Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gir dere til tiggere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-07, 22:14   #1
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tiggere

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Men om de allikevel er nødt til å tigge, så kan jo ikke velferdsordningene være gode nok.

Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:21   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Jeg er helt på linje med ElinM i denne diskusjonen. Jeg gir aldri penger til tiggere. Før jeg fikk barn jobbet jeg en del som frivillig i forhold til flere av gruppene som tigger penger eller trenger mer penger enn det de har til rådighet. Nå har jeg verken tid eller overskudd, men håper å få tatt opp igjen dette arbeidet etterhvert.

Har også observert østeuropeere som tar "pause" fra skjelving og tigging i bakgater og smug. Var det ikke Aftenposten som hadde en sak på dette i fjor sommer?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:28   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gir aldri noe til til tiggere. Synes mye mer om å gi penger til f.eks kirkens nødhjelp og organisasjoner som hjelper disse med mat ect.

Her i byen har vi ingen "egne" tiggere, kun enkelte østeuropeere som er innom fra tid til annen og tigger utenfor butikker i sentrum.
Bor i en by med mye narkotika og her har vi et eget sosialmedisinsk senter hvor rusmisbrukere kan få mat, klær og helsehjelp hver dag, MYE bedre å støtte senteret enn å gi til enkeltpersoner synes nå jeg.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:26   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame. (Må innrömme at jeg ikke er i stand til å diskutere denne saken på rent prinsipielt grunnlag, til det er jeg altfor personlig involvert. Jeg greier ikke la väre å se for meg broren min.)

Gammel 19-03-07, 22:33   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame.

Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging.

Jeg er klar over at denne saken har svært mange sider. Og jeg ser poenget ditt. Men etter å ha hatt foten innenfor som frivillig profesjonell har jeg faktisk bedre samvittighet når jeg lar være å gi penger direkte til tiggere.

Gammel 19-03-07, 22:52   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging.

Dit går de nok uansett - i alle fall de tiggerne jeg kjenner. Inntekten fra dagens tigging går til stoff, ikke til mat.

Gammel 19-03-07, 22:58   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dit går de nok uansett - i alle fall de tiggerne jeg kjenner. Inntekten fra dagens tigging går til stoff, ikke til mat.

Og jeg klarer ikke få meg til å finansiere noens innkjøp av stoff. Selv om jeg vet at de fikser pengene fra et annet sted uansett.

Gammel 19-03-07, 22:33   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

Det er ikke alle som får sosialstønad selv om de trenger det. Sosialkontorene gir ikke ut penger til folk som ikke kan dokumentere diverse, så da faller noen utenom, dessverre.

Gammel 19-03-07, 22:38   #9
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gir ikke til tiggere, men kjøper =Oslo innimellom. Jeg merker stor forskjell i Oslo på den tiden jeg har bodd her (siden 2002), og særlig etter at østeuropeerne har blitt mer og mer synlige i gatebildet. Jeg tror at siden de går så aggressivt ut, gjør det at det har blitt mer konkurranse på tiggermarkedet at det er mer synlig nå.

Av og til er jeg fristet til å betale noen av trekkspillerne for å slutte å spille...

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:53   #10
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøper nesten alltid =Oslo fordi jeg synes det er et bra tiltak og de som selger det er høflige og greie (Iallefall de jeg har møtt).

Kan hende jeg slenger oppi et par slanter til en tigger på gata også, dersom jeg er i det rette humøret og synes synd på alt og alle...
Men jeg føler ikke med østeuropeerne uansett dagsform, så de får aldri noe som helst. Har både hørt og erfart masse lurerier med dem. Sikkert ikke alle som tigger under falskt flagg, men det får ikke hjelpe...

Men alt i alt kunne jeg aller helst ønske at det ikke fantes noe tigging i Oslos gater, for jeg synes det begynner å bli litt vel mye.

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:50   #11
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg bor i Oslo så kan umulig gi til alle jeg møter på en dag. Jeg gir ofte en slant til norske tiggere, men aldri de østeuropeiske. Jeg synes det er bedre at de tigger enn at de stjeler.
De østeuropeiske er organiserte og tigger på en smakløs måte, derfor gir jeg aldri til dem. Det kommer bare fler av dem om vi ikke slutter å gi.

Ingen har enda svart på spørsmålet mitt om de forsøpler bybildet.
Jeg synes egentlig ikke de gjør det, men lurer på om jeg bare er vant til det. Det er mange svensker og andre nasjonaliteter innom jobben min, og de fleste reagerer på at det er mange tiggere i Oslo.

Edit: La meg formulere meg annerledes. Jeg syntes ikke at det forsøplet bybildet far, da jeg synes tiggerne er en del av byen som alt annet. Nå derimot da det kryr av de utenlandske er jeg mer usikker, men har nok vent meg til det. Men skal ikke stikke under en stol at de faktisk irriterer meg.

Sist redigert av Pia : 19-03-07 kl 22:58.
Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:57   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg synes overhodet ikke at de forsøpler bybildet. Mennesker forsøpler, men de er ikke søppel selv.

Så lenge det er voksne mennesker som tigger, så må de gjerne være der for min del. De er desverre en del av Oslo. Desverre i den betydningen av at jeg skulle ønske ingen hadde en slik livssituasjon at de trengte å tigge.

Det burde ikke sjokkere noen at det finnes fattige, fattigdom og stor nød også i Norge. Hadde det vært barn som var tiggere - eller som var med sine foreldre og tigget- hadde saken vært en helt annen for meg. Og til om de tilreisende som blir sjokkert over tiggerne i Oslo tenker jeg at de nok ikke har vært i områder av verden hvor tiggerne og omstendighetene er langt mer opprørende og tragiske.

Gammel 22-03-07, 12:57   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes overhodet ikke at de forsøpler bybildet. Mennesker forsøpler, men de er ikke søppel selv.

Så lenge det er voksne mennesker som tigger, så må de gjerne være der for min del. De er desverre en del av Oslo. Desverre i den betydningen av at jeg skulle ønske ingen hadde en slik livssituasjon at de trengte å tigge.

Det burde ikke sjokkere noen at det finnes fattige, fattigdom og stor nød også i Norge. Hadde det vært barn som var tiggere - eller som var med sine foreldre og tigget- hadde saken vært en helt annen for meg. Og til om de tilreisende som blir sjokkert over tiggerne i Oslo tenker jeg at de nok ikke har vært i områder av verden hvor tiggerne og omstendighetene er langt mer opprørende og tragiske.

Enig med deg, zol!

Og det hender jeg gir til tiggere, og de gangene jeg gir skiller jeg ikke på nasjonalitet. Om det så er organisert tigging og bakmenn, så er det ikke mindre jævlig av den grunn. Jeg gir dog ikke til dem som er aggressive i tiggingen.

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å gå forbi tiggere, når jeg har barna med meg. Eldstemann lurer jo fælt på hvorfor noen må tigge, og det er vanskelig å forklare livets harde realiteter til en 7-åring.

Jeg får vondt langt inn i hjerterota når jeg ser tigging, og har sett langt verre tilfeller i andre land. Som jenta i 13-14 års alderen med et ørlite spedbarn i fanget, to skitne gutter i 4-5 års alderen en sen kveld, mannen på en fot og den gamle, skitne kona. Og når man da vet at man er i et land hvor det overhode ikke er noe velferdssystem så er det i alle fall vanskelig for meg å la være å gi. Har heldigvis en mann som stopper meg fra å gi hele reisekassa .

Og til syvende og sist når det gjelder rusmisbrukere og tigging - det er mye bedre å tigge enn å stjele!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.