Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Invisible Children

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-12, 17:44   #61
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Invisible Children

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er greit det, cecix. Men jeg syns det er litt snodig at du tviholder på dette etter kritikken som har kommet frem. Det er ikke flaut å ha blitt revet med og engasjert, men det er jo fint å kunne revurdere også.

Absolutt. Du har et godt poeng, men inntil det kommer mer konkret informasjon på banen (UNICEF feks støtter jo denne "aksjonen") har jeg ikke tenkt å være flau over at jeg har bestillt denne pakken og delt videoen. Jeg er ikke fremmed for å kaste hele pakken i søpla om det skulle vise seg at dette ikke er ok. Frem til da tenker jeg å holde på optimismen

Gammel 08-03-12, 17:45   #62
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Tallulah.
Det finnes mange små og ukjente hjelpeorganisasjoner, som regel dedikert til enkelt landsbyer eller barnehjem, som man ikke hører mye om og av. Jeg blir stadig invitert til å sende klær både hit og dit på Facebook og via venner, og noen ganger tar jeg sjansen, andre ganger ikke. Det kommer litt an på hvor nære bakmennene er, er det venners venner, eller er det noen som kjente en eller annen sin fetter som hadde en tante osv. Noen ganger tar man sjansen, andre ganger - når det gjelder så store saker, blir jeg mer skeptisk og vil mye heller gå for allerede etablerte løsninger dersom det finnes. Og det gjør det jo her.

Gammel 08-03-12, 17:48   #63
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Og det gjør det jo her.

Hvilke etablerte løsninger finnes og hvilke tiltak har de på gang?

Gammel 08-03-12, 18:15   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor finner dere dette med UNICEF? Når jeg googler ser jeg at de støtter en film fra 2005 som heter "all the invisible children", men det er så vidt jeg kan se ikke det samme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 18:43   #65
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra denne artikkelen:

Dokumentarfilmen har mottatt massiv støtte i sosiale medier og fra andre humanitære organisasjoner.

Bernt Gudmund Apeland, generalssekretær i UNICEF Norge, er blant dem som støtter budskapet i filmen.

- Jeg er imponert over hvordan filmskaperne har klart å løfte opp opp et veldig, veldig viktig problem. De synliggjør den grusomme praksisen med å kidnappe barn og tvinge dem til å bli barnesoldater. Dermed lykkes de med å gjøre de usynlige barna synlige, sier Apeland til VG Nettt.

Gammel 08-03-12, 18:50   #66
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor finner dere dette med UNICEF? Når jeg googler ser jeg at de støtter en film fra 2005 som heter "all the invisible children", men det er så vidt jeg kan se ikke det samme.

Fra VG-linken:

Sitat:

Får hyllest

Dokumentarfilmen har mottatt massiv støtte i sosiale medier og fra andre humanitære organisasjoner.

Bernt Gudmund Apeland, generalssekretær i UNICEF Norge, er blant dem som støtter budskapet i filmen.

- Jeg er imponert over hvordan filmskaperne har klart å løfte opp opp et veldig, veldig viktig problem. De synliggjør den grusomme praksisen med å kidnappe barn og tvinge dem til å bli barnesoldater. Dermed lykkes de med å gjøre de usynlige barna synlige, sier Apeland til VG Nettt.

Jeg står fremdeles for at jeg synes det er viktig med informasjonen IC gir. Kony er et reellt problem og en sånn film fører til et viktig fokus på en "glemt" problem. Ofte er det slik - at for at Vesten skal se problemene i Afrika, så må det konkretiseres. Dette er selvsagt vist på en naiv og enkel måte med en bad guy og blabla. Men husk at dette er en film som i hovedsak er lagd for å fenge amerikansk ungdom og fordomsfull som jeg er - så trenger de en enkel problemstilling. Hadde man gått inn i hele problemstillingen i Uganda, er jeg redd man hadde mistet de.

Jeg får litt følelsen av at noen (som f.eks. Morten Bøås i FaFo) er litt snurt fordi IC har klart på 1 døgn å få massiv oppslutning på noe som han har jobbet lengre med. Og den "hvite mann" blir så teit at jeg kjenner jeg blir forbanna. Skal man altså ikke få engasjere seg i problemstillinger i Afrika bare fordi man har feil inntekt og feil hudfarge?

Jeg ser mange problemer med denne kampanjen, ja. Men samtidig har den fått opp øynene på millioner bare i løpet av et døgn og det står det faktisk respekt av!!

