Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gir dere til tiggere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-07, 22:12   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tiggere

Ja, det hender jeg gir en slant til norske tiggere. Det er kanskje stygt å gjöre forskjell, men rumenerne får ingenting av meg (ei heller de som uavlatelig spiller den samme melodien på trekkspill - med kun én finger). Årsaken til at jeg iblant gir til norske tiggere er todelt. For det förste er jeg generelt litt dumsnill av meg. For det andre har jeg en tung rusmisbruker i när familie, og jeg har stor medfölelse med misbrukerne og deres pårörende. Man kan si hva man vil om hvor gode velferdsordningene er, men jeg vet av erfaring at det ikke er enkelt å skaffe hjelp verken for misbrukeren selv eller familien. Alternativet til tigging er i praksis ofte tyveri - enten i form av nasking fra sakeslöse folk på gata eller utpressing av misbrukerens närmeste.

=Oslo kjöper jeg for övrig ofte.

Gammel 19-03-07, 22:12   #22
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det argumentet er ikke nødvendigvis gyldig. Bare for å ta østeuropeerene som eksempel - mange av dem tigger på gaten og sender penger hjem til familien sin. Kanskje i tillegg til velferdsordningene?

De aller fleste av dem, får ikke noe velferdsordninger mens de er her. Kun de som eventuelt har asylsøknader inne, de får månedspenger som alle asylsøkere, det er vel rundt 2500 eller noe, det har jo ikke økt siden 1988...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:14   #23
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Men om de allikevel er nødt til å tigge, så kan jo ikke velferdsordningene være gode nok.

Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:18   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Leste en gang en liten sak av en kvinnelig journalist som bodde i Oslo, og som hadde fått besøk av sin mor fra landet.

På gaten møtte de en tigger, jornalisten gikk rett forbi, mens moren ga ham en tier. Journalisten sa til moren at "det må du ikke gjøre, han kommer jo bare til å kjøpe sprit!"

Moren sa: "Jammen da trenger han jo mer!" og gikk tilbake og ga ham en hundrelapp.

Naivt? Ja. Allikevel liker jeg innstillingen hennes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:21   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt på linje med ElinM i denne diskusjonen. Jeg gir aldri penger til tiggere. Før jeg fikk barn jobbet jeg en del som frivillig i forhold til flere av gruppene som tigger penger eller trenger mer penger enn det de har til rådighet. Nå har jeg verken tid eller overskudd, men håper å få tatt opp igjen dette arbeidet etterhvert.

Har også observert østeuropeere som tar "pause" fra skjelving og tigging i bakgater og smug. Var det ikke Aftenposten som hadde en sak på dette i fjor sommer?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:23   #26
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

De aller fleste av dem, får ikke noe velferdsordninger mens de er her. Kun de som eventuelt har asylsøknader inne, de får månedspenger som alle asylsøkere, det er vel rundt 2500 eller noe, det har jo ikke økt siden 1988...

Her står det litt om det jeg snakker om:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104671

Gammel 19-03-07, 22:24   #27
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg klarer ikke å la være å gi.
Samme problemet har jeg med dørselgere. Vi får jo en del sånne på døren her som skal selge bilder og slikt, så har de gjerne en lapp der det står at de er døv og stum og alt mulig. Selv om jeg vet at det sannsynligvis er tull så klarer jeg ikke å si nei.

Gammel 19-03-07, 22:26   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame. (Må innrömme at jeg ikke er i stand til å diskutere denne saken på rent prinsipielt grunnlag, til det er jeg altfor personlig involvert. Jeg greier ikke la väre å se for meg broren min.)

Gammel 19-03-07, 22:27   #29
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er egentlig en tragedie, for de som er inni det, men jeg føler ikke for å gi penger til bakmenn. Samtidig, om man gir litt, kanskje de fortere får tjent opp de kronene de MÅ gi til bakmennene... Vanskelig situasjon, egentlig.

De vet å lure folk og. Noen får beskjed om å gå og sette seg utenfor moskeene i Oslo på fredagene, ta på seg noe som ligner hijab, og si "zakat zakat" fordi de vil ha almisser... (de er ikke muslimer, noen av de, da, men de vet at muslimer lett gir til tiggere)

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:27   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ikke til tiggere, men gir penger til Frelsesarmeen og andre organisasjoner i stedet. Jeg kjøper også =Oslo og varianten de har i Asker og Bærum, som jeg ikke husker navnet på i farta. Et flott tiltak, som bidrar til å gi mennesker i en vanskelig livssituasjon verdighet, syns jeg.

Jeg skal tilstå jeg syns det er litt ekkelt å gå nedover gågata i Drammen til tider, enkelte av tiggerne er veldig inpåslitne. Når en av dem i tillegg er blitt avslørt for å spille funksjonshemmet, mister du litt tillit til hvor vondt de egentlig har det...

Gammel 19-03-07, 22:28   #31
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Nei, jeg gir ikke til tiggere, og spesielt ikke til de som sitter og kneler på gata med hendene foran seg som om de ber om nåde. Det blir jeg faktisk merkelig provosert over. Før de begynte med sånt, hendte det innimellom at jeg ga noen slanter.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:28   #32
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gir aldri noe til til tiggere. Synes mye mer om å gi penger til f.eks kirkens nødhjelp og organisasjoner som hjelper disse med mat ect.

