|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JentefestenInnskrenking av valgmulighetene er det vel heller ikke snakk om. Jeg tror at en bevisstgjøring av kvinner er veldig viktig og det frustrerer meg virkelig at såpass mange går i fella gang etter gang. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jentefesten
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
At verdier blir vektet ulikt basert på kjønn kan jo slå ut begge veier. I de "mykeste" mammamiljøene jeg har vært borti har TID gjerne vært det beste man kan gi sitt barn. Dvs, det viktigste er tid mellom mor og barn. Ett år i permisjon er gjerne ikke nok. Samtidig stiller mange seg undrende til hvor nødvendig pappapermen er. Han er jo flink på ettermiddager og helg, det holder vel til å bygge et nært forhold til barnet om man er mann? Han har jo dessuten ofte en jobb, og en mann kan godt være en god far og likevel jobbe mye. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eppur si muove.
Sv: JentefestenMen så er det heldigvis ikke slik at disse to meningene alltid henger sammen, selv om det helt sikkert finnes mennesker som tenker slik. Jeg mener også at tid er noe av det viktigste man kan gi sine barn, men jeg mener ikke at mamma, bare fordi hun er mamma, er en bedre omsorgsperson enn pappa.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg helt enig i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Eppur si muove.
Sv: JentefestenJeg tror det er mange ulike årsaker. Det er helt sikkert noen som mener at mor er bedre egnet til dette enn far eller noen som ser det som naturlig fordi det tradisjonelt sett er mor som har vært hjemme (og jeg har ikke noe problem med at noen ser det slik selv om jeg ikke er enig), så er det andre som har en mann som tjener såpass mye mer enn seg at de får bedre økonomi av at det er mor som reduserer arbeidstiden, ofte er det også typiske kvinneyrker (f.eks. sykepleier) som gir størst mulighet for deltidsarbeid, hos andre har det gjerne med ren interesse å gjøre, at det rett og slett er mor som er den som har mest lyst til å jobbe mindre for å være mer med barna, og så er det familier som har vurdert både mors og fars mulighet for redusert arbeidstid like mye og tilfeldigvis landet på mor selv om det like gjerne kunne blitt far.
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
To av desse forklaringane, dette med at far ofte tener meir enn mor og at typiske kvinneyrker er betre egna til deltidsarbeid, er - i mine auge - høgst relevante teikn på at vi ikkje er så likestilte som vi liker å tru. Det er dette Breen kaller maktstrukturar i samfunnet, som faktisk påverkar dei "frie vala" vi tar, likevel. Sjølv om vi kanskje ikkje tenker over det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Den varianten der har jeg også møtt flere ganger. Dette forklares gjerne med at det er jo forskjell på kjønnene, og at det er naturlig at mor er hjemme og koser og yter kvalitetssamvær, mens far er ute og sørger for forsørgelse. Det er biologisk. liksom. Og naturlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|