Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 17:03   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Selvsagt kunne jeg funnet en oppskrift på kake uten egg eller melk, men om den er god vet jeg ikke. Vi har ingen allergier i familien og jeg kikket gjennom mine mest brukte kakeoppskrifter og alle inneholder egg og noen også melk, så jeg vet ikke helt hvilke vanlige oppskrifter uten egg du vet om? Å bake kaker uten egg gjør jeg derfor ytterst sjelden, så det ville jo bli et lite eksperiment sånn sett. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ikke tåler egg, så hva jeg ville gjort da får vi ta hvis det oppstår, men jeg regner ikke med det blir et problem. Og så er det dette med hvor enkelt det er å smekke sammen en kakemiks og at dette bør alle ha tid til eller ta seg tid til for en allergiker. Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.
Men som jeg skrev før har alle allergikere som har kommet på besøk til oss fått skikkelig mat og ingen har trengt å ta med noe eget. Så selv om jeg sitter her på et forum og diskuterer hva slags matutvalg allergikere skal få i selskaper er dette i praksis ikke en problemstilling for oss i det hele tatt.

Mern hva er poenget ditt, egentlig?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:04   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mern hva er poenget ditt, egentlig?

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne diskusjonen.

Gammel 26-01-12, 17:06   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi.

Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.

Jeg syns det er merkelig å invitere til selskap og mene at de som er invitert ikke kan forvente å kunne spise noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:08   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.

Gammel 26-01-12, 17:12   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.

Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?

Gammel 26-01-12, 17:15   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?

Dette blir bare for dumt. Gjennom hele diskusjonen har de aller fleste sagt at å ta med selv er helt ok, og at de til og med regner med det, men dette gjelder tydeligvis ikke for meg. Hvis det skal diskuteres på det nivået tror jeg at jeg takker for meg.

Gammel 26-01-12, 17:19   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir bare for dumt. Gjennom hele diskusjonen har de aller fleste sagt at å ta med selv er helt ok, og at de til og med regner med det, men dette gjelder tydeligvis ikke for meg. Hvis det skal diskuteres på det nivået tror jeg at jeg takker for meg.

De fleste har sagt at de tilbyr å sende med mat til sine allergiske barn. Det er litt forskjell på det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 26-01-12, 17:29   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

På hvilket nivå? Jeg slikter faktisk litt med å forstå denne motviljen folk har for å tilrettelegge i barneselskaper, når det ikke kunne falt dem inn å forlange at voksne gjester i et middagselskap skulle tatt med sin egen mat. Og selvfølgelig mener jeg innen rimelighetens grenser, det har jeg allerede skrevet.

Gammel 26-01-12, 17:08   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.

Jeg syns det er merkelig å invitere til selskap og mene at de som er invitert ikke kan forvente å kunne spise noe.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:14   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

Gammel 26-01-12, 17:19   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

Jeg for min del sliter med å skjønne hvorfor du setter likhetstegn mellom "kake som kan spises av en allergiker" og "kake som jeg ikke liker"?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:24   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor du setter likhetstegn ved allergivennlig kake og vond kake som du ikke liker? Også er det forskjell på å takke ja til et tilbud om at matallergikere tar med egen mat og å forlange at de skal gjøre det.

Gammel 26-01-12, 22:29   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I fjor laget jeg én kake, glutenfri, til hele 6-årsdagen. Alle spiste den, selvsagt, og det gikk mye av den. Gjør det samme i år, men i år har vi to med cøliaki i selskapet i motsetning til i fjor hvor det bare var en. Planen var å ha chips på bordet, men da endel typer har gluten bestemte vi oss for å ha popcorn i stedet. Jeg tenker det er hyggelig for det barnet med allergi å ikke være annerledes enn de andre, å kunne spise det samme som de gjør når de er i bursdag.

Gammel 26-01-12, 22:39   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi?

Heh, ikke liker? Det går faktisk an å lage svært så lekre allergivennlige kaker, som jeg garanterer at både du og alle andre liker, om du liker kake i det hele tatt.

Gammel 26-01-12, 17:18   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler ikke om motvilje mot å servere den maten generelt, men om å lage en hel kake vi ikke liker for at én annen person skal spise ett stykke.

Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne diskusjonen.

Det er jo ikke slik at unger som ikke har eggeallergi ikke kan spise kaker uten egg. Du baker selvsagt ikke en kake ekstra til eggeallergikeren, i tillegg til de tre du hadde tenkt å bake. Du lager selvsagt en kake uten egg (eller en kringle eller hva annet man nå har lyst til å servere som allergikeren kan spise), i stedet for en av de kakene man ellers ville bakt, også har man den som en del av det ordinære kakebordet. Det er da virkelig ikke er stort problem.

Jeg har ellers enda til gode å møte et barn som ikke vil ha kake fordi den er laget av posemiks. De ungene som liker kake, spiser kake enten den er laget fra grunnen av eller fra pose, er min erfaring. Det er selvsagt mulig at akkurat ditt barn ikke liker kaken, men du kan være ganske sikker på at de fleste andre ikke vil merke forskjell.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 18:44   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehh, man baker ikke en hel kake til allergikeren, men til alle i selskapet, som også allergikeren kan spise.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 19:15   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ehh, man baker ikke en hel kake til allergikeren, men til alle i selskapet, som også allergikeren kan spise.

Dette er en greie som mange tenker. Jeg jobber jo i barnehage, og der tilrettelegger man jo. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg prøvde å si at det enkleste hadde vært og kjøpe kylling/kalkunpølser til alle.(Da hadde vi bare muslimer som ikke bare spiste halal) Istedet så laget vi i 3 kasseroller, en til muslimene, en til allergikeren og en til resten. Når vi faktisk kunne gjort det enklere å lage bare 2. Eller at de skjønte at når vi f.eks laget lapskaus med pølser i og hadde halal til muslimene, så gikk det faktisk an at de andre ungene også spiste av det dersom det ble tomt for den andre. Det virker på meg som at "spesialmat" kun kan spises av dem det gjelder og ikke av alle(som ellers tåler det).

Gammel 26-01-12, 19:28   #18
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Dette er en greie som mange tenker. Jeg jobber jo i barnehage, og der tilrettelegger man jo. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg prøvde å si at det enkleste hadde vært og kjøpe kylling/kalkunpølser til alle.(Da hadde vi bare muslimer som ikke bare spiste halal) Istedet så laget vi i 3 kasseroller, en til muslimene, en til allergikeren og en til resten. Når vi faktisk kunne gjort det enklere å lage bare 2. Eller at de skjønte at når vi f.eks laget lapskaus med pølser i og hadde halal til muslimene, så gikk det faktisk an at de andre ungene også spiste av det dersom det ble tomt for den andre. Det virker på meg som at "spesialmat" kun kan spises av dem det gjelder og ikke av alle(som ellers tåler det).

Jeg spiser ikke Halalpølse.

Gammel 26-01-12, 19:35   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Hvorfor ikke? Er det religiøse årsaker til det?
Jeg har ved flere anledninger spis både kosher-mat og halal-mat, selv om jeg er norsk nesten-ateist og meldem i statskirken.

Gammel 26-01-12, 19:44   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Det gjør ikke jeg heller, hvis jeg kan unngå det. Hvis jeg er på besøk hjemme hos noen som serverer meg halalkjøtt så spiser jeg det for å være høflig, men aldri ellers. Jeg liker ikke slaktemetoden. Jeg er klar over at en god del av kjøttet som selges som ikke-halalkjøtt allikvel er halalkjøtt, men jeg spiser som sagt ikke halalkjøtt bevisst (dog med høflighetsunntak).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.