|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Blekksprut
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Invisible Children
Absolutt. Du har et godt poeng, men inntil det kommer mer konkret informasjon på banen (UNICEF feks støtter jo denne "aksjonen") har jeg ikke tenkt å være flau over at jeg har bestillt denne pakken og delt videoen. Jeg er ikke fremmed for å kaste hele pakken i søpla om det skulle vise seg at dette ikke er ok. Frem til da tenker jeg å holde på optimismen
|
|
|
#62 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Invisible ChildrenEnig med Tallulah.
|
|
|
#63 |
|
By the Sea
|
Hvilke etablerte løsninger finnes og hvilke tiltak har de på gang?
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Sv: Invisible ChildrenHvor finner dere dette med UNICEF? Når jeg googler ser jeg at de støtter en film fra 2005 som heter "all the invisible children", men det er så vidt jeg kan se ikke det samme.
|
|
|
#65 |
|
By the Sea
|
Sv: Invisible ChildrenFra denne artikkelen:
|
|
|
#66 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fra VG-linken:
Jeg står fremdeles for at jeg synes det er viktig med informasjonen IC gir. Kony er et reellt problem og en sånn film fører til et viktig fokus på en "glemt" problem. Ofte er det slik - at for at Vesten skal se problemene i Afrika, så må det konkretiseres. Dette er selvsagt vist på en naiv og enkel måte med en bad guy og blabla. Men husk at dette er en film som i hovedsak er lagd for å fenge amerikansk ungdom og fordomsfull som jeg er - så trenger de en enkel problemstilling. Hadde man gått inn i hele problemstillingen i Uganda, er jeg redd man hadde mistet de.
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Invisible ChildrenDet jeg ser som et problem er at om man har filosofien om at det kun er de etablerte (som Leger uten Grenser, Redd Barna osv) som man bør gi penger til, da brenner man broer for de menneskene som er engasjerte og som virkelig vil hjelpe. Som legger ned masse tid og engasjemang for å få det til.
De er kanskje ikke så profesjonelle som mange andre, men de gjør noe! Det er så mange av oss som sitter i sofaen og snakker om å gjøre, meg selv inkludert. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Sv: Invisible ChildrenJeg tror ingen har problem med fokuset på saken, og at noen skal være snurt syns jeg blir helt søkt.
|
|
|
#69 |
|
|
Sv: Invisible ChildrenJeg ser absolutt det negative de har gjort og jeg vil egentlig ikke forsvare dem, men jeg føler at det kanskje blir litt ensidig kritikk her.
Men det var ikke her engasjemanget hans lå, han møtte en gutt som hadde vært med om noe grusomt og han bestemte seg for å gjøre noe med dette. Jeg ser ikke noe feil i å engasjere seg for en bestemt sak, i stedet for i bredden. Ikke heller å starte opp hjelpearbeid. Jeg har en tidligere kollega som engasjerer seg for i et barnhjem i Colombia. Han samler inn klær og penger. Er det feil også? Burde han ha gått via en større organisasjon?
Det er selvsagt alt for ille om det er tilfelle. Jeg er ikke godt nok innsatt i saken for å vite om det finnes andre bedre måter å få tatt denne mannen på. Jeg håper at det at amerikanske soldater var der gjorde mindre ugang enn hva denne mannen har gjort, men det kan jeg selvsagt ikke vite. Det er synd at han ikke ble tatt og at han fikk en rettferdig rettsak. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Invisible ChildrenPelen og D'arcy sier mye bra her. Det er fornuftig å være skeptisk, og det er fornuftig å tenke igjennom ting.
|
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Invisible ChildrenPelen, jeg regner med at du ikke setter det å samle inn klær til et barnehjem i samme bås som å prøve å forandre et lands ekstremt komplekse politiske situasjon, blant annet med militær støtte?
|
|
|
#73 |
|
This is normal!
|
Sv: Invisible ChildrenJeg synes det er flott at folk vil engasjere seg og gi støtte, men det er gode grunner til å tenke over hvem man gir støtte til.
Det kan slå feil, ja. Og det kan gjøre mye godt. Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere slike private initiativ, så jeg gir ikke til dem.
|
|
|
|
#74 |
|
This is normal!
|
Hvis man velger å støtte noe og promotere det på FB, bør man jo ha satt seg inn i hva det dreier seg om. Hva om du gir penger til en organisasjon som f.eks. er med og forverrer en konflikt? Da hjelper det ikke at du har gode intensjoner.
|
|
|
|
#75 |
|
|
Det er selvsagt ikke samme sak, men begge begynte i det små med et brennende engagemang om å gjøre noe, om å hjelpe.
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
This is normal!
|
Men hva om engasjementet deres gjør situasjonen verre for allerede utsatte mennesker?
|
|
|
|
#77 |
|
Protonterapeut
|
Flyktningehjelpen er i Uganda, riktignok på vei ut, men det er fordi folk flytter hjem igjen og flyktningeleieren legges ned. Mye fordi LRA er drevet ut av Uganda.
|
|
|
#78 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
By the Sea
|
Sv: Invisible ChildrenHer er det mange nyanser - og det er det i bistandsarbeid generelt. Selv store organisasjoner kan tråkke feil og gjøre feilvurderinger og det er både gunstige og ugunstige måter å gjøre forsøk på å hjelpe. Det er et stort og alvorlig tema som må tas på alvor og jeg lytter til alle som har kunnskap og noe å melde, det er helt sikkert.
|
|
|
#80 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Enig i alt! |
|
|