Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Søtpotet?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-12, 15:15   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Søtpotet?

Ser ut som prosjektet "smilefjes lærer matlaging" foregår ved å bli kjent med en og en råvare.

Nå har jeg i et anfall av eventyrlyst kjøpt to store søtpoteter. På dagens meny står det kalkun (det er tross alt tirsdag ). Kan jeg integrere søtpoteter vellykket sammen med kalkun?

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:19   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søtpotet?

hva skal du gjøre med kalkunen?

søtpotet kan man jo gjøre utrolig mye med.

Gammel 07-02-12, 15:20   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kalkunen står og steker seg i ovnen med smør og salt og pepper på. Man kan som kjent ikke tilberede kalkun på andre måter enn det. ()

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:22   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Lag puré av søtpotet med poteter og/eller annet.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:25   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lag puré?

Duh - dette er sf, jeg må ha forklaring.

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:25   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

åh, en hel kalkun på en tirsdag, faktisk.

jeg elsker ovnsbakte rotgrønnsaker med masse søtpotet, sellerirot, gulrot og pastinakk, med hauger av hele hvitløkfedd og messe persille på.

Gammel 07-02-12, 15:26   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ovnstekte søtpoteter er supergodt! Skjær i båter og inn i stekovnen med dem.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:27   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan lage søtpotetmos - dvs. skrelle søtpotetene, dele i skiver (da koker de raskere) koke, helle av kokevann, mose, tilsette en skje rømme eller creme fraiche, smake til med salt og pepper og vips! ferdig. Eller lage candied yams - da skreller du, dele i ca. cm.tykke skiver, legger skivene som takstein i en form som er godt smurt med smør, legger på smørklatter og brunt sukker og hvis du er i det skikkelig dekadente hjørnet, topper du med mini-marsmallows. Og steker i ca. 30 min på 200 grader til alt er gyllent og boblete. Begge oppskrifter er fritt fra hukommelsen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:27   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ovnstekte søtpoteter er supergodt! Skjær i båter og inn i stekovnen med dem.

Det hørtes smart ut. Skrelle først? Jeg har pimpernellpoteter også, skal man ha begge deler eller er søtpoteter det man trenger til potet?

(Jeg har aldri smakt søtpoteter engang altså, jeg er virkelig ubrukelig som kokk.)

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:27   #10
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler ikke ovnsbakte søtpoteter. Det var ekstremt søtt. Jeg ville heller prøvd meg på en pure/mos hvor det var blandet med noe annet.

Gammel 07-02-12, 15:28   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Du kan lage søtpotetmos - dvs. skrelle søtpotetene, dele i skiver (da koker de raskere) koke, helle av kokevann, mose, tilsette en skje rømme eller creme fraiche, smake til med salt og pepper og vips! ferdig. Eller lage candied yams - da skreller du, dele i ca. cm.tykke skiver, legger skivene som takstein i en form som er godt smurt med smør, legger på smørklatter og brunt sukker og hvis du er i det skikkelig dekadente hjørnet, topper du med mini-marsmallows. Og steker i ca. 30 min på 200 grader til alt er gyllent og boblete. Begge oppskrifter er fritt fra hukommelsen.

Åh!

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:29   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pureforklaring for slike-som-liker-trinn-for-trinn-forklaringer:

Skrell grønnsakene som skal være i pureen. Det er godt med potet, søtpotet og gulrot sammen. Del grønnsakene i skiver, da går det fortere å koke dem. Kok grønnsakene til de er møre og lette å dele. Ikke bruk salt! Hell av kokevannet. Mos grønnsakene med dertil egnet redskap. Tilsett smørklatt og litt fløte, melk, rømme, hva-har-du. Smak til med salt og pepper. Værsågod å spis!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:30   #13
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det hørtes smart ut. Skrelle først? Jeg har pimpernellpoteter også, skal man ha begge deler eller er søtpoteter det man trenger til potet?

(Jeg har aldri smakt søtpoteter engang altså, jeg er virkelig ubrukelig som kokk.)

Vi har ikke skrelt, men jeg tror ikke vi har spist skallet heller... Så vi har vel skrelt etter steking, vi da.
Ja, det er søtt, men vi har pleid å ha det til skikkelig spicy mat, og da har det vært veldig godt.
Jeg vil tro at en av delene holder (altså: ikke både potet og søtpotet)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:34   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Pureforklaring for slike-som-liker-trinn-for-trinn-forklaringer:

Skrell grønnsakene som skal være i pureen. Det er godt med potet, søtpotet og gulrot sammen. Del grønnsakene i skiver, da går det fortere å koke dem. Kok grønnsakene til de er møre og lette å dele. Ikke bruk salt! Hell av kokevannet. Mos grønnsakene med dertil egnet redskap. Tilsett smørklatt og litt fløte, melk, rømme, hva-har-du. Smak til med salt og pepper. Værsågod å spis!

Aha! Stappe altså. Det kan jeg.

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:34   #15
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Enig med tiddelibom - ovnsstekte søtpoteter er kjempegodt. Men da må du skrelle dem først og skjære dem i skiver. Ildfast form og olivenolje er alt du trenger. Men de er gode kokte også. Bare at en del gjerne henger igjen i skallet, så da får du mere svinn.

Gammel 07-02-12, 15:36   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søtpoteter er fantastisk i mos sammen med litt potet kg kun sakt, pepper og god olivenolje. Jeg bruker ellers aldri olje i mos. Men dette lærte jeg av nigella lawson.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 15:54   #17
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Aha! Stappe altså. Det kan jeg.

Ikke bruk stavmikser, da blir stappen seig. Bruk en sånn:

Eller en sånn (denne bruker jeg, Clas Ohlsson):

Også er det best å varme opp melk/fløte før du heller i mosen, da holder den seg varm lengre

Gammel 07-02-12, 16:48   #18
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi var villoggal og spiste bakt søtpotet med bacon og kesam og løk her om dagen. Godt.

Gammel 07-02-12, 17:44   #19
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ovnsbakt søtpotet er helt nydelig, SÅ mye bedre enn potet og andre ting... NAM

Også veldig godt med søtpotetmos.

Man kan velge de rotgrønnsakene man har
http://ninabakke.blogspot.com/2011/0...d-fetaost.html

http://ninabakke.blogspot.com/2010/1...tpotet-og.html

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 18:01   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Årh søtpotet er nudelig både kokt, stekt, ovnsbakt, grillet og i mos.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.