|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Jentefesten
Ja, jeg er enig i det. Men jeg tror ikke alle vet konsekvensene, eller at mange velger å lukke øynene. Hvilke andre forklaringer er det på at dette er et så utbredt kvinneproblem?
Jeg syns det er betenkelig at så mange familier argumenterer for at man skal tilgodese barna ved å sørge for at mødrene deres sitter i klisteret om de blir skilt eller enker. Og det burde ikke være så altfor vanskelig å ta noen skritt for å sikre seg bedre. Selvsagt kan man også bevisstgjøre menn om at de er nødt til å sørge for at konene deres sikrer sin økonomiske fremtid om de blir skilt, men det er jo til syvende og sist hver enkelt voksen som har ansvar for seg selv. Dette bør være et like viktig tema på familierådene som hvordan man skal begrense antall timer i barnehage.
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
Vi vil være helt enige den dagen tradisjonelle valg ikke fører kvinner rett i uløkka økonomiske sett. Så lenge kvinner gir opp tradisjonen med å sitte igjen med økonomisk svarteper til slutt, kan de ellers få lov til å velge så tradisjonelt de vil for min del. Da regner jeg også med at de som bruker friheten sin til å velge mykt, barnevennlig eller sukkersøtt lar de som velger å jobbe mer og levere kjøpte kaker på skolefesten få lov til det uten at de nedvurderes som mødre eller kvinner av den grunn.
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
Men er ikke dette et valg kvinner må få lov til å ta selv? Hvorfor skal noen bestemme at det er feil av kvinner å velge å være hjemme med barna selv om det nå evt skulle medføre at de må ta en dårlig betalt jobb hvis paret blir skilt og de ender opp som minstepensjonister senere?
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
Tja, si det. Kanskje fordi kvinner over mange år har tilkjempet seg rettigheter, og fordi mange av oss ser at mange fortsatt har ulike forventninger til kvinner og menn. Kanskje fordi jeg ønsker at jenter skal sees på som fullverdige ansatte, ikke bare noen som forsvinner ut av arbeidslivet når de får barn. Kanskje fordi jeg synes at små jenter og gutter skal se at de voksne i familien tar ansvar for både omsorg og lønnsarbeid, slik at de ikke fortsetter å velge like kjønnstradisjonelt når de blir store. Kanskje fordi det nå er en gjeng unge pensjonistdamer som sittter i lvpensjonsfella fordi de ikkje var yrkesaktive i samme grad som mennene de var gift med og som senere opplevde samlivsbrudd og derfor ikke fikk del i pensjonspoengene ektefellen deres opparbeidet seg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 16-03-12 kl 16:10. Årsak: Fordømte iPhone-s |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
![]() Sv: JentefestenOg da er vi tilbake til det jeg nevnte. Personlig valgfrihet er visst ikke egentlig så viktig. Kvinner skal ta sine valg med hensyn til samfunnet og ikke egne ønsker og verdier.
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror ikke man velger helt fritt når man velger deltid og ubetalt omsorgs- og husarbeid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|