Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man virkelig kalle dette humor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 11:06   #21
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

så har de vel mulighet til å si og mene det de ønsker - dessverre.

Hva er alternativet, da? Sensur av alle ytringer vi ikke liker? Og hvem er 'vi' som skal bestemme hva som er greit?

Gammel 10-02-12, 11:10   #22
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er humor. Man behøver ikke å like den, eller synes det er morsomt.

Men det er nå engang slik at det dukker opp vitser i løpet av forholdsvis kort tid etter katastrofer, hendelser og episoder som omtales i media eller blant folk flest. Om det er sult, gassing av hele folkegrupper, mordbranner eller skoleskytinger spiller ingen rolle, vitsene kommer.

Ja, jeg ser den.

Jeg har nok en tendens til å reagere sterkt med en gang jeg leser ting jeg ikke liker, og klarer ikke helt å se andre sider enn den jeg føler der og da.

Men jeg hadde nok hatt store vansker med å ha denne læreren som forbilde for mine barn. Han kan jo være en flink lærer, en kjemperessurs i klasserommet, og vise gode og positive holdninger der, men jeg tror nok at hans FB-statuser og videoer ville vært godt kjent for i alle fall de eldste elevene. Og for meg hadde det vært vanskelig å forklare mine unger at hans måte å være på utenfor klasserommer var hans greie, og at vi bare skulle forholde oss til hans rolle på skolen.
Eldstemor her har hatt sterk reaksjon etter Utøyatragedien, og jeg vet hun ville ha reagert veldig på slike statuser. Jeg tror hun ville ha hatt vansker med å respektere en lærer på samme måte etter å ha lest slikt.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:13   #23
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er alternativet, da? Sensur av alle ytringer vi ikke liker? Og hvem er 'vi' som skal bestemme hva som er greit?

Jeg har ikke sagt at det er noen alternativ, men jeg synes det er leit at mennesker kan ha slike meninger og slike ytringer. Derfor dessverre.

Jeg hever meg ikke over noen, men jeg har vansker med å se humoren i dette. Som lærer selv tenker jeg over hva jeg som privatperson publiserer og snakker høyt om. Alt trenger ikke nødvendigvis å passere munnen.

Gammel 10-02-12, 11:15   #24
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt klart at folk må få ytre det de ønsker, selv om man personlig tar sterk avstand fra dem.
Men i en god del yrker, så mener jeg at slike ytringer ikke er forenelig med å skulle fremstå som rollemodell og lærer for barn.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:26   #25
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som lærer i grunnskolen kan man ikke la være å forholde seg til Opplæringsloven. Der står det blant annet:

Sitat:

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

En lærer som har et politiske standpunkt som går helt på tvers av dette og som flagger det høyt (gjennom FB, filmer osv), mener jeg ikke er skikket til å jobbe som lærer. Om han er f.eks. renovasjonsarbeider, revisor eller har et annet yrke, ville det vært uproblematisk.

At vi ikke ser humoren i kommentaren, betyr ikke at det ikke er humor.

Gammel 10-02-12, 11:47   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde helt klart satt meg fullstendig på bakbeina om han var lærer til mine unger - jeg hadde nektet ungene mine å gå på skolen før skolen kunne garantere at denne læreren ikke stakk nesa si inn i klasserommet til noen av mine unger. Ett sted går grensa for meg, og den går definitivt her - og kanskje til og med før.

Ranere - som vi snakket om i et annet innlegg - må gjerne undervise ungene mine. Men denne personen her - nei, nei, nei.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:49   #27
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ville uansett ikke sendt mine barn til time med en høyreekstrem lærer som sympatiserte med Breivik og snakket om jaktsesong på Utøya. Hva jussen i dette er får andre vurdere, men som forelder ville det vært uaktuelt at barna mine deltok i timene til den læreren.

Helt enig med Kasia.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 11:49   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå står det på db at han mistet jobben faktisk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:02   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis han sier det til elevene, synes jeg det er et grovt overtramp, men ja, jeg synes ytringsfriheten skal stå så sterkt at folk skal få lov til å være idioter, rasister og tullinger på sin egen FB-side.

Jeg syns også de skal få skrive hva de vil, men de må også ta konsekvensen av at de da ikke blir ansett som skikket til å jobbe som lærer. Ytringsfrihet betyr ikke at ytringene ikke skal få konsekvenser.

Greit at det er humor, men grunnen han oppgir til at det er morsomt er samme grunn som mobbere ofte oppgir. Ingen jeg vil skal jobbe med barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:18   #30
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns også de skal få skrive hva de vil, men de må også ta konsekvensen av at de da ikke blir ansett som skikket til å jobbe som lærer. Ytringsfrihet betyr ikke at ytringene ikke skal få konsekvenser.

Greit at det er humor, men grunnen han oppgir til at det er morsomt er samme grunn som mobbere ofte oppgir. Ingen jeg vil skal jobbe med barn.

Nei, akkurat. Der satte du ord på det jeg prøvde å formulere.

Gammel 10-02-12, 12:29   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at ytringsfriheten er så verdifull at vi ikke kan hindre denne fyren i å spre møkka si på Facebook, YouTube etc.

Når det er sagt, stiller jeg meg undrende til om en person som har slike holdninger, og som flagger dem i offentlig rom, helt klarer legge disse holdningene til side i klasserommet, som han påstår han gjør. Det er mulig han ikke vil komme med slik type "humor" overfor barna, men siden han uttaler han blant annet deler terroristens syn på integreringspolitikk, er jeg ikke helt trygg på at vedkommende som lærer ikke, underbevisst, ville behandle barn av ikke-etnisk norsk opprinnelse annerledes enn barn med Norskt Blod i årene, noe jeg antar er viktig å ha i et slikt skrudd menneskesyn.