Her i byen har vi ingen "egne" tiggere, kun enkelte østeuropeere som er innom fra tid til annen og tigger utenfor butikker i sentrum.
Bor i en by med mye narkotika og her har vi et eget sosialmedisinsk senter hvor rusmisbrukere kan få mat, klær og helsehjelp hver dag, MYE bedre å støtte senteret enn å gi til enkeltpersoner synes nå jeg.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:33   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame.

Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging.

Jeg er klar over at denne saken har svært mange sider. Og jeg ser poenget ditt. Men etter å ha hatt foten innenfor som frivillig profesjonell har jeg faktisk bedre samvittighet når jeg lar være å gi penger direkte til tiggere.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:33   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet.

Det er ikke alle som får sosialstønad selv om de trenger det. Sosialkontorene gir ikke ut penger til folk som ikke kan dokumentere diverse, så da faller noen utenom, dessverre.

Gammel 19-03-07, 22:36   #35
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gir innimellom til "norske" tiggere, men prøver å olde meg til å kjøpe =Oslo.
vi har til en viss grad et bra velferdsyste her i Norge, men det fungerer ikke alltid like bra.
Med en bror som narkoman vet jeg at sosialstønaden i seg selv ikke er nok for han, selv i de periodene hvor han faktisk ikke går på stoff (han er under Meatdonbehandling nå da)
Han får til livsophold, og det blir snaut.
Mulig han kunne fordelt pengene bedre og det ville gjort at han klarte seg, mn akkurat det vet jeg ikke.
Det sier seg selv at han ikke har de samme mulighetene til å handle f.eks røyk billigere i Sverige, eller storhandle osv. Kan jo si at han da burde å slutte å røyke siden det tar så mye av pengene hans, men jeg vil ikke være den som sier det i allefall.

Men jeg skygger unna "utenlandske" tiggere. Av den grunn at det skal være organisert tigging, og det blir feil for meg.

Nå har det jo også blitt slik at noen har sett seg nødt til å nekte utenlandske tiggere å få mat på matutleveringssteder. Fordi de rett og slett spiser opp hjelpen nordmenn tidligere var mottakere av.

På en side synes jeg det er greit med norske tiggere og at nordmenn får mat, på den andre siden så føles det helt feil. For selv om noen utnytter "tilbudet" er det jo ikke sikkert alle med utenlandsk opprinelse gjør det.

Gammel 19-03-07, 22:38   #36
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gir ikke til tiggere, men kjøper =Oslo innimellom. Jeg merker stor forskjell i Oslo på den tiden jeg har bodd her (siden 2002), og særlig etter at østeuropeerne har blitt mer og mer synlige i gatebildet. Jeg tror at siden de går så aggressivt ut, gjør det at det har blitt mer konkurranse på tiggermarkedet at det er mer synlig nå.

Av og til er jeg fristet til å betale noen av trekkspillerne for å slutte å spille...

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:50   #37
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg bor i Oslo så kan umulig gi til alle jeg møter på en dag. Jeg gir ofte en slant til norske tiggere, men aldri de østeuropeiske. Jeg synes det er bedre at de tigger enn at de stjeler.
De østeuropeiske er organiserte og tigger på en smakløs måte, derfor gir jeg aldri til dem. Det kommer bare fler av dem om vi ikke slutter å gi.

Ingen har enda svart på spørsmålet mitt om de forsøpler bybildet.
Jeg synes egentlig ikke de gjør det, men lurer på om jeg bare er vant til det. Det er mange svensker og andre nasjonaliteter innom jobben min, og de fleste reagerer på at det er mange tiggere i Oslo.

Edit: La meg formulere meg annerledes. Jeg syntes ikke at det forsøplet bybildet far, da jeg synes tiggerne er en del av byen som alt annet. Nå derimot da det kryr av de utenlandske er jeg mer usikker, men har nok vent meg til det. Men skal ikke stikke under en stol at de faktisk irriterer meg.

Sist redigert av Pia : 19-03-07 kl 22:58.
Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:52   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging.

Dit går de nok uansett - i alle fall de tiggerne jeg kjenner. Inntekten fra dagens tigging går til stoff, ikke til mat.

Gammel 19-03-07, 22:53   #39
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøper nesten alltid =Oslo fordi jeg synes det er et bra tiltak og de som selger det er høflige og greie (Iallefall de jeg har møtt).

Kan hende jeg slenger oppi et par slanter til en tigger på gata også, dersom jeg er i det rette humøret og synes synd på alt og alle...
Men jeg føler ikke med østeuropeerne uansett dagsform, så de får aldri noe som helst. Har både hørt og erfart masse lurerier med dem. Sikkert ikke alle som tigger under falskt flagg, men det får ikke hjelpe...

Men alt i alt kunne jeg aller helst ønske at det ikke fantes noe tigging i Oslos gater, for jeg synes det begynner å bli litt vel mye.

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:53   #40
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, har aldri gitt til tiggere. Jobber i Oslo sentrum og går over broen mellom Oslo S og Bussterminalen hver dag. På den broen sitter det en tigger hver dag i all slags hver. Stakkars menneske. Men det er ikke den samme har jeg lagt merke til. Men noen er der hver dag.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.