|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Mern hva er poenget ditt, egentlig?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.
|
|
|
#4 |
|
Eppur si muove.
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?
|
|
|
#6 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
De fleste har sagt at de tilbyr å sende med mat til sine allergiske barn. Det er litt forskjell på det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
På hvilket nivå? Jeg slikter faktisk litt med å forstå denne motviljen folk har for å tilrettelegge i barneselskaper, når det ikke kunne falt dem inn å forlange at voksne gjester i et middagselskap skulle tatt med sin egen mat. Og selvfølgelig mener jeg innen rimelighetens grenser, det har jeg allerede skrevet.
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Eppur si muove.
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Jeg for min del sliter med å skjønne hvorfor du setter likhetstegn mellom "kake som kan spises av en allergiker" og "kake som jeg ikke liker"? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du setter likhetstegn ved allergivennlig kake og vond kake som du ikke liker? Også er det forskjell på å takke ja til et tilbud om at matallergikere tar med egen mat og å forlange at de skal gjøre det.
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
I fjor laget jeg én kake, glutenfri, til hele 6-årsdagen. Alle spiste den, selvsagt, og det gikk mye av den. Gjør det samme i år, men i år har vi to med cøliaki i selskapet i motsetning til i fjor hvor det bare var en. Planen var å ha chips på bordet, men da endel typer har gluten bestemte vi oss for å ha popcorn i stedet. Jeg tenker det er hyggelig for det barnet med allergi å ikke være annerledes enn de andre, å kunne spise det samme som de gjør når de er i bursdag.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Heh, ikke liker? Det går faktisk an å lage svært så lekre allergivennlige kaker, som jeg garanterer at både du og alle andre liker, om du liker kake i det hele tatt.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke slik at unger som ikke har eggeallergi ikke kan spise kaker uten egg. Du baker selvsagt ikke en kake ekstra til eggeallergikeren, i tillegg til de tre du hadde tenkt å bake. Du lager selvsagt en kake uten egg (eller en kringle eller hva annet man nå har lyst til å servere som allergikeren kan spise), i stedet for en av de kakene man ellers ville bakt, også har man den som en del av det ordinære kakebordet. Det er da virkelig ikke er stort problem. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Ehh, man baker ikke en hel kake til allergikeren, men til alle i selskapet, som også allergikeren kan spise. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Dette er en greie som mange tenker. Jeg jobber jo i barnehage, og der tilrettelegger man jo. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg prøvde å si at det enkleste hadde vært og kjøpe kylling/kalkunpølser til alle.(Da hadde vi bare muslimer som ikke bare spiste halal) Istedet så laget vi i 3 kasseroller, en til muslimene, en til allergikeren og en til resten. Når vi faktisk kunne gjort det enklere å lage bare 2. Eller at de skjønte at når vi f.eks laget lapskaus med pølser i og hadde halal til muslimene, så gikk det faktisk an at de andre ungene også spiste av det dersom det ble tomt for den andre. Det virker på meg som at "spesialmat" kun kan spises av dem det gjelder og ikke av alle(som ellers tåler det).
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg spiser ikke Halalpølse.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvorfor ikke? Er det religiøse årsaker til det?
|
|
|
|
|
#20 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det gjør ikke jeg heller, hvis jeg kan unngå det. Hvis jeg er på besøk hjemme hos noen som serverer meg halalkjøtt så spiser jeg det for å være høflig, men aldri ellers. Jeg liker ikke slaktemetoden. Jeg er klar over at en god del av kjøttet som selges som ikke-halalkjøtt allikvel er halalkjøtt, men jeg spiser som sagt ikke halalkjøtt bevisst (dog med høflighetsunntak). |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|