Sv: Jentefesten
Opprinnelig lagt inn av bai, her.
Det er einig med deg i. Men korfor er det "alltid" kvinna som skal vere heime for å avlaste familien, når tidsklemma er for stor? Er det fordi ho liker å ha ein fridag til husarbeid? Er det fordi ho er flinkare til å gjere husarbeid? Er det fordi mannen tener meir, og det dermed lønner seg at han jobber (og i så fall er ikkje dette eit uttrykk for maktstrukturer i samfunnet med tanke på lønn for ulike yrkesgrupper)? Eller er det fordi kvinner biologisk sett er meir tilbøyelige til å ville vere heime eller jobbe deltid, utan å tenke på framtida?
Som sagt, jeg kan ikke vite hvorfor folk tar de valgene de tar. Jeg tror nok både mye av det du skisserer og flere andre ting blir brukt som begrunnelse for å være hjemmeværende/deltidsarbeidende. Jeg er helt enig i at mannen i større grad kunne vært den som jobbet deltid, men jeg tror ikke løsningen for å få dette til er å innskrenke kvinners valgmuligheter i den tro at menn da må/vil endre på sine.