Gammel 08-03-12, 18:59   #67
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ser som et problem er at om man har filosofien om at det kun er de etablerte (som Leger uten Grenser, Redd Barna osv) som man bør gi penger til, da brenner man broer for de menneskene som er engasjerte og som virkelig vil hjelpe. Som legger ned masse tid og engasjemang for å få det til.

Jeg liker folk som engasjerer seg og som brenner for noe. Jeg skulle ønske at jeg hadde tid og engasjemang til å gjøre det selv.

Røde Kors, f.eks. bruker også mye penger til administrasjon. Norsk Folkehjelp bruker mindre (etter hva jeg har fått med meg f.eks. herfra).

Jeg støtter Norsk Folkehjelp jevnlig, jeg vet ikke om det er riktig organisasjon å gi til, det har jeg ikke satt meg godt nok i, men det føles godt. Å få opp oppmerksomheten kring Kony tror jeg oppriktig talt ikke skader.

Følgende var vel ikke det mest smarte de har gjort og de angrer nok, men jeg kan love at det er bilder som er tatt på meg som jeg neppe hadde ønsket lå ute på nett. Kommer herfra.

Sitat:

RE: THE PHOTO OF THE FOUNDERS WITH THE GUNS (SEE BANNER IMAGE)
A story told by Jason Russell: The photo of Bobby, Laren and I with the guns was taken in an LRA camp in DRC during the 2008 Juba Peace Talks. We were there to see Joseph Kony come to the table to sign the Final Peace Agreement. The Sudan People’s Liberation Army (SPLA) was surrounding our camp for protection since Sudan was mediating the peace talks. We wanted to talk to them and film them and get their perspective. And because Bobby, Laren and I are friends and had been doing this for 5 years, we thought it would be funny to bring back to our friends and family a joke photo. You know, “Haha - they have bazookas in their hands but they’re actually fighting for peace.” The ironic thing about this photo is that I HATE guns. I always have. Back in 2008 I wanted this war to end, like we all did, peacefully, through peace talks. But Kony was not interested in that; he kept killing. And we still don’t want war. We don’t want him killed and we don’t want bombs dropped. We want him alive and captured and brought to justice.

De er kanskje ikke så profesjonelle som mange andre, men de gjør noe! Det er så mange av oss som sitter i sofaen og snakker om å gjøre, meg selv inkludert.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 19:26   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ingen har problem med fokuset på saken, og at noen skal være snurt syns jeg blir helt søkt.

Privat engasjement er kjempefint, men når jeg skal hjelpe gjør jeg det primært for å nettopp hjelpe de som trenger det mest, ikke støtte noen fordi de har vært så greie å engasjere seg. Grunnen til at man skal støtte etablerte organisasjoner er jo nettopp fordi det er effektivt. Disse folka kunne jo faktisk valgt å legge kreftene sine i å lage en infodilm for en eksisterende hjelpeorganisasjon med massiv kunnskap om konflikten.

Jeg syns også det ble stilt et viktig spørsmål litt lenger opp her: ved å støtte amerikanske militærhandlinger i Uganda støtter man kanskje også at barnesoldater blir skutt. Har dere gjort dere opp en mening om det?

Gammel 08-03-12, 20:01   #69
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser absolutt det negative de har gjort og jeg vil egentlig ikke forsvare dem, men jeg føler at det kanskje blir litt ensidig kritikk her.

Privat engasjement er kjempefint, men når jeg skal hjelpe gjør jeg det primært for å nettopp hjelpe de som trenger det mest, ikke støtte noen fordi de har vært så greie å engasjere seg. Grunnen til at man skal støtte etablerte organisasjoner er jo nettopp fordi det er effektivt. Disse folka kunne jo faktisk valgt å legge kreftene sine i å lage en infodilm for en eksisterende hjelpeorganisasjon med massiv kunnskap om konflikten.

Men det var ikke her engasjemanget hans lå, han møtte en gutt som hadde vært med om noe grusomt og han bestemte seg for å gjøre noe med dette. Jeg ser ikke noe feil i å engasjere seg for en bestemt sak, i stedet for i bredden. Ikke heller å starte opp hjelpearbeid. Jeg har en tidligere kollega som engasjerer seg for i et barnhjem i Colombia. Han samler inn klær og penger. Er det feil også? Burde han ha gått via en større organisasjon?

Det er absolutt et mulder der ute og det er vanskelig å vite hva man skal støtte eller ikke. Jeg velger stort sett å kun støtte de etablerte, noen ganger gjør jeg et unntak.

