Sv: Trenger tips til hvordan man får svar fra en person som ikke klarer å være direkt
Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.
Jeg er veldig enig med deg i at
- man ikke skal forandre folk, men seg selv
- at det kan oppleves truende med en som er direkte for en som ikke er det
Derfor har jeg til nå også prøvd å telle til 40 utallige ganger, og tenke ulike måter å kommunisere på veldig mange ganger uten at dette har fungert så bra. Jeg har snakket i vei om meg og mitt for å åpne en dialog, for eksempel hvis jeg har vært ute å reist kan jeg prøve å fortelle fra reisen uoppfordret. Men dette mennesket er ikke så interessert i dialog. Hun tar heller over og forteller hva hun har opplevd og hvordan hun opplever ting. Det er derfor jeg trenger noen konkrete råd, for det er forferdelig slitsomt å ikke kunne kommunisere. Det er tross alt en person jeg ser hver eneste uke og i ferier....
Tenkte du at jeg skal prøve å ikke bry meg mere med det? Og liksom kjøre litt hennes stil og ikke forvente mer enn det? (Det er nemlig det jeg har tenkt selv i det siste, men jeg synes liksom det blir så trist på en måte)
Jeg ser det virker veldig pessimistisk, men det var egentlig det jeg tenkte, ja. At forsøk på å ta det opp med vedkommende fort kan oppleves vanskelig for den andre og at det fort ender med å bli en krevende sak som leder til minimalt med endring. Men for all del - jeg sitter ikke på noen fasit. 
Og jeg forstår godt at dette er kjipt, altså. Venner kan man "enkelt" velge bort, men det er ikke så lett når det gjelder familie.
|