Sv: «Mokkamann»
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg kjenner jeg blir helt sånn her i ansiktet: over at man hisser seg opp over en desiliter øl, men tydeligvis mener ølhelleren må tåle drapstrusler.
Jeg er helt på linje med Maverick, og er rett og slett en smule sjokkert over hvor andre plasserer sympatien sin.
Jeg klikket innom en undersøkelse i Dagbladet her for leden hvor folk var blitt spurt om hva som var verst: mokkamannuttalelsen, fittekommentaren eller ølhellingen. Bare 7 % syntes den rasistiske fleipen var verst. Dette er virkelig så trist, og det at folk synes plumbofleipen bør tåles fordi den var uskyldig ment, fordi mannen ikke var vant til å være på tv, og fordi det er sånn man snakker på bygda er nesten det aller verste. Det er jo ikke noe av dette som gjør kommentaren mindre kjip - snarere tvert i mot. Det er skremmende at folk tydeligvis synes det er greit å snakke slikt til hverandre så lenge det ikke er noen som kan bli støtt i nærheten og fordi de kjenner et par med mørk hud som ikke tar seg nær av det. Når det er sagt, så er dette er en mann som tydeligvis er svært populær hos store mengder unge folk og som nettopp ikke en usynlig gutt fra bøgda som ikke er vant til store folkemengder. Han har spilt for folk og spredt drittekstene sine i åresvis, uavhnegig av hvor grei kar han egentlig er, sånn på privaten.
Men han skal ha ros for å ha innrømmet tabben sin og håndtert det greit etterpå, og så håper jeg han klarer å dra lærdom av det og kanskje videreføre denne innsikten til fansene sine.