Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentefesten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-12, 17:26   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Men er ikke dette et valg kvinner må få lov til å ta selv? Hvorfor skal noen bestemme at det er feil av kvinner å velge å være hjemme med barna selv om det nå evt skulle medføre at de må ta en dårlig betalt jobb hvis paret blir skilt og de ender opp som minstepensjonister senere?

Viss du hadde sagt "er ikke dette et valg en av foreldrene må få lov til å ta selv?", så kanskje. Men framleis er det ikkje ein diskusjon om korvidt ein av dei vaksne i ein familie skal la vere å jobbe, vere heime med ungar og husarbeid med ei naiv tru på at ekteskapet vil vare for evig og den andre parten, med pensjon, skal leve lengst. Det er ein diskusjon om korvidt kvinna skal ta dette valet eller ikkje. Mannen skal jo uansett jobbe...

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Og da er vi tilbake til det jeg nevnte. Personlig valgfrihet er visst ikke egentlig så viktig. Kvinner skal ta sine valg med hensyn til samfunnet og ikke egne ønsker og verdier.

Er kvinna verkeleg innforstått med konsekvensene av dette valet? Eg har inntrykk av at heimeverande kvinner ofte har ei "den tid den sorg"- haldning til uro rundt pensjon. Og skilsmisse er ei ikkje-eksisterande problemstilling for mange heimeverande. Det trur eg er naivt.

Mange av kvinnene som har kjempa for retten til å arbeide under same tilhøve som mannen, har vore "fanga" i ekteskap det er umogleg å gå ut av. Vi skal ikkje lenger tilbake i tid enn til besteforeldregenerasjon før vi finn mange døme på kvinner som blir i ekteskapet fordi det ikkje er økonomisk sett mogleg å gå. Kva med valfridommen til desse kvinnene?

Eg trur ikkje eg nokon gong vil gå frå mannen min, men kven trur det når dei er tretti år, relativt nygifte og forelska og på kanten av å starte familie? Eg er likevel opptatt av å ikkje stille meg i ein slik situasjon at eg ikkje kan klare meg sjølv. Det er viktig, nettopp fordi eg ikkje vil innskrenke valmoglegheitene, sjølv om livet skulle vise seg å ikkje bli like lyserosa, som det ser ut til å bli akkurat nå.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.