Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
(VG):
"På den russiske siden av McMurdo-stasjonen går det konvoier med transport på en vei med størrelse på E39. Det er også flust med skip og tankere, og du kan til og med leie deg sightseeing. Her i Norge har vi en Amundsen-holdning om at man bare går på ski der, mens andre land dundrer seg frem. (...)
At Andhøy seiler med en båt i området, betyr null og niks med tanke på forurensning. Det er rett og slett en naiv holdning."
Jeg vet ikke, men ut ifra det voldsomme fokuset miljøhensyn har fått i diskusjonen om hvorvidt Andhøys tur er ok eller ren idioti, vil jeg regne med at fakta om dette er tilgjengelige og tungtveiende?
Om det stemmer dette med "E39" noe jeg har lite grunnlag for å vurdere så er jeg 100% enig i at miljø-argumentene er tull...
Hvis ikke så synes jeg dem er 90% tull. Han farter rundt i en seilbåt.... Noe stort mer klimavenlig enn det tror jeg ikke man finner.
Jeg har stor sans for eventyrene hans og jeg synes det er kult at det er noen som virkelig tørr å utforske verden, flytte grenser og å være litt pionerer selv om hele verden er oppdaga både 2 og 3 ganger.
Uten at jeg har belegg for det så får jeg en følelse av at dette polarinstituttet o.l. institusjoner er noe "gubbete", trangsynt og sikkert ikke er så åpen for andre løsninger enn hva dem selv har funnet på.
Sist redigert av Lommelun : 31-01-12 kl 10:30.
|