Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?
Ifølge linken din ble han ikke siktet for ulovlig å ha tatt seg inn i vernede områder. Videre står det at "politiet har heller ikke etterforsket påstanden om miljøfarlig utslipp".
Men det jeg lurer på er, slik jeg skrev i forrige innlegg, hvor store ødeleggelser det faktisk er snakk om. Det skrives mye forskjellig om dette og annet, blant annet sier Tore Sunde-Rasmussen dette (VG):
"På den russiske siden av McMurdo-stasjonen går det konvoier med transport på en vei med størrelse på E39. Det er også flust med skip og tankere, og du kan til og med leie deg sightseeing. Her i Norge har vi en Amundsen-holdning om at man bare går på ski der, mens andre land dundrer seg frem. (...)
At Andhøy seiler med en båt i området, betyr null og niks med tanke på forurensning. Det er rett og slett en naiv holdning."
Jeg vet ikke, men ut ifra det voldsomme fokuset miljøhensyn har fått i diskusjonen om hvorvidt Andhøys tur er ok eller ren idioti, vil jeg regne med at fakta om dette er tilgjengelige og tungtveiende?
|