Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?
Jeg kjenner at ytringsfriheten er så verdifull at vi ikke kan hindre denne fyren i å spre møkka si på Facebook, YouTube etc.
Når det er sagt, stiller jeg meg undrende til om en person som har slike holdninger, og som flagger dem i offentlig rom, helt klarer legge disse holdningene til side i klasserommet, som han påstår han gjør. Det er mulig han ikke vil komme med slik type "humor" overfor barna, men siden han uttaler han blant annet deler terroristens syn på integreringspolitikk, er jeg ikke helt trygg på at vedkommende som lærer ikke, underbevisst, ville behandle barn av ikke-etnisk norsk opprinnelse annerledes enn barn med Norskt Blod i årene, noe jeg antar er viktig å ha i et slikt skrudd menneskesyn.
Som lærer, når man arbeider med barn generelt, er man et forbilde. Ytringsfrihet har du, ja, men du er aldri så anonym når du sprer møkk på internet, at dette ikke vil komme både elever og foresatte for øre, og dermed er du heller ikke noe forbilde lenger, du er i beste fall naiv om du tror at det du legger på nett ikke vil påvirke de du er et forbilde for.
Man kan mene hva man vil om dette er humor eller ei, og vitsene kommer alltid, som Mauser påpeker, antakelig er det en form for ventilering av følelser, en måte å uskadeliggjøre det grusomme.
Men slike vitser og slik humor balanserer på en så hårfin egg, at den, i mine øyne, ikke er forenelig med det å ha ansvar for opplæring av barn. Jeg hadde ikke likt at læreren til mine barn flagget slike holdninger, om det var aldri så mye på privaten. Så kan man spørre seg hvor mye på privaten han holder det, siden han legger det FB.
Så, for å oppsummere, ytringsfrihet, ja, men finn deg en jobb hvor du ikke påvirker barn med møkka.