Sv: Avisopplaget om Carl I. Hagen og påkjørsel
Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.
Ikke nødvendigvis, det er ikke alltid like lett å si nei når avisulven hopper på deg. Før du aner ordet av det har du sagt "øøh, ok?" og så er det gjort.
Jeg vil ikke stemple disse folkene som famewhores helt enda.
Det er veldig sant, og man skal være temmelig medievant før man klarer å sette seg inn i og forutse hvilken effekt uttalelser man kommer med vil ha på trykk.
Jeg er moderat medievant selv (ikke kjendis, men uttaler meg jevnlig til media), og jeg har stadig vekk "oi! var det det de fokuserte på"-opplevelser med media. Typisk etter å ha snakket med en journalist i en halv time, også lager de overskrift av den ene sleivkommentaren som jeg kom med løpet av samtalen. Det hender ofte at saken "min" ender opp med å handle om noe helt annet enn det jeg syntes var viktig og som jeg ønsket å legge vekt på, noe som kan være veldig ubehagelig, fordi det blir jeg som blir stående som avsender, selv om det er journalisten som i praksis har bestemt hva saken skal handle om.
Jeg reagerte svært negativt på utspillet fra jenta som ble påkjørt om at Hagen burde betale for en ny bukse for henne. Det fikk henne til å fremstå som grådig og uvitende, med ved nærmere ettertanke er det slett ikke sikkert at hun har ment det slik. Det kan ha vært sagt som et sleivspark. Det kan ha vært presset frem av journalisten, og det kan godt ha vært tatt aldeles ut av sammenhengen.
Når det gjelder Hagen, så liker jeg ham ikke som politiker, men jeg synes det er direkte smakløst å prøve å fremstille dette som en slags brist i hans karakter. Han har selvsagt all skyld og fortjener å miste førerkortet inntil videre (noe som er helt rutine), men han fortjener ikke å henges ut på det viset som VG har gjort her. Synes jeg.
|