i praksis ofte tyveri - enten i form av nasking fra sakeslöse folk på gata eller utpressing av misbrukerens närmeste.
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Synes du det er rart?
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin." Sist redigert av Elin : 22-03-07 kl 02:44. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TiggereJeg gir ofte alt fra en femmer til 20 kr. Og jeg kjøper =Oslo. Synes det er viktig å gi folk et alternativ til å rane/gjøre brekk. Klart pengene går til dop, men de ville måtte skaffet pengene på en eller annen måte uansett. Dessuten prøver jeg å stille meg i deres sted, hvis det vat var jeg som av en eller annen usannsynlig grunn sto der, så ville jeg gitt meg en tier.
|
|
|
#18 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Gir dere til tiggere?Ja, jeg gir nesten alltid til tiggere. Jeg har- de har ikke, så enkelt er det for meg. Men det er jo begrenset hvor mange tiggere jeg kan gi til. Så det blir bare 1-2 per bybesøk, selv om kanskje 5-6 spør om å få noe. Om vinteren kjøper jeg heller en varm sjokolade på 7/11 til de, selv om ikke alle er like happy for det. Jeg skiller ikke mellom narkomane og alkoholikere, forøvrig.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Sv: TiggereJeg gir ikke til tiggere når jeg er i Oslo. Jeg syns ikke noe om at folk sitter og tigger. Jeg gir heller til Frelsesarmeen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|