Jeg syns også det ble stilt et viktig spørsmål litt lenger opp her: ved å støtte amerikanske militærhandlinger i Uganda støtter man kanskje også at barnesoldater blir skutt. Har dere gjort dere opp en mening om det?

Det er selvsagt alt for ille om det er tilfelle. Jeg er ikke godt nok innsatt i saken for å vite om det finnes andre bedre måter å få tatt denne mannen på. Jeg håper at det at amerikanske soldater var der gjorde mindre ugang enn hva denne mannen har gjort, men det kan jeg selvsagt ikke vite. Det er synd at han ikke ble tatt og at han fikk en rettferdig rettsak.

Gammel 08-03-12, 20:23   #70
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Pelen og D'arcy sier mye bra her. Det er fornuftig å være skeptisk, og det er fornuftig å tenke igjennom ting.
Jeg kan nok sikkert ikke være enig i alt IC gjør, og de har sikkert gjort en del dumme ting i forhold til pengebruken. Men det samme har også Røde Kors. Ikke det at det forsvarer det, men når folk prøver å få frem et viktig budskap så syns jeg man kan ta seg tid til å lytte en gang i blant.

Jeg kan dele linken og vise at jeg støtter åpenhet og mer fokus på de forferdelige tingene som skjer i enkelte land i Afrika. At filmen er litt for "amerikanisert" etter min smak får så være, den vekker følelser og den setter fokus på ting som kanskje er glemt for mange.

Pengestøtten min nå for tiden går til Krafttak mot kreft, og ellers så støtter jeg noen av de store organsiasjonene. Men jeg har også vært med på å gi støtte til små prosjekter som har jobbet lokalt og gitt gode resultater.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 20:45   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Pelen, jeg regner med at du ikke setter det å samle inn klær til et barnehjem i samme bås som å prøve å forandre et lands ekstremt komplekse politiske situasjon, blant annet med militær støtte?

Det kan godt hende det er helt strålende å støtte denne fyren og organisasjonen hans, jeg skulle bare ønske dere satte dere grundigere inn i saken før dere gjør det til deres egen kampsak.

Gammel 08-03-12, 21:00   #72
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Må man anse det som en egen kampsak fordi man velger å støtte noe?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:00   #73
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er flott at folk vil engasjere seg og gi støtte, men det er gode grunner til å tenke over hvem man gir støtte til.

Jeg tror det var A-magasinet som hadde et oppslag for ikke så lenge siden om små, private hjelpeprosjekter. Noen av disse gjør mer skade en gavn, får for korte tidsperspektiver, penger forsvinner osv.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har en tidligere kollega som engasjerer seg for i et barnhjem i Colombia. Han samler inn klær og penger. Er det feil også? Burde han ha gått via en større organisasjon?

Det kan slå feil, ja. Og det kan gjøre mye godt. Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere slike private initiativ, så jeg gir ikke til dem.

Når det gjelder de store norske organisasjonene, kikkes de fleste nøye i kortene i forhold til hvor pengene går. (De fleste kontrolleres av Innsamlingskontrollen.) Røde Kors bruker f.eks. ca 3,5 % til administrasjon. 90 % av midlene går til formålet. De samarbeider med Røde Kors/Røde Halvmåne i de landene de opererer og har tett samarbeid med lokale grupper. Bistand er vrient og selv de store organisasjonene kan trå feil, men jeg mener sjansen er mindre for det hos dem, siden de har lengre og høyere kompetanse.

Gammel 08-03-12, 21:02   #74
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hvis man velger å støtte noe og promotere det på FB, bør man jo ha satt seg inn i hva det dreier seg om. Hva om du gir penger til en organisasjon som f.eks. er med og forverrer en konflikt? Da hjelper det ikke at du har gode intensjoner.

Gammel 08-03-12, 21:04   #75
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Pelen, jeg regner med at du ikke setter det å samle inn klær til et barnehjem i samme bås som å prøve å forandre et lands ekstremt komplekse politiske situasjon, blant annet med militær støtte?

Det kan godt hende det er helt strålende å støtte denne fyren og organisasjonen hans, jeg skulle bare ønske dere satte dere grundigere inn i saken før dere gjør det til deres egen kampsak.

Det er selvsagt ikke samme sak, men begge begynte i det små med et brennende engagemang om å gjøre noe, om å hjelpe.

