|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Jentefesten
Viss du hadde sagt "er ikke dette et valg en av foreldrene må få lov til å ta selv?", så kanskje. Men framleis er det ikkje ein diskusjon om korvidt ein av dei vaksne i ein familie skal la vere å jobbe, vere heime med ungar og husarbeid med ei naiv tru på at ekteskapet vil vare for evig og den andre parten, med pensjon, skal leve lengst. Det er ein diskusjon om korvidt kvinna skal ta dette valet eller ikkje. Mannen skal jo uansett jobbe...
Er kvinna verkeleg innforstått med konsekvensene av dette valet? Eg har inntrykk av at heimeverande kvinner ofte har ei "den tid den sorg"- haldning til uro rundt pensjon. Og skilsmisse er ei ikkje-eksisterande problemstilling for mange heimeverande. Det trur eg er naivt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tar ingenting personlig. Jeg forsvarer kun kvinners rett til å velge det livet hun selv ønsker.
Det går ikke an å tenke slik. Skal kvinner i dag ignorere egne ønsker og verdier fordi situasjonen var annerledes for 50 år siden?
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Nei, det var ikkje det eg meinte. Det eg prøvde å få fram, er at det er forskjell på kortsiktige og langsiktige val. For ei kvinne som går heime, blir forsørgja og tar seg av tradisjonelle feminine verdiar etter eige ønske, vil det etter ti år vere vanskeleg å komme inn på arbeidsmarknaden utan erfaring. Ho vil kanskje få ein lågtlønna jobb, kor det er vanskeleg å betjene boliglån aleine. Ho vil ikkje ha rett til pensjon. Dette gjaldt ikkje bare for femti år sidan, dette gjeld i dag også. Dersom noko skjer, anten mannen døyr eller går frå kvinna, stiller kvinna like dårleg i dag som for femti år sidan. Ved å velge å gå heime, risikerer ein å ikkje kunne velge bort ein utro mann før ein - som Betty Draper - har funne ein ny forsørgar. Eg tenker at det er eit val som har konsekvenser utover her-og-nå. Og mange har ein tendens til å ha eit her-og-nå-perspektiv, når dei gjer val basert på eigne ønsker og verdiar. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: JentefestenJeg synes dette er vanskelig, fordi det nettopp føles personlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JentefestenProblemet i slike diskusjoner er at man bryter det ned til person nivå. Det er ikke problem dersom jeg personlig velger å jobbe deltid fordi jeg føler at det er rett for meg og dersom jeg sikrer meg i forhold til fremtidig økonomisk situasjon og økonomisk sikkerhet. Problemet er ikke hva hver enkelt kvinne eller mann velger å gjøre, men at det på generell basis forventes og faller seg naturlig at det er et valg kvinner tar. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Nettopp. Hvorfor er det så ofte damer som tar regninga på sikt, og hvorfor er det ingen som snakker om hvordan man kan sikre seg uten at begge jobber fullt? Det går f.eks. an å spare ekstra til den hjemmeværendes pensjon eller la den som investerer i familien kompensere for tapt inntekt og pensjon ved å eie en større del av felles bolig. Sistnevnte ville ikke koste noe før en evt. skilsmisse, og det er jo først da man ville trenge de pengene. Gamble på at ekteskapet holder er en lovlig naiv økonomisk strategi nå til dags, og ikke minst om man ikke engang er gift.
|
|
|
#10 |
|
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette forstår ikke jeg heller...
|
|
|
#11 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jammen, det er jo nettopp slik det er. Mor jobber deltid og far jobber overtid. Jeg får ikke linket nå fordi jeg er på toget, men tror det er noe om dette på SSB.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg kan ikke svare for andre. Jeg kan egentlig bare svare for meg selv. Nå jobber vi jo begge 100%,og føler vel begge at tiden ikke strekker til. Mens mannen mer aksepterer at det er situasjonen i dag (3 relativt små barn), så reflekterer jeg nok jeg mer over livet, og tenker mer på hva jeg kunne tenkt meg, mer en han. Hadde jeg f.eks. jobbet 80%, og vært hjemme en dag og fått unna ting, så hadde vi faktisk begge hatt mer tid til andre ting. Når har ingen av oss veldig mye tid til andre ting. At han skulle ha jobbet mer hadde vært helt uaktuelt. Målet har aldri vært å distansere en av oss, men faktisk å ha litt tid og overskudd til å være mer sammen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Har dere vurdert vaskehjelp? Det er utrolig deilig å få hjelp til slik, og i tillegg er det lønnsomt i forhold til å skulle jobbe 20% mindre.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|