Som lærer, når man arbeider med barn generelt, er man et forbilde. Ytringsfrihet har du, ja, men du er aldri så anonym når du sprer møkk på internet, at dette ikke vil komme både elever og foresatte for øre, og dermed er du heller ikke noe forbilde lenger, du er i beste fall naiv om du tror at det du legger på nett ikke vil påvirke de du er et forbilde for.

Man kan mene hva man vil om dette er humor eller ei, og vitsene kommer alltid, som Mauser påpeker, antakelig er det en form for ventilering av følelser, en måte å uskadeliggjøre det grusomme.

Men slike vitser og slik humor balanserer på en så hårfin egg, at den, i mine øyne, ikke er forenelig med det å ha ansvar for opplæring av barn. Jeg hadde ikke likt at læreren til mine barn flagget slike holdninger, om det var aldri så mye på privaten. Så kan man spørre seg hvor mye på privaten han holder det, siden han legger det FB.

Så, for å oppsummere, ytringsfrihet, ja, men finn deg en jobb hvor du ikke påvirker barn med møkka.

Gammel 10-02-12, 12:31   #32
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner at ytringsfriheten er så verdifull at vi ikke kan hindre denne fyren i å spre møkka si på Facebook, YouTube etc.

Når det er sagt, stiller jeg meg undrende til om en person som har slike holdninger, og som flagger dem i offentlig rom, helt klarer legge disse holdningene til side i klasserommet, som han påstår han gjør. Det er mulig han ikke vil komme med slik type "humor" overfor barna, men siden han uttaler han blant annet deler terroristens syn på integreringspolitikk, er jeg ikke helt trygg på at vedkommende som lærer ikke, underbevisst, ville behandle barn av ikke-etnisk norsk opprinnelse annerledes enn barn med Norskt Blod i årene, noe jeg antar er viktig å ha i et slikt skrudd menneskesyn.

Som lærer, når man arbeider med barn generelt, er man et forbilde. Ytringsfrihet har du, ja, men du er aldri så anonym når du sprer møkk på internet, at dette ikke vil komme både elever og foresatte for øre, og dermed er du heller ikke noe forbilde lenger, du er i beste fall naiv om du tror at det du legger på nett ikke vil påvirke de du er et forbilde for.

Man kan mene hva man vil om dette er humor eller ei, og vitsene kommer alltid, som Mauser påpeker, antakelig er det en form for ventilering av følelser, en måte å uskadeliggjøre det umulige.

Men slike vitser og slik humor balanserer på en så hårfin egg, at den, i mine øyne, ikke er forenelig med det å ha ansvar for opplæring av barn. Jeg hadde ikke likt at læreren til mine barn flagget slike holdninger, om det var aldri så mye på privaten. Så kan man spørre seg hvor mye på privaten han holder det, siden han legger det FB.

Så, for å oppsummere, ytringsfrihet, ja, men finn deg en jobb hvor du ikke påvirker barn med møkka.

Dette synes jeg var veldig godt skrvet, Inagh!

Gammel 10-02-12, 12:40   #33
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Inagh skriver det bare så bra.

Mine barn hadde ikke fått ha han som lærer.
Det er nok ikke grunn for oppsigelse, men jeg hadde krevd at mine barn skulle fått gå i en annen klasse for å slippe han som lærer.

Gammel 10-02-12, 12:45   #34
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at dette viser godt hvor vanskelig balansegangen mellom jobb og privatliv er for enkelte yrkesgrupper nå som sosiale medier er så mye brukt. For 20 år siden kunne hvilken som helst lærer ment akkurat det samme og sagt det til sine venner (slik enkelte tror de gjør de deler ting på FB). Ingen av oss hadde funnet det ut og vi hadde vurdert vedkommende basert på hvordan han var som lærer, ikke "humoren" han har på fritiden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:57   #35
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke humor nei, og han har ingenting i en skole å gjøre.

Gammel 10-02-12, 13:12   #36
konsulenten
Passiv

Standard

Klart det er humor! Han dummer seg jo fullstendig ut. Jeg måtte ihvertfall le av han.

Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:46   #37
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10043303

Han er sparket, og kommer vel neppe til å bli ansatt som lærer. Han har gjort seg godt kjent nå, sto også fram på nyhetene i går.

Inagh har sagt det så godt. Jeg tror heller ikke en så tydelig person kan undervise objektivt.

Gammel 10-02-12, 13:56   #38
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker vel egentlig at det skorter mest på den sosiale kompetansen og at han kanskje kunne hatt godt av et lynkurs i betydningen av ironi....
Men, akkurat DET er han ikke alene om på Facebook i allefall.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:05   #39
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenker vel egentlig at det skorter mest på den sosiale kompetansen og at han kanskje kunne hatt godt av et lynkurs i betydningen av ironi....
Men, akkurat DET er han ikke alene om på Facebook i allefall.

Vet du, det er jeg ikke enig med. Jeg tror ikke han mente det humoristisk - nå prøver han å vri på det for å komme unna. Han er en ekstrem tosk.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:16   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Virkelig?

Her har jeg lyst å sitere Arnulf Øverland:
"Da Hitler først opptrådte på arenaen vakte han alminnelig latter. Vi ler ikke så godt idag. La oss begripe at nazismen ikke er latterlig, den er livsfarlig."

Folk kommer jo ikke til makten av at man ler av dem. Det er jo når folk begynner å ta slike tullinger på alvor og stemmer på dem at det blir farlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.