|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
intro
|
![]() Sv: TiggereJa, det hender jeg gir en slant til norske tiggere. Det er kanskje stygt å gjöre forskjell, men rumenerne får ingenting av meg (ei heller de som uavlatelig spiller den samme melodien på trekkspill - med kun én finger). Årsaken til at jeg iblant gir til norske tiggere er todelt. For det förste er jeg generelt litt dumsnill av meg. For det andre har jeg en tung rusmisbruker i när familie, og jeg har stor medfölelse med misbrukerne og deres pårörende. Man kan si hva man vil om hvor gode velferdsordningene er, men jeg vet av erfaring at det ikke er enkelt å skaffe hjelp verken for misbrukeren selv eller familien. Alternativet til tigging er i praksis ofte tyveri - enten i form av nasking fra sakeslöse folk på gata eller utpressing av misbrukerens närmeste.
![]() |
![]() |
#22 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Tiggere
De aller fleste av dem, får ikke noe velferdsordninger mens de er her. Kun de som eventuelt har asylsøknader inne, de får månedspenger som alle asylsøkere, det er vel rundt 2500 eller noe, det har jo ikke økt siden 1988... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Leste en gang en liten sak av en kvinnelig journalist som bodde i Oslo, og som hadde fått besøk av sin mor fra landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg er helt på linje med ElinM i denne diskusjonen. Jeg gir aldri penger til tiggere. Før jeg fikk barn jobbet jeg en del som frivillig i forhold til flere av gruppene som tigger penger eller trenger mer penger enn det de har til rådighet. Nå har jeg verken tid eller overskudd, men håper å få tatt opp igjen dette arbeidet etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
frakoblet
|
Her står det litt om det jeg snakker om:
![]() |
#27 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg klarer ikke å la være å gi.
![]() |
#28 |
intro
|
Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame. (Må innrömme at jeg ikke er i stand til å diskutere denne saken på rent prinsipielt grunnlag, til det er jeg altfor personlig involvert. Jeg greier ikke la väre å se for meg broren min.)
![]() |
![]() |
#29 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Det er egentlig en tragedie, for de som er inni det, men jeg føler ikke for å gi penger til bakmenn. Samtidig, om man gir litt, kanskje de fortere får tjent opp de kronene de MÅ gi til bakmennene... Vanskelig situasjon, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir ikke til tiggere, men gir penger til Frelsesarmeen og andre organisasjoner i stedet. Jeg kjøper også =Oslo og varianten de har i Asker og Bærum, som jeg ikke husker navnet på i farta. Et flott tiltak, som bidrar til å gi mennesker i en vanskelig livssituasjon verdighet, syns jeg.
![]() |
#31 |
https://www.giblod.no/
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Nei, jeg gir ikke til tiggere, og spesielt ikke til de som sitter og kneler på gata med hendene foran seg som om de ber om nåde. Det blir jeg faktisk merkelig provosert over. Før de begynte med sånt, hendte det innimellom at jeg ga noen slanter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir aldri noe til til tiggere. Synes mye mer om å gi penger til f.eks kirkens nødhjelp og organisasjoner som hjelper disse med mat ect. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Har fått viljen sin
|
Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er ikke alle som får sosialstønad selv om de trenger det. Sosialkontorene gir ikke ut penger til folk som ikke kan dokumentere diverse, så da faller noen utenom, dessverre.
![]() |
#35 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir innimellom til "norske" tiggere, men prøver å olde meg til å kjøpe =Oslo.
![]() |
#36 |
WF: BNBE
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir ikke til tiggere, men kjøper =Oslo innimellom. Jeg merker stor forskjell i Oslo på den tiden jeg har bodd her (siden 2002), og særlig etter at østeuropeerne har blitt mer og mer synlige i gatebildet. Jeg tror at siden de går så aggressivt ut, gjør det at det har blitt mer konkurranse på tiggermarkedet at det er mer synlig nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg bor i Oslo så kan umulig gi til alle jeg møter på en dag. Jeg gir ofte en slant til norske tiggere, men aldri de østeuropeiske. Jeg synes det er bedre at de tigger enn at de stjeler. Sist redigert av Pia : 19-03-07 kl 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
intro
|
Dit går de nok uansett - i alle fall de tiggerne jeg kjenner. Inntekten fra dagens tigging går til stoff, ikke til mat.
![]() |
![]() |
#39 |
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Kjøper nesten alltid =Oslo fordi jeg synes det er et bra tiltak og de som selger det er høflige og greie (Iallefall de jeg har møtt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Nei, har aldri gitt til tiggere. Jobber i Oslo sentrum og går over broen mellom Oslo S og Bussterminalen hver dag. På den broen sitter det en tigger hver dag i all slags hver. Stakkars menneske. Men det er ikke den samme har jeg lagt merke til. Men noen er der hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|