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Gammel 08-03-12, 21:05   #76
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det jeg ser som et problem er at om man har filosofien om at det kun er de etablerte (som Leger uten Grenser, Redd Barna osv) som man bør gi penger til, da brenner man broer for de menneskene som er engasjerte og som virkelig vil hjelpe. Som legger ned masse tid og engasjemang for å få det til.

Jeg liker folk som engasjerer seg og som brenner for noe. Jeg skulle ønske at jeg hadde tid og engasjemang til å gjøre det selv.

Men hva om engasjementet deres gjør situasjonen verre for allerede utsatte mennesker?

"Frivillig ferie" er et eksempel. Folk drar ut for å jobbe som frivillige på f.eks. barnehjem. Det høres jo fint ut i utgangspunktet, men det kan ha noen utilsiktede og alvorlige biefekter.

Gammel 08-03-12, 21:28   #77
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvilke etablerte løsninger finnes og hvilke tiltak har de på gang?

Flyktningehjelpen er i Uganda, riktignok på vei ut, men det er fordi folk flytter hjem igjen og flyktningeleieren legges ned. Mye fordi LRA er drevet ut av Uganda.

http://www.norad.no/no/om-bistand/la.../afrika/uganda

Gammel 08-03-12, 21:32   #78
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sitat:

Europadirektør i Human Rights Watch, Jon Egeland, har imidlertid møtt Joseph Kony. Til Nettavisen forteller Egeland at han støtter kampanjen.

- Human Rights Watch er med på å spre videoen (Kony 2012) på Facebook og andre steder. Samtidig vil vi ha kampanjer hvor barn forteller hva de er rammet av, og at de skal vekke opinionen i andre deler av verden. Dette har altfor lenge vært en glemt katastrofe, sier Egeland.

http://www.na24.no/article3351810.ece

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 21:49   #79
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Her er det mange nyanser - og det er det i bistandsarbeid generelt. Selv store organisasjoner kan tråkke feil og gjøre feilvurderinger og det er både gunstige og ugunstige måter å gjøre forsøk på å hjelpe. Det er et stort og alvorlig tema som må tas på alvor og jeg lytter til alle som har kunnskap og noe å melde, det er helt sikkert.

Det som synes klart, er at også denne organisasjonen, framgangsmåten og saken er mer nyansert enn "good" or "bad" - og det jeg har prøvd å si noe om, er at å hoppe i strupen på initiativtakere ikke er det spor mer nyansert og klokt enne å ukritisk omfavne. Jeg bet meg også merke i Egelands positive innsttilling som det blir henvist til over her, og jeg tenker at man nokså trygt i alle fall kan anerkjenne at videoen har skapt en oppmerksomhet rundt saken som kan brukes til noe.

Jeg blir ikke imponert over utdriting av "hvites engasjement i Afrika" og hissige spørsmål i denne tråden om hva man vil med å spre denne videoen, hæ? HÆ??

Det er fullt mulig å dele egen kunnskap og innsikt uten å være arrogant.

Det er vel ingen hemmelighet at å skape blest om en sak er en nødvendlighet i seg selv for å få utrettet noe på et samfunnsnivå?

Gammel 08-03-12, 21:54   #80
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Her er det mange nyanser - og det er det i bistandsarbeid generelt. Selv store organisasjoner kan tråkke feil og gjøre feilvurderinger og det er både gunstige og ugunstige måter å gjøre forsøk på å hjelpe. Det er et stort og alvorlig tema som må tas på alvor og jeg lytter til alle som har kunnskap og noe å melde, det er helt sikkert.

Det som synes klart, er at også denne organisasjonen, framgangsmåten og saken er mer nyansert enn "good" or "bad" - og det jeg har prøvd å si noe om, er at å hoppe i strupen på initiativtakere ikke er det spor mer nyansert og klokt enne å ukritisk omfavne. Jeg bet meg også merke i Egelands positive innsttilling som det blir henvist til over her, og jeg tenker at man nokså trygt i alle fall kan anerkjenne at videoen har skapt en oppmerksomhet rundt saken som kan brukes til noe.

Jeg blir ikke imponert over utdriting av "hvites engasjement i Afrika" og hissige spørsmål i denne tråden om hva man vil med å spre denne videoen, hæ? HÆ??

Det er fullt mulig å dele egen kunnskap og innsikt uten å være arrogant.

Det er vel ingen hemmelighet at å skape blest om en sak er en nødvendlighet i seg selv for å få utrettet noe på et samfunnsnivå?

Enig i alt